9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Naits
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 20 jan 2009, 22:17
Medlemsnummer: 1606
Navn: Stian
Bil: 9-3 ss Aero
Sted: Bergen

9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Naits » 15 feb 2009, 20:31

Hei
Har nettop kjøpt en Saab 9-3 aero 2004 mod og lurer på hva som er best å kjøre på 95 eller 98 oktan?

så på innsiden av bensinlokket at det var annbefalt 95 oktan men ser mange biler fyller 98 for de er bedre osv..

bilen er helt orginal

Takker for svar :)
2004 Saab 9-3 Aero 300hk 410nm "Maptun Performance" http://www.garaget.org/?car=142140
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 feb 2009, 20:54

Hei!

Om bilen er original og det er anbefalt 95 oktan i bilens instruksjonsbok, så er det ikke noe poeng i å fylle 98 oktan. 98 okt er ikke "bedre", men den selvantenner ikke så lett, og man får da ikke så lett tenningsbank. Derfor skal man fylle 98 oktan på f eks biler som er trimmet, men er det kaldt så kan man fylle 95 oktan uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Naits
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 20 jan 2009, 22:17
Medlemsnummer: 1606
Navn: Stian
Bil: 9-3 ss Aero
Sted: Bergen

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Naits » 15 feb 2009, 21:01

oki
så da får eg vente med 98 oktan til eg får litt trimm på den :)
2004 Saab 9-3 Aero 300hk 410nm "Maptun Performance" http://www.garaget.org/?car=142140
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken :)

Brukeravatar
Alex'en
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 12 feb 2009, 16:50
Navn: Alexander
Sted: Bergen

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Alex'en » 15 feb 2009, 22:22

Slipper tenningsbank med 98, og du får bedre effekt (Noe som merkes bedre om du har høykompresjonsstempler)..
Også hørte jeg noen som nevnte noe med at motoren går reinere eller renser seg med 98, men plugger ryker fortere...

Ikke skyt meg om jeg tar helt feil her...

Går bilen på 95, kan du kjøre på 98. Men skal bilen ha 98 kan du ikke kjøre på 95..

Brukeravatar
Naits
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 20 jan 2009, 22:17
Medlemsnummer: 1606
Navn: Stian
Bil: 9-3 ss Aero
Sted: Bergen

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Naits » 15 feb 2009, 22:33

så om eg fyller 98 på bilen nå så fungere bilen helt fint og kankje bedre en med 95?
2004 Saab 9-3 Aero 300hk 410nm "Maptun Performance" http://www.garaget.org/?car=142140
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Paradigm N558 » 15 feb 2009, 22:36

viewtopic.php?f=12&t=24190&st=0&sk=t&sd ... eiltenning" onclick="window.open(this.href);return false;
Se litt der :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Naits
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 20 jan 2009, 22:17
Medlemsnummer: 1606
Navn: Stian
Bil: 9-3 ss Aero
Sted: Bergen

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Naits » 15 feb 2009, 22:42

så det
Kordan får du så mye info framm på sid?
2004 Saab 9-3 Aero 300hk 410nm "Maptun Performance" http://www.garaget.org/?car=142140
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 feb 2009, 23:23

Alex'en skrev:Slipper tenningsbank med 98, og du får bedre effekt (Noe som merkes bedre om du har høykompresjonsstempler)..
Også hørte jeg noen som nevnte noe med at motoren går reinere eller renser seg med 98, men plugger ryker fortere...

Ikke skyt meg om jeg tar helt feil her...

Går bilen på 95, kan du kjøre på 98. Men skal bilen ha 98 kan du ikke kjøre på 95..
Du får ikke mer effekt med 98 okt, energiinnholdet er likt, men på et adaptivt system kan du få mer effekt dersom systemet adapterer til tidligere tenning/høyere ladetrykk dersom du får tenningsbank på 95 okt og bestemte parametre, og ikke på 98. På en bil som er spesifisert til å gå på 95 okt, så får du nok ikke den effekten.

98 oktan renser ikke noen motor.

Para; jeg tror virkelig ikke at det er oktantallet som gjorde at det hjalp å fylle tanken med 98 okt, det må være andre egenskaper med bensinen som gjør det, og det har nok ikke noe med 95/98 å gjøre. Oktantall er som sagt et tall på bankefasthet, definert ut fra et referansedrivstoff som består av isooktan (definert oktantall RON 100) og normalheptan (def oktantall RON 0). Men hvordan man oppnår oktantallet varierer, forskjellige tilsetninger kan sikkert gi andre forskjellige effekter. Man kan tilsette metanol, aromater, isoparafiner eller MTBE, i ganske store konsentrasjoner. Tidligere ble det brukt bly, men det er jo ikke tillatt lenger.

Jeg kan forklare enkelt og raskt hvordan oktantallet bestemmes etter RON-standarden: Brenselet brukes til å drive en prøvemotor med variabel kompresjonsgrad, og kompresjonen økes til tenningsbank oppstår. Dette sammenlignes med den kompresjonsgraden der tenningsbank oppstår når forhåndsdefinerte blandinger benyttes, for 95 oktan blir det da 95 % isooktan og 5 % normalheptan.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Edward N812 » 16 feb 2009, 08:10

takker for den Ingvar :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Bjørk N1057 » 22 feb 2009, 18:07

Bøyer meg i støvet over all den kunnskapen du innehar, du er et leksikon!
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av ut218 » 05 okt 2016, 09:16

Nå gjelder dette en 9-5 aero, men maptun sier det går helt fint med 95 oktan på deres programmer. Ingen forbehold.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av TiaZzz » 05 okt 2016, 10:10

Hvor har maptun skrevet det? Med min maptun trim ble det spesifisert 98 oktan. 95 "går helt fint", men du mister muligens effekt og forbruket kan gå opp - spørs litt på parametre som utetemperatur og denslags.

S12Jens
Innlegg: 19
Registrert: 15 sep 2015, 12:39
Navn: Jens T

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av S12Jens » 06 okt 2016, 08:09

Jeg føler min 9-5 Aero bruker mindre bensin og trekker "lettere" på 98 v-power enn på 95. Mulig plasebo effekt.

Daniel_S
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 19 aug 2016, 21:38
Navn: Daniel

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Daniel_S » 06 okt 2016, 10:56

På min 06 9-5 med Hirsch tuning har de til og med satt på nytt klistremerk inni tanklokket hvor det står 98 only :)

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av ut218 » 06 okt 2016, 15:42

Jeg sendte dem mail, og spurte om det. Og de sa det gikk greit å fylle 95 oktan. Ingen begrensning der.
2002 9-5 Aero automat

Svar