Havarimistanker [avkreftet; multireim]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Havarimistanker [avkreftet; multireim]

Legg inn av K_Duck N1093 » 17 nov 2008, 23:14

Var ute og cruiset med niofemman i kveld da det brått gikk ettertrøkkelig åt Namsskogen: Idet jeg trillet inn mot et lyskryss falt tomgangen helt uprovosert ned på anslagsvis 600-700rpm. Før jeg i grunn fikk klarhet i hvorfor (tenkte umiddelbart på tafatt kløtsjbruk fra egen side) lyste oljelampen opp i dashen. Denne ble nesten umiddelbart forsterket av piping fra SID - nøyaktig melding (om noen?) ble oversett da motoren i samme stund døde på seg. :worry: Heldigvis har byplanleggeren tenkt på slike problemstillinger og anlagt overnevnte lyskryss i toppen av en bakke. Sportsvognen fikk derfor trillet seg nesten automagisk ned til en ventende parkeringsplass ved den lokale Rema1000'n.
I digress...
Mulig havari altså. Mistanken forsterkes spesielt av to ting; Jeg fikk det for meg at noe(tm) under panseret lagde en slurpelyd av noe slag rett før eller idet motoren døde, og lukten av svidd etellerannet i kupéen under parkeringen.
Para og self har vært på åstedsbefaring og funnet ut at vi ikke har funnet ut av noe. Alt ser øyensynlig OK ut på utsiden, kjøleveskenivået er uendret, oljenivået ser overraskende sunt ut (peilet og funnet til stede) - og vi har ikke sett tegn til lekkasje på asfalten i det berørte området. Videre feilsøk har begrenset seg en del - ikke bare på grunn av at det i kveld regner småjævler og blåser tanter og besteforeldre, men også da frykten for å forverre evt skader ved en motoroppstart er til stede.
Noen synspunkter eller forslag i sakens anledning? Ting som kan sjekkes, evt idéer ad hva feilkilden er og dertilhørende tiltak for utbedring? Tips mottas med takk og lovnader om kaffe og kake. Para har foreslått oljepumpe og tomgangsregulator i en lokal brainstorming.

(Og for å spesifisere, siden en samlet Bodømafia har spurt: Nei, jeg har kjørt som en prest med en klokker og en diakon ombord.)
Sist redigert av K_Duck N1093 den 18 nov 2008, 21:57, redigert 1 gang totalt.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Havarimistanker

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2008, 23:24

Spjellhuset står vel i limp home, og i det motoren døde pga for lav tomgang, så mista du også oljetrykket. Skrur du på tenninga, så skal du isåfall høre noe som minner om noen sekunders reletikking fra motorrommet.

EDIT: om den lave tomgangen forårsaket det lave oljetrykket, så skjønner jeg at den forrige turboen din raste, da bør du ta en SKIKKELIG innvendig rens av motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Havarimistanker

Legg inn av Paradigm N558 » 17 nov 2008, 23:29

Ingvar N629 skrev:Spjellhuset står vel i limp home, og i det motoren døde pga for lav tomgang, så mista du også oljetrykket. Skrur du på tenninga, så skal du isåfall høre noe som minner om noen sekunders reletikking fra motorrommet.

EDIT: om den lave tomgangen forårsaket det lave oljetrykket, så skjønner jeg at den forrige turboen din raste, da bør du ta en SKIKKELIG innvendig rens av motoren.
Njaei... altså bilen har rullet 290k snart, med orginal turbo, så etter trim så er det ikke rart den raste :D

Jeg mistenkte tomgangsregulatoren pga. lavt turtall = lavt oljetrykk.
Siden K_Duck aldri fikk sett på SID, så får vi vel aldri vite hva som sto der.

Kan nevne at vi hadde en "diesel-flushing" av motoren tidligere i år? Eller sent i fjor.
Vi skal prøve å høre om vi hører tikkingen fra speldhuset i morgen, om ikke K_Duck tar det i kveld.
(Er tykjevær ute nå!)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Havarimistanker

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2008, 23:36

Paradigm N558 skrev: Jeg mistenkte tomgangsregulatoren pga. lavt turtall = lavt oljetrykk.

Kan nevne at vi hadde en "diesel-flushing" av motoren tidligere i år? Eller sent i fjor.
Det finnes ikke tomgangsregulator på T7!

Om det ble tatt dieselflush, tok dere ned bunnpanna etterpå? Slett ikke sikkert at det er noe problem med møkk i oljesila i det hele tatt, ettersom K_Duck er noe usikker på hendelsesforløpet, men den bør da klare å holde oljetrykket på 600 o/min!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Havarimistanker

Legg inn av Paradigm N558 » 17 nov 2008, 23:38

Vi tok ikke ned bunnpannen nei, men tenker vi skal prøve på det i morgen, helst :)
Og jeg tviler egentlig på K_Duck sin evne til å forstå at på 600 RPM ville han mest sanssynligvis ikke merket, det er bare litt lavere en det skal være. :p *mobbe litt*
Ser heller for meg kanskje 400 RPM, og da ville nok oljelampen lyse.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Havarimistanker

Legg inn av Gunnar N326 » 17 nov 2008, 23:51

Har dere sett over alt dere hadde løst når dere bytta turbo? Fort gjort at ei klemme blir glemt, og ikke skrudd skikkelig til.. Skjønner at det er dårlig vær, men når dere begynner leteaksjonen etter Feilen, så ville jeg begynt med det enkleste først.. sjekk for eksempel trykkrøret, kan glippe på spjeldhuset, da detter turtallet, ligger på 4-500rpm i 2 sek, så er det bom stop..
[-o< (Ber for bilen til K_Duck) (Bra sykt, kjenner'n ikke engang! :roll: )
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Havarimistanker

Legg inn av doo-kie » 18 nov 2008, 00:03

Dere skulle absolutt ha tatt ned bunnpannen etter dieselflush. Dette er noe som MÅ gjøres. Sila tettes noe sinnsykt!
Var bare grøt i min etter jeg lot motorern stå full av diesel over natten og kjørt noen min med 50/50 diesel og olje.
Bare en annbefaling til alle som foretar diesel flush! Event, vanlig motor rens som vi tok på günter sin, men der var det ikke riktig så mye grums i silen, men en god del var det.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Havarimistanker

Legg inn av K_Duck N1093 » 18 nov 2008, 00:12

Janeialtså; "Merkbart lavere turtall" om dere vil, om man ikke skal pirke så voldtsomt. ^^; 5-600rpm virket fornuftig, iallefall på meg som før niofemman kjørte Sierra med tomgang som snittet på 1100rpm...:p
Blir sjekk avec i morgen, da under tak i garasje.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Havarimistanker

Legg inn av Paradigm N558 » 18 nov 2008, 09:40

Så legger jeg litt mistanke på vakumfeil mot MAP-sensor og nå da...
Da jeg kjørte henrik sin 9k, så skjedde noe tilsvarende, da var det vakumslangen til MAP-sensoren som hadde falt ut.
Da ble det ugjevn, og lav tomgang, oljelampen blinket i støtene, og CE kom fort og brutalt på.

Innvenninger?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Havarimistanker

Legg inn av Ingvar N629 » 18 nov 2008, 10:00

Paradigm N558 skrev: Innvenninger?
Japp! Det eksisterer ingen slange til map-sensoren på T7, den sitter skrudd rett i manifolden! Det sitter i tillegg en trykkgiver ved trykkrøret før spjellet, men T7 baserer seg jo primært på luftmassemåler og ikke MAP, så symptomene vil jo arte seg noe forskjellig.

Hør etter tikking fra solenoiden på spjellhuset dere, framgangsmåte for å resette det finner dere i FAQ, og kommer feilen igjen så har jeg flere spjellhus på kistebunnen. Jeg holder iallfall spjellhuset for å være mest sannsynlige feil, evt løse slanger, inntil det blir motbevist. Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Havarimistanker

Legg inn av Paradigm N558 » 18 nov 2008, 10:12

Ingvar N629 skrev:
Paradigm N558 skrev: Innvenninger?
Japp!
Flott! Men da tar vi å realiserer det FAQ tilsier ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Havarimistanker

Legg inn av K_Duck N1093 » 18 nov 2008, 10:32

Daniel N683 skrev:Har du fikset det andre vakum/enveisventil-problemene du hadde på bilen?
Ikke kommet så langt enda nei, er i innkjøpsfasen for nye komponenter. Dem burde dog ikke gi seg utslag i noe annet enn manglende evne til å lade mer enn GLT (så vidt jeg har forstått ting iallefall).
Været har forresten forbedret seg en smule. ^_^

For øvrig ønsker jeg å benytte anledningen til å kaste en symbolsk murstein på Bodøs kollektivtilbud. Buss du liksom... :roll:
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Havarimistanker

Legg inn av K_Duck N1093 » 18 nov 2008, 19:06

Etter en "preliminary" sjekk råder stor forvirring. Noen har visst stælt oljelampa mi og lagt igjen en batterilampe. :oops: Ingen reléklikking, så vidt jeg registerte ingen CE, og ingen melding i SID. Sistnevnte gav dog fra seg en sånn "dørklokke"-/totonevarseltone. Prøvestartet motor og lot denne gå i noen små sekunder uten merkbare ulyder, men med ørlitegrann svingende gange. Dette kan rett nok komme av at motoren er kald.
Under hele prosessen lyste batterilampa og "varseltrekanten" i dash. Skal snuse opp et multimeter og tilta videre feilsøk. Men, så langt kan det late til at feilen in fact ikke er så dramatisk som først antatt. :D Vi feirer med et glass Urge og en fiskekake.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: Havarimistanker

Legg inn av Kurt N597 » 18 nov 2008, 19:18

Høres ut som gåen dynamo. Hvis servoen funker kan det ikke være multireima.
Jeg fikk ladelampe, varseltrekant i dashen og pling plong fra SID'en da multireima røyk på tur opp Moholtlia.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Havarimistanker

Legg inn av K_Duck N1093 » 18 nov 2008, 21:56

Jaja, sånn det får gå når man blir gammel og svaksynt og paranoid. Neste nå blir å fundere over hvordan alt var bedre før, da biler fungerte og ungdommen viste respekt for og var høflige mot de eldre. :p

Vi har i alle tilfellers fall funnet problemet - kake multireim. Para tok bilde til skryteveggen, det kommer nok etterhvert. ^-^;
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Svar