Feil på 9-5 Automat. ( LØST )
Moderator: Moderatorer
Feil på 9-5 Automat. ( LØST )
Har noen ganger opplevd at bilen ikke vil bevege seg etter at automatvelgeren er satt i D. Må vente litt før jeg kan kjøre. Virker akkurat som om automatkassen må opparbeide seg "trykk" før jeg kan kjøre.
Noen som har en god forklaring på dette?
Gearkassen fungerer ellers helt fint
Noen som har en god forklaring på dette?
Gearkassen fungerer ellers helt fint
Sist redigert av vestleif den 21 mar 2012, 20:02, redigert 1 gang totalt.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
2001 SAAB 9-5 2,0T
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Feil på 9-5 Automat.
Lenge siden siste oljeskift på kassa? Og har du sjekka at det er nok olje?
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
Re: Feil på 9-5 Automat.
Har tappet av så mye olje som jeg fikk ut av "bunnpluggen", fylte på samme mengde ny olje.Kjøret bilen og sjekket oljenivå til ok. Dette er noen uker siden, kansje jeg bør ta en ny sjekk på nivå?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
2001 SAAB 9-5 2,0T
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Feil på 9-5 Automat.
Peilet du olje med korrekt prosedyre?
Brukte du korrekt olje?
AW50-42LE-kassene (98-01) skal ha ATF med Dexron III-spesifikasjon,
AW55-50SN-kassene (02-10) skal ha ATF med JWS3309-spesifikasjon.
Brukte du korrekt olje?
AW50-42LE-kassene (98-01) skal ha ATF med Dexron III-spesifikasjon,
AW55-50SN-kassene (02-10) skal ha ATF med JWS3309-spesifikasjon.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: Feil på 9-5 Automat.
Bilen er en 2002 (Reg 12/02) 9-5 2,0t
Brukte Castrol Dexron III
Hva er riktig prosedyre?
Fikk vel ut bare ca 3 liter, som jeg erstattet.
Brukte Castrol Dexron III
Hva er riktig prosedyre?
Fikk vel ut bare ca 3 liter, som jeg erstattet.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
2001 SAAB 9-5 2,0T
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Feil på 9-5 Automat.
Femtrinnskasser SKAL uten unntak ha ATF med spesifikasjonen JWS3309.
Du må snarest mulig, uten å kjøre en eneste meter, skifte all olje på girkassen din
og få på olje med korrekt spesifikasjon. Dexron III-olje vil ødelegge girkassen.
Når du peiler olje må bilen være driftsvarm, og den må stå på en plan flate.
Motoren skal gå på tomgang.
Sett velgerspaken i R i 15 sekunder.
Sett velgerspaken i D i 15 sekunder.
Sett velgerspaken i P, og la motoren gå på tomgang.
Åpne motorrommet og ta ut peilepinnen. Ta vekk o-ringen øverst på peilepinnen.
Sjekk nivået. Dersom det er ok, remonter o-ringen og sett peilepinnen tilbake.
Dersom det er for lite, ha i mer olje til det blir mellom min og max.
Husk å bruke en lofri fille når du tørker av peilepinnen.
Du må snarest mulig, uten å kjøre en eneste meter, skifte all olje på girkassen din
og få på olje med korrekt spesifikasjon. Dexron III-olje vil ødelegge girkassen.
Når du peiler olje må bilen være driftsvarm, og den må stå på en plan flate.
Motoren skal gå på tomgang.
Sett velgerspaken i R i 15 sekunder.
Sett velgerspaken i D i 15 sekunder.
Sett velgerspaken i P, og la motoren gå på tomgang.
Åpne motorrommet og ta ut peilepinnen. Ta vekk o-ringen øverst på peilepinnen.
Sjekk nivået. Dersom det er ok, remonter o-ringen og sett peilepinnen tilbake.
Dersom det er for lite, ha i mer olje til det blir mellom min og max.
Husk å bruke en lofri fille når du tørker av peilepinnen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: Feil på 9-5 Automat.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Feil på 9-5 Automat.
Ja, den kan brukes.
...men personlig hadde jeg vel stukket på Speedparts og betalt noen kroner mer.
...men personlig hadde jeg vel stukket på Speedparts og betalt noen kroner mer.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: Feil på 9-5 Automat.
Hørtes ikke bra ut! Er i Tønsberg, og har 40mil å kjøre hjem til Voss i morgen. Er vel ikke så lett å få tappet av all oljen her på en søndag, og ikke så lett å få fatt på ny olje heller. Tror du det er noen besinstasjoner som selger denne oljen?
Hvordan får jeg tappet av all oljen på en grei måte?
Jeg har kjørt en god del mil på denne oljen( 50/50 ny gammel olje) er skaden allerede skjedd, eller blir alt bra med ny olje?
Hvordan får jeg tappet av all oljen på en grei måte?
Jeg har kjørt en god del mil på denne oljen( 50/50 ny gammel olje) er skaden allerede skjedd, eller blir alt bra med ny olje?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
2001 SAAB 9-5 2,0T
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Feil på 9-5 Automat.
Det er nok en viss fare for at kassen allerede har tatt skade av oljen.
Et skikkelig oljeskift på en automatgirkasse er også mer enn bare avtapping og påfylling! Kassen skal flushes, og det må den i alle fall gjøre nå som du har fylt helt feil olje på. Disse oljene kan ikke blandes, og du må derfor få ut alle rester av den gamle.
Jeg kjenner ikke prosedyren i detalj, da jeg ikke har eid bil med automat selv. Sakser derfor beskrivelse fra en gammel tråd:
Et skikkelig oljeskift på en automatgirkasse er også mer enn bare avtapping og påfylling! Kassen skal flushes, og det må den i alle fall gjøre nå som du har fylt helt feil olje på. Disse oljene kan ikke blandes, og du må derfor få ut alle rester av den gamle.
Jeg kjenner ikke prosedyren i detalj, da jeg ikke har eid bil med automat selv. Sakser derfor beskrivelse fra en gammel tråd:
Kurt N597 skrev:Det jeg mener med å flushe er at man løsner begge kjølerslangene fra kassa, kobler returslangen til trykksiden og plugger returhullet i kassa, starter motoren sånn at det spyler ut ca en liter fra trykkslangen, stopper motoren, fyller på en liter gjennom peilepinnen og gjentar til det kommer ut ny olje fra trykkslangen etter ca 8-9 liter. Da er all oljen i kassa byttet og siden retningen gjennom kjøleren er reversert er silen skylt.
Det er ikke så vanskelig å gjøre dette med et minimum av søl, og til slutt man må bare få kjølerslangene riktig koblet og oljenivået riktig, så blir det som nytt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Feil på 9-5 Automat.
Hvorfor skal man ta vekk o- ringen?? Har ikke sett noe om dette noe annet sted?little_e skrev:Femtrinnskasser SKAL uten unntak ha ATF med spesifikasjonen JWS3309.
Du må snarest mulig, uten å kjøre en eneste meter, skifte all olje på girkassen din
og få på olje med korrekt spesifikasjon. Dexron III-olje vil ødelegge girkassen.
Når du peiler olje må bilen være driftsvarm, og den må stå på en plan flate.
Åpne motorrommet og ta ut peilepinnen. Ta vekk o-ringen øverst på peilepinnen.
Sjekk nivået. Dersom det er ok, remonter o-ringen og sett peilepinnen tilbake.
Dersom det er for lite, ha i mer olje til det blir mellom min og max.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feil på 9-5 Automat.
Hvis det er en 2002 modell, så har han vel fylt på rett olje? mener femtrins kassa kom i 2003 eller er jeg på bærtur?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Feil på 9-5 Automat.
Jeg leste et eller annet sted i WIS at o-ringen skal tas vekk ved peiling, ellers kan man få feilaktig utslag på peilingen.
AW55-50SN-kassen kom f.o.m 02-modellen. AW50-42LE-kassen hadde sitt siste leveår til 01-modellen.
Det om ble introdusert til 03-modellen var muligheten for manuell giriing med AW55-50SN-girkassen.
AW55-50SN-kassen kom f.o.m 02-modellen. AW50-42LE-kassen hadde sitt siste leveår til 01-modellen.
Det om ble introdusert til 03-modellen var muligheten for manuell giriing med AW55-50SN-girkassen.
Sist redigert av little_e den 18 mar 2012, 08:45, redigert 1 gang totalt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feil på 9-5 Automat.
aha, var sikkert ratt-giringen jeg tenkte på..little_e skrev:WIS sier at o-ringen skal tas vekk ved peiling, ellers kan man få feilaktig utslag på peilingen.
AW55-50SN-kassen kom f.o.m 02-modellen. AW50-42LE-kassen hadde sitt siste leveår til 01-modellen.
Det om ble introdusert til 03-modellen var muligheten for manuell giriing med AW55-50SN-girkassen.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Feil på 9-5 Automat.
Bilen er registrert i desember 2002, og den har mulighet til manuell gearing på rattet så dette er vel en 2003mod vil jeg tro. Skal nå ut å se om jeg finner ATF JWS3309. Ser vel ut for at Mobil sin kansje er den letteste å finne på en søndag.(Bensinstasjon)
Satser på 8 liter etter byttemetoden jeg fant her på forumet.
Satser på 8 liter etter byttemetoden jeg fant her på forumet.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
2001 SAAB 9-5 2,0T