Alex'en skrev:Slipper tenningsbank med 98, og du får bedre effekt (Noe som merkes bedre om du har høykompresjonsstempler)..
Også hørte jeg noen som nevnte noe med at motoren går reinere eller renser seg med 98, men plugger ryker fortere...
Ikke skyt meg om jeg tar helt feil her...
Går bilen på 95, kan du kjøre på 98. Men skal bilen ha 98 kan du ikke kjøre på 95..
Du får ikke mer effekt med
98 okt, energiinnholdet er likt, men på et adaptivt system kan du få mer effekt dersom systemet adapterer til tidligere tenning/høyere ladetrykk dersom du får tenningsbank på 95 okt og bestemte parametre, og ikke på
98. På en bil som er spesifisert til å gå på 95 okt, så får du nok ikke den effekten.
98 oktan renser ikke noen motor.
Para; jeg tror virkelig ikke at det er oktantallet som gjorde at det hjalp å fylle tanken med
98 okt, det må være andre egenskaper med bensinen som gjør det, og det har nok ikke noe med 95/
98 å gjøre. Oktantall er som sagt et tall på bankefasthet, definert ut fra et referansedrivstoff som består av isooktan (definert oktantall RON 100) og normalheptan (def oktantall RON 0). Men hvordan man oppnår oktantallet varierer, forskjellige tilsetninger kan sikkert gi andre forskjellige effekter. Man kan tilsette metanol, aromater, isoparafiner eller MTBE, i ganske store konsentrasjoner. Tidligere ble det brukt bly, men det er jo ikke tillatt lenger.
Jeg kan forklare enkelt og raskt hvordan oktantallet bestemmes etter RON-standarden: Brenselet brukes til å drive en prøvemotor med variabel kompresjonsgrad, og kompresjonen økes til tenningsbank oppstår. Dette sammenlignes med den kompresjonsgraden der tenningsbank oppstår når forhåndsdefinerte blandinger benyttes, for 95
oktan blir det da 95 % isooktan og 5 % normalheptan.