Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Sukisaab N395
- Innlegg: 28
- Registrert: 07 jan 2005, 01:00
Legg inn
av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 13:51
Hei, trenger mest sannsynlig shortblokk til min 9-5 2.0 T...........
Stor sannsynlighet smelta/brendt stempel.....
Noen som vet hvor dette skaffes billig og bra fra ?
-
Sukisaab N395
- Innlegg: 28
- Registrert: 07 jan 2005, 01:00
Legg inn
av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 21:28
Jaja, nå demonteres 1 stk motor, har Chip steg 1 og det er tydlig at min motor ikke har tålt det. Smelta det ene stempelet... Slik skulle visst nok ikke gå ann, men da har jeg vel jævla uflaks da ?? !!
Motoren hadde gått 90.000 da chipen ble montert og har nå gått 116.000... iflg Saab-folk skal visst det gå bra med steg 1 hvis man kjører fint.. men hvem F*** har kjøpt seg bil for å lurke rundt ? Hvis man skal kjøre hardt må man da visstnok også skifte dyser... Men det er jo iflg Saab-original-folk og ikke de som selger chip...
Så derfor; den som har ei blokk liggende får slenge den til Valdres. Og jeg kommer nok til å gå tilbake til original bil og kjøpe meg en Lada !!
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 10 okt 2005, 21:33
Hm, snodige greier.
SAAB leverar då orginalchip som gir 185hk til 2.0t.
Einaste som vert bytta der med det eg veit er Trionic-boks og tennpluggar...
-
Sukisaab N395
- Innlegg: 28
- Registrert: 07 jan 2005, 01:00
Legg inn
av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 21:40
Ja, han jeg prata med mente det var tatt ut for mye med 215 hk da... ? Men iflg en lokal trimmer her i nærheten så syntes han det også hørtes helt vilt ut at motoren skulle skjære pga dette ? Han har henta atskillig mer både hester og nm uten slike problemer... men ikke fra Saab da ...
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 10 okt 2005, 21:41
Det burde gå greit, bare se på alle her i klubben som kjører med tilsvarende oppsett av bil..
Styrer med DAB og AUX
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 10 okt 2005, 21:47
problemet kan oppstå hvis du bruker en "dårlig" chip.eg kjører en 9000 aero med setg 3,har ikke byttet noe annet en styreebheten,har en på jobb som trimmer og han har aldri vært ute for at stempler har brent seg grunnet chippen.saab leverer 2 originale trimkit.et på 195 hk og et på 210 hk til 2.0t
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 10 okt 2005, 21:49
farn min kjører med bsr box med 220hk, har aldri hatt problemer med det..
-
Sukisaab N395
- Innlegg: 28
- Registrert: 07 jan 2005, 01:00
Legg inn
av Sukisaab N395 » 10 okt 2005, 22:10
Nei, det er jo mulig det er en annen årsak, hvem uansett dette skal jo ikke skje...
Men etter 10 mnd med Saab med både turbocrash og motorhavari så har jeg ikke akkurat fått lyst til å kjøpe Saab igjen.
Hva årsaken til alt dette tullet driter jeg i, jeg har aldri hatt så dyr bil og har heller aldri hatt så mye trøbbel ! Derfor kan jeg ikke akkurat si at jeg vil anbefale andre å kjøpe Saab med turbo...
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 10 okt 2005, 23:43
Köp en Ng900 eller 9000 2,0L turbo (1994-1998)!
Du måste flytta över några av givarna till T7 motorstyrningen.
Men du får en motor som håller!!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Ole-P-N154
- 2.0 bar

- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Legg inn
av Ole-P-N154 » 11 okt 2005, 00:20
Ikke for å være ekkel, men siden mange av de andre her inne har trimmet sine biler tilsvarende eller mer, kan årsaken ligge i hvordan bilen blir kjørt!

Hilsen Ole-P. N-154
-
Sukisaab N395
- Innlegg: 28
- Registrert: 07 jan 2005, 01:00
Legg inn
av Sukisaab N395 » 11 okt 2005, 06:58
Ja, det er mulig det kreves kurs for å kjøre en Saab, men jeg har vært påpasselig med å la motoren gå varm før den full gass blir gitt. Og motoren har fått gå på tomgang etter at jeg har kjørt ferdig for å roe ned turboen. Ellers er det normal kjøring her i Valdres, til og fra jobb samt en langturer i ny og ne. Det hender jo at jeg girer ned og gir full gass, men aldri over 5000, som jeg har hørt det sies. Skal ikke motoren tåle det så er det jo for dårlig ?!? Han trimguruen som såg på motoren prata om at det muligens kunne komme av at ei dyse ikke var helt frisk ?
Olje har blitt skifta på 10.000, og bilen har jo ikke gått med chip mer enn 16.000 ??
Hvis kjøringa mi er skyld i dette så kan jeg vel ikke ha Saab, men det må vel være en kombinasjon av flere uheldige omstendigheter ? ?!...
Uansett, takk for tilbakemeldinger, greit å vite for framtiden at dette muligens var ett engangstilfelle...?
-
Silverbeast
- Innlegg: 24
- Registrert: 21 aug 2005, 22:48
Legg inn
av Silverbeast » 11 okt 2005, 11:54
Tror du har vert uheldig og fått en mandags bil : (. Føler med deg.
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 11 okt 2005, 12:25
Om stempet har smält så beror det nog på för mager blandning i den cylindern(tendningsbank).
Det borde en kunnig mek kunna se på stemplet.
Och det kan mycket väl komma av att en dyse inte levererar det den ska.
Detta till trots för att T7 i detta fall borde kompensera för det....
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Rune N35
- MAX BOOST
- Innlegg: 2951
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Årnes, Romerike
Legg inn
av Rune N35 » 12 okt 2005, 14:25
Hvilken sylinder er brent?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce