Har nå kjørt noen uker og kan bekrefte at oljetempertuturen er alt for lav (konstant), den ligger i området rundt 70 grader.
Så sludgekorn har sansynligvis blokkert stempelet i temostaten i åpen tilstand og dette er farlig
Olja må/bør ligger rundt 90-100 grader slik at fuktigheten (vann) i olja fra forbrenningsavgassen (blow by ned i veivhuset) fordampes og fjernes via veihusventilasjonen. Med kald olje så virker ikke veihusventilasjone skikkelig og fuktigheten samles som gråhvit guffe....
Nå er det tid for oljeskift uansett og da skal jeg ta av termostaten til oljekjøleren blir spennede å se hva som feiler duppeditten.
Uansett, dette kan forklare hvorfor jeg fant så mye sludge i CSP oljefilteret for 10.000km siden, med konstant åpen oljekjøler så har kjøleren blir flushet ren og grumset endte opp i CSP nettingen.
Det anbefales herved alle som mistenker sludge å montere oljetemp måler, nytter ikke å oppgradere veihusventilasjonen hvis olja aldri blir skikkelig varm
Edit: vanntemperaturen er helt OK, byttet termostat rett etter at jeg kjøpte bilen.
Veldig få her her inne har oljetemp målere montert, og når to stykker (i denne tråden) har samme problem så må det bety at mange flere kan ha det samme problemet (uten å vite om det).
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.