Motorhavari nr 2

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Motorhavari nr 2

Legg inn av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 13:51

Hei, trenger mest sannsynlig shortblokk til min 9-5 2.0 T...........
Stor sannsynlighet smelta/brendt stempel..... :cry:
Noen som vet hvor dette skaffes billig og bra fra ?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 okt 2005, 14:19

SDCC har masse brukte motorar til 9-5.
http://www.sdcc.se

Ellers har en Moland Bil her i Norge, http://www.molandbil.no/ .
Du får hive deg på telefonen ;)
Lykke til!

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Legg inn av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 21:28

Jaja, nå demonteres 1 stk motor, har Chip steg 1 og det er tydlig at min motor ikke har tålt det. Smelta det ene stempelet... Slik skulle visst nok ikke gå ann, men da har jeg vel jævla uflaks da ?? !!
Motoren hadde gått 90.000 da chipen ble montert og har nå gått 116.000... iflg Saab-folk skal visst det gå bra med steg 1 hvis man kjører fint.. men hvem F*** har kjøpt seg bil for å lurke rundt ? Hvis man skal kjøre hardt må man da visstnok også skifte dyser... Men det er jo iflg Saab-original-folk og ikke de som selger chip...

Så derfor; den som har ei blokk liggende får slenge den til Valdres. Og jeg kommer nok til å gå tilbake til original bil og kjøpe meg en Lada !!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 okt 2005, 21:33

Hm, snodige greier.
SAAB leverar då orginalchip som gir 185hk til 2.0t.
Einaste som vert bytta der med det eg veit er Trionic-boks og tennpluggar...

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Legg inn av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 21:40

Ja, han jeg prata med mente det var tatt ut for mye med 215 hk da... ? Men iflg en lokal trimmer her i nærheten så syntes han det også hørtes helt vilt ut at motoren skulle skjære pga dette ? Han har henta atskillig mer både hester og nm uten slike problemer... men ikke fra Saab da ...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 okt 2005, 21:41

Det burde gå greit, bare se på alle her i klubben som kjører med tilsvarende oppsett av bil..
Styrer med DAB og AUX

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 10 okt 2005, 21:47

problemet kan oppstå hvis du bruker en "dårlig" chip.eg kjører en 9000 aero med setg 3,har ikke byttet noe annet en styreebheten,har en på jobb som trimmer og han har aldri vært ute for at stempler har brent seg grunnet chippen.saab leverer 2 originale trimkit.et på 195 hk og et på 210 hk til 2.0t

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 10 okt 2005, 21:49

farn min kjører med bsr box med 220hk, har aldri hatt problemer med det..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Legg inn av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 22:10

Nei, det er jo mulig det er en annen årsak, hvem uansett dette skal jo ikke skje...
Men etter 10 mnd med Saab med både turbocrash og motorhavari så har jeg ikke akkurat fått lyst til å kjøpe Saab igjen.
Hva årsaken til alt dette tullet driter jeg i, jeg har aldri hatt så dyr bil og har heller aldri hatt så mye trøbbel ! Derfor kan jeg ikke akkurat si at jeg vil anbefale andre å kjøpe Saab med turbo...

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 10 okt 2005, 23:43

Köp en Ng900 eller 9000 2,0L turbo (1994-1998)!
Du måste flytta över några av givarna till T7 motorstyrningen.
Men du får en motor som håller!!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 11 okt 2005, 00:20

Ikke for å være ekkel, men siden mange av de andre her inne har trimmet sine biler tilsvarende eller mer, kan årsaken ligge i hvordan bilen blir kjørt! :oops:
Hilsen Ole-P. N-154

Sukisaab N395
Innlegg: 28
Registrert: 07 jan 2005, 01:00

Legg inn av Sukisaab N395 » 11 okt 2005, 06:58

Ja, det er mulig det kreves kurs for å kjøre en Saab, men jeg har vært påpasselig med å la motoren gå varm før den full gass blir gitt. Og motoren har fått gå på tomgang etter at jeg har kjørt ferdig for å roe ned turboen. Ellers er det normal kjøring her i Valdres, til og fra jobb samt en langturer i ny og ne. Det hender jo at jeg girer ned og gir full gass, men aldri over 5000, som jeg har hørt det sies. Skal ikke motoren tåle det så er det jo for dårlig ?!? Han trimguruen som såg på motoren prata om at det muligens kunne komme av at ei dyse ikke var helt frisk ?

Olje har blitt skifta på 10.000, og bilen har jo ikke gått med chip mer enn 16.000 ??
Hvis kjøringa mi er skyld i dette så kan jeg vel ikke ha Saab, men det må vel være en kombinasjon av flere uheldige omstendigheter ? ?!...

Uansett, takk for tilbakemeldinger, greit å vite for framtiden at dette muligens var ett engangstilfelle...?

Silverbeast
Innlegg: 24
Registrert: 21 aug 2005, 22:48

Legg inn av Silverbeast » 11 okt 2005, 11:54

Tror du har vert uheldig og fått en mandags bil : (. Føler med deg.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 okt 2005, 12:25

Om stempet har smält så beror det nog på för mager blandning i den cylindern(tendningsbank).
Det borde en kunnig mek kunna se på stemplet.
Och det kan mycket väl komma av att en dyse inte levererar det den ska.
Detta till trots för att T7 i detta fall borde kompensera för det....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 12 okt 2005, 14:25

Hvilken sylinder er brent?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar