Side 2 av 2

Lagt inn: 22 jul 2003, 13:13
av Mortimer-N18
Blir ikke varm. Har satt et tempmeter på luftfilteret, og lufta holder samme temp som utetemp. Jeg har satt inn to 6" slanger som tvangsforer filteret med luft og da.. Blir vel billigere enn å skjære hull i innerskjerm og slikt, spes hvis du har cruisekontroll. Da ligger det jo en bra vakuumdunk der og pumpa sitter vel der og. Dårlig plass til filter uti der da.

Lagt inn: 22 jul 2003, 13:25
av Rune N35
Tvangsforing ja! Da er jeg med...
Har fundert litt på hva slags tempmåler som kan egne seg til å måle lufttemp før og etter intercooler..kunne vært interessant.Veit at VDO har no greier, men det er dyyrt har jeg for meg.
Så til neste spørsmål; får du den dumpen der til å tette skikkelig på tomgang? En gang for lenge siden når dumplyd var det aller aller grommeste, så forska vi litt med en sånn ventil som det der, men resultatene var veldig opp og ned..

Lagt inn: 22 jul 2003, 13:32
av Mortimer-N18
Holder tett den ja. Det er et stempel inn som er pressa i mot åpningen med ei fjør. Den fjøra klarer å holde 0,3bar i trykk. Så det er ikke no problem.
Jeg har VDO tempmåler på luftfilteret, men klokka går ikke lenger enn 45grader, så jeg tror ikke den holder til å måle før/etter intercooler. Det finnes sikkert mange andre produsenter som ikke koster alt for mye.
VDO måleren (52mm) kostet 750,- ca. husker ikke helt.

Lagt inn: 22 jul 2003, 13:53
av Rune N35
Merkelig, den ventilen jeg hadde var helt lik, bortsett fra at den var gullfarget..jaja, samma kan det være egentlig.
Skal høre med no automatikere, de veit sikkert om tempmålere..kanskje flere som er interessert?

Lagt inn: 22 jul 2003, 17:18
av Mortimer-N18
Er interresert jeg hvis du klarer å få tak i til en grei pris. Vet ikke hvor høy tempen er der, men regner med at den er ganske høy...?

Lagt inn: 22 jul 2003, 18:08
av Rune N35
Endel forhold som spiller inn der... (vil jeg tru!)
Temp på innsugslufta i filteret, trykket i røret før turboen, rørlengder osv...
Har hørt en gang at tempen går opp ca 100 grader etter kompressor'n..I forhold til tempen på lufta som går inn i luftfilteret..
20 grader innsugsluft og 1 bars ladetrykk ga 117 grader etter kompressor'n mener jeg..
Kanskje noen andre som har testa? Vært interessant å visst den optimale tempen på luft inn i innsuget v/diverse forhold, så en har noe å gå etter..

Lagt inn: 22 jul 2003, 19:10
av Mortimer-N18
Jeg har hørt at optimal temp inn i motor er 74,5grader. Men det er jo noe høyt etter min mening. Vil jo tro at jo lavere jo bedre. Men det er jo mulig.. Kanskje det er med originalt oppsett.
Det var en som jobber på speedparts som nevnte det for meg en gang.

Lagt inn: 22 jul 2003, 19:58
av Rune N35
Enig i at 74,5 hørtes noe høyt ut..
20-30 grader over yttertemp ville vel vært mer trolig..men det vil bli verre og verre å opprettholde dess mer man belaster motoren, tenk deg f.eks banekjøring med mange kraftige aksellerasjoner, da vil jeg tro at innsugstempen stiger ganske kraftig...
Kanskje en sku forska litt på dette med vannpåsprutning på intercooler, særlig i sånne situasjoner der man ikke drar så mye nytte av fartvinden til å kjøle IC..

Lagt inn: 22 jul 2003, 22:18
av Børre N17
Mortimer skrev:Blir vel billigere enn å skjære hull i innerskjerm og slikt, spes hvis du har cruisekontroll. Da ligger det jo en bra vakuumdunk der og pumpa sitter vel der og. Dårlig plass til filter uti der da.
Filter i skjermen går det selv med cruice. Det satt et kullfilter nedi der som jeg slengte medium langt bort fra bilen (blir jo ikke akkurat noe medlem i Natur og Ungdom ved trim av bil uansett...), og flyttet cc-pumpa litt opp.

Lagt inn: 23 jul 2003, 14:00
av Kristian N70
Jeg har begynnt på en veeeeldig enkel vannpåsprut av ic. Type vindusspylerdyser+vann på spylertanken.... (Jallamekk AS :lol: .)
Har jo ikke fått prøvd om det funker enda da....

lager /drivknute...

Lagt inn: 23 jul 2003, 15:21
av B.Elle N126
hvis noen mot formodning sitter hjemme og kjeder seg i ferien driver jeg altså og fikser på lager/drivknute/bremser...eller hva det nå er.. ref. artikkel http://www.saabturboclubnorway.com/foru ... .php?t=193
så om du ikke vil kjede deg lengre, alltid har ønsket å være superviser og bor i oslo holder jeg på ved Bergkrystallen T-banestasjon i dag 23.07 og sikkert hele morgen og så lenge det måtte ta.. 9019 9144

bremseskive

Lagt inn: 16 aug 2003, 01:00
av hanankjo
hvordan i all verden får man av bremseskiva foran på en saab 99??

Lagt inn: 16 aug 2003, 09:16
av Børre N17
På en 76:a som jeg hadde, var presset på.sammen med aksling og hjullager.... 10tonn+ for å få det løs. Ut med hele navet med aksel og alt...

På nyere er det bare å bruke en stor nok hammer og slå rundt på de brede kanten mot navet slik at den løsner (rust).