Feil på 9-5 Automat. ( LØST )

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Feil på 9-5 Automat. ( LØST )

Legg inn av vestleif » 17 mar 2012, 22:09

Har noen ganger opplevd at bilen ikke vil bevege seg etter at automatvelgeren er satt i D. Må vente litt før jeg kan kjøre. Virker akkurat som om automatkassen må opparbeide seg "trykk" før jeg kan kjøre.

Noen som har en god forklaring på dette?

Gearkassen fungerer ellers helt fint
Sist redigert av vestleif den 21 mar 2012, 20:02, redigert 1 gang totalt.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 131
Registrert: 02 nov 2011, 22:18
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av N2411 » 17 mar 2012, 22:59

Lenge siden siste oljeskift på kassa? Og har du sjekka at det er nok olje?
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av vestleif » 17 mar 2012, 23:31

Har tappet av så mye olje som jeg fikk ut av "bunnpluggen", fylte på samme mengde ny olje.Kjøret bilen og sjekket oljenivå til ok. Dette er noen uker siden, kansje jeg bør ta en ny sjekk på nivå?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av little_e » 18 mar 2012, 00:15

Peilet du olje med korrekt prosedyre?
Brukte du korrekt olje?
AW50-42LE-kassene (98-01) skal ha ATF med Dexron III-spesifikasjon,
AW55-50SN-kassene (02-10) skal ha ATF med JWS3309-spesifikasjon.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av vestleif » 18 mar 2012, 00:22

Bilen er en 2002 (Reg 12/02) 9-5 2,0t
Brukte Castrol Dexron III

Hva er riktig prosedyre?

Fikk vel ut bare ca 3 liter, som jeg erstattet.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av little_e » 18 mar 2012, 00:30

Femtrinnskasser SKAL uten unntak ha ATF med spesifikasjonen JWS3309.
Du må snarest mulig, uten å kjøre en eneste meter, skifte all olje på girkassen din
og få på olje med korrekt spesifikasjon. Dexron III-olje vil ødelegge girkassen.

Når du peiler olje må bilen være driftsvarm, og den må stå på en plan flate.
Motoren skal gå på tomgang.
Sett velgerspaken i R i 15 sekunder.
Sett velgerspaken i D i 15 sekunder.
Sett velgerspaken i P, og la motoren gå på tomgang.
Åpne motorrommet og ta ut peilepinnen. Ta vekk o-ringen øverst på peilepinnen.
Sjekk nivået. Dersom det er ok, remonter o-ringen og sett peilepinnen tilbake.
Dersom det er for lite, ha i mer olje til det blir mellom min og max.
Husk å bruke en lofri fille når du tørker av peilepinnen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Helge » 18 mar 2012, 00:41

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av little_e » 18 mar 2012, 00:47

Ja, den kan brukes.
...men personlig hadde jeg vel stukket på Speedparts og betalt noen kroner mer.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av vestleif » 18 mar 2012, 01:18

Hørtes ikke bra ut! Er i Tønsberg, og har 40mil å kjøre hjem til Voss i morgen. Er vel ikke så lett å få tappet av all oljen her på en søndag, og ikke så lett å få fatt på ny olje heller. Tror du det er noen besinstasjoner som selger denne oljen?

Hvordan får jeg tappet av all oljen på en grei måte?

Jeg har kjørt en god del mil på denne oljen( 50/50 ny gammel olje) er skaden allerede skjedd, eller blir alt bra med ny olje?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av EdHunter N815 » 18 mar 2012, 01:30

Det er nok en viss fare for at kassen allerede har tatt skade av oljen.

Et skikkelig oljeskift på en automatgirkasse er også mer enn bare avtapping og påfylling! Kassen skal flushes, og det må den i alle fall gjøre nå som du har fylt helt feil olje på. Disse oljene kan ikke blandes, og du må derfor få ut alle rester av den gamle.
Jeg kjenner ikke prosedyren i detalj, da jeg ikke har eid bil med automat selv. Sakser derfor beskrivelse fra en gammel tråd:
Kurt N597 skrev:Det jeg mener med å flushe er at man løsner begge kjølerslangene fra kassa, kobler returslangen til trykksiden og plugger returhullet i kassa, starter motoren sånn at det spyler ut ca en liter fra trykkslangen, stopper motoren, fyller på en liter gjennom peilepinnen og gjentar til det kommer ut ny olje fra trykkslangen etter ca 8-9 liter. Da er all oljen i kassa byttet og siden retningen gjennom kjøleren er reversert er silen skylt.
Det er ikke så vanskelig å gjøre dette med et minimum av søl, og til slutt man må bare få kjølerslangene riktig koblet og oljenivået riktig, så blir det som nytt. :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Gunnar N326 » 18 mar 2012, 02:11

little_e skrev:Femtrinnskasser SKAL uten unntak ha ATF med spesifikasjonen JWS3309.
Du må snarest mulig, uten å kjøre en eneste meter, skifte all olje på girkassen din
og få på olje med korrekt spesifikasjon. Dexron III-olje vil ødelegge girkassen.

Når du peiler olje må bilen være driftsvarm, og den må stå på en plan flate.
Åpne motorrommet og ta ut peilepinnen. Ta vekk o-ringen øverst på peilepinnen.
Sjekk nivået. Dersom det er ok, remonter o-ringen og sett peilepinnen tilbake.
Dersom det er for lite, ha i mer olje til det blir mellom min og max.
Hvorfor skal man ta vekk o- ringen?? Har ikke sett noe om dette noe annet sted? :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Paul N1176 » 18 mar 2012, 06:47

Hvis det er en 2002 modell, så har han vel fylt på rett olje? mener femtrins kassa kom i 2003 eller er jeg på bærtur?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av little_e » 18 mar 2012, 08:22

Jeg leste et eller annet sted i WIS at o-ringen skal tas vekk ved peiling, ellers kan man få feilaktig utslag på peilingen.

AW55-50SN-kassen kom f.o.m 02-modellen. AW50-42LE-kassen hadde sitt siste leveår til 01-modellen.
Det om ble introdusert til 03-modellen var muligheten for manuell giriing med AW55-50SN-girkassen.
Sist redigert av little_e den 18 mar 2012, 08:45, redigert 1 gang totalt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av Paul N1176 » 18 mar 2012, 08:32

little_e skrev:WIS sier at o-ringen skal tas vekk ved peiling, ellers kan man få feilaktig utslag på peilingen.

AW55-50SN-kassen kom f.o.m 02-modellen. AW50-42LE-kassen hadde sitt siste leveår til 01-modellen.
Det om ble introdusert til 03-modellen var muligheten for manuell giriing med AW55-50SN-girkassen.
aha, var sikkert ratt-giringen jeg tenkte på..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Feil på 9-5 Automat.

Legg inn av vestleif » 18 mar 2012, 10:10

Bilen er registrert i desember 2002, og den har mulighet til manuell gearing på rattet så dette er vel en 2003mod vil jeg tro. Skal nå ut å se om jeg finner ATF JWS3309. Ser vel ut for at Mobil sin kansje er den letteste å finne på en søndag.(Bensinstasjon)
Satser på 8 liter etter byttemetoden jeg fant her på forumet.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

Svar