Hei, høsten er over oss, og det begynner å bli på tide å tenke på vinterdekk. Tenkte å bruke 17" til formålet, og trenger da i dimensjonene 225 45 17". Fikk et tilbud fra en billig sjappe her i byen, på 7300!! og dette var ikke engang dyre dekk! han sa selv at 17" er jævli dyrt, og det har han jo rett i da...
Har imidlertid sjekket dekkonline.com, og her er prisene langt hyggeligere:) Problemet her er jo at norske importører og forhandlere sier at man må unngå vinterdekk kjøpt sørover i europa, fordi disse er laget for et annet marked. Et vinterdekk laget for autobahn i tyskland har andre egenskaper enn et som er laget for norske krøtterstier osv. Er det hold i disse påstandene, eller er det propaganda? Er det noen måter å kontrollere dekkene på, for å sjekke om de er laget for norsk eller sydlandsk vinter?
Vil gjerne ha noen dekk som er gode på glatt føre, fordi vi har hytte på blefjell:) imidlertid er jeg ganske sjeldent på hytta, så piggdekk er uaktuelt. Noen som har noen anbefalinger til en 9-5 med altfor mange hk i forhold til norsk vinter?:)
mvh oddi
Vinterdekk!
Moderator: Moderatorer
Vinterdekk!
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Vinterdekk!
Ja, det er helt klart forskjeller på et såkalt eurodekk og et nordisk dekk. Når det er sagt vil jeg ikke nødvendigvis si at du vil bli så veldig mye mer fornøyd med et nordisk dekk enn et eurodekk. De har nemlig litt forskjellige egenskaper og det kommer helt ann på hvor du kjører, og ikke minst hvordan du kjører.
I fjor vinter jobbet jeg som omreisende selger, og produktet jeg solgte var nettopp dekk. Importøren jeg jobbet for solgte et dekk som heter LASSA og disse var først og fremst laget for mer våte veier med større hastigheter. Jeg måtte nødvendigvis bruke disse dekkene, og jeg må si jeg syntes de fungerte bra til den kjøringen jeg stort sett bedrev. Det var 90% langkjøring på saltede veier i Akershus, Østfold og Oslo. Kjørte vel ca 20 000 km den vinteren og hadde ikke noen store problemer, men jeg merket veldig godt at når det blei is og slaps på veien så måtte jeg kanskje senke farten mer andre. Merket det også godt ut av rundkjøringer og kryss at de sleit litt med veigrepet.
Nordiske dekk har generelt mye mykere gummiblandning, noe jeg syntes gir en noe "svampeaktig" følelse. Så for meg som for det meste kjørte over lengre strekker syntes jeg de hardere eurodekkene var bedre å kjøre på. Bremseegenskapene på nordiske dekk har også en tendens til å være dårligere enn på eurodekk, nettopp på grunn av at de er mykere. Dekk utviklet for norden har mer seiping enn eurodekk, dette ser du på antall "riller" i knastene på dekket.
Så konklusjonen til deg Oddi er at det helt klart er forskjeller på eurodekk og nordiske dekk. For noen er pris vikitg, bor man da i tillegg midt i Oslo så kan et billig eurodekk fungere helt utmerket. Bor man derimot langt unna allfarvei og ikke er spesielt borskjemt med strøbil ville jeg nok heller gått for et nordisk dekk. Det er jo en grunn til at det utvikles egne dekk for nordiske forhold
Når det gjelder konkrete merker er det jo en STOOOR jungel å velge i, men dyrest er ikke nødvendigvis best
Blei mye detta
Men Lykke til med valget 
I fjor vinter jobbet jeg som omreisende selger, og produktet jeg solgte var nettopp dekk. Importøren jeg jobbet for solgte et dekk som heter LASSA og disse var først og fremst laget for mer våte veier med større hastigheter. Jeg måtte nødvendigvis bruke disse dekkene, og jeg må si jeg syntes de fungerte bra til den kjøringen jeg stort sett bedrev. Det var 90% langkjøring på saltede veier i Akershus, Østfold og Oslo. Kjørte vel ca 20 000 km den vinteren og hadde ikke noen store problemer, men jeg merket veldig godt at når det blei is og slaps på veien så måtte jeg kanskje senke farten mer andre. Merket det også godt ut av rundkjøringer og kryss at de sleit litt med veigrepet.
Nordiske dekk har generelt mye mykere gummiblandning, noe jeg syntes gir en noe "svampeaktig" følelse. Så for meg som for det meste kjørte over lengre strekker syntes jeg de hardere eurodekkene var bedre å kjøre på. Bremseegenskapene på nordiske dekk har også en tendens til å være dårligere enn på eurodekk, nettopp på grunn av at de er mykere. Dekk utviklet for norden har mer seiping enn eurodekk, dette ser du på antall "riller" i knastene på dekket.
Så konklusjonen til deg Oddi er at det helt klart er forskjeller på eurodekk og nordiske dekk. For noen er pris vikitg, bor man da i tillegg midt i Oslo så kan et billig eurodekk fungere helt utmerket. Bor man derimot langt unna allfarvei og ikke er spesielt borskjemt med strøbil ville jeg nok heller gått for et nordisk dekk. Det er jo en grunn til at det utvikles egne dekk for nordiske forhold

Når det gjelder konkrete merker er det jo en STOOOR jungel å velge i, men dyrest er ikke nødvendigvis best

Blei mye detta

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Man har jo en stk Dekkbaron utenfor Oslo også da, vet ikke hva han tar for 17" vinterdekk, men han slår de fleste på priser (hvertfall gjorde han det i sin spede start..)
Men når det er sagt, så skal jeg til östersund og hente reservekassa mi, så om du vil bestille dekk kan jeg evt ta de med tilbake til Trondheim. Om du er interessert er det bare å sende en pm, så tar vi det videre der..
Men når det er sagt, så skal jeg til östersund og hente reservekassa mi, så om du vil bestille dekk kan jeg evt ta de med tilbake til Trondheim. Om du er interessert er det bare å sende en pm, så tar vi det videre der..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Hallo
Har selv relevant erfaring når det gjelder dekk
Nordiske dekk, dvs dekk produsert for norden og riktig E merking er bedre enn Europa standard
for bruk i norge
Den største forskjellen er hastighets merking, de fleste europavinterdekk er T og eller H merket, dvs hard gummiblanding som rett og slett ikke funker på is og snø
Her er noen tips vedr kjøp av piggfrie hjul
Merke : Hold deg til kjent merkevare, gjerne ut ifra tester gjort i skandinavia
Ferskvare ! alle dekk er merket med dato, dekk som selges i år bør ikke ha eldre produksjonsdato en 2007
Hartighetsmerking ! Helst Q merkede dekk disse har max 160 km, men de fleste produsenter leverer nå R dekk dvs 170 km
Ellers kan de jo altids være lurt å høre på seriøse dekkforhandlere, de lever av at du kommer tilbake
Mvh
Bent
Har selv relevant erfaring når det gjelder dekk

Nordiske dekk, dvs dekk produsert for norden og riktig E merking er bedre enn Europa standard

Den største forskjellen er hastighets merking, de fleste europavinterdekk er T og eller H merket, dvs hard gummiblanding som rett og slett ikke funker på is og snø

Her er noen tips vedr kjøp av piggfrie hjul
Merke : Hold deg til kjent merkevare, gjerne ut ifra tester gjort i skandinavia
Ferskvare ! alle dekk er merket med dato, dekk som selges i år bør ikke ha eldre produksjonsdato en 2007
Hartighetsmerking ! Helst Q merkede dekk disse har max 160 km, men de fleste produsenter leverer nå R dekk dvs 170 km
Ellers kan de jo altids være lurt å høre på seriøse dekkforhandlere, de lever av at du kommer tilbake

Mvh
Bent

Close to your saab,closer to you with Speedparts
spørs om det ikke blir noen nordiske vinterdekk på meg da gitt, skal helt sikkert opp til hytta etpar ganger i vinter... Noen som vet om dekkonline.com selger nordiske eller europeiske dekk da? eller om det er noen måte å sjekke ut dette på?
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998