Oljeskvetter ut av oljepåfyllingsrør - Stempelringer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Oljeskvetter ut av oljepåfyllingsrør - Stempelringer?

Legg inn av Morti » 29 mai 2007, 23:34

Når jeg kjører 900`n litt hardt (bånn øs på 1.4-1.5 bar) så hender det at det kommer en liten skvett olje opp av oljepåfyllingsrøret. Kan dette tyde på gåene stempelringer så den trykker kompen ned i bunnen av motorn for å deretter spytte opp en liten skvett i røret? Eller kan det være noe annet som får olje til å sprette opp? Det er ikke store mengder olje, men det hender det kommer en skvett i ny og ne! Men dette skjer ikke når det lades mindre (1 bar).
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2007, 23:38

Vil tippe at veivhusventilasjonen ikke tar unna for alt, så du får trykk i veivhuset. Du kan jo begynne med å sjekke at alt er i orden, dvs at ingen slanger eller enveisventilen er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 29 mai 2007, 23:45

Har selv sett dette en gang, men da var det ekstremt. Vi kjøpte en delebil (skulle ha motoren), men vi returnerte den da vi tok en prøvetur og så at oljespruten hadde stått opp av påfyllingen så voldsomt at store deler av motorrommet på venstre side var dekket av olje :shock:
Da fikk jeg høre at det sannsynligvis var stempelringer ihvertfall.

Men det er vel å be om bråk å lade 1,5 da? :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2007, 08:32

Eirik N396 skrev:Men det er vel å be om bråk å lade 1,5 da? :)
1,5 bar går fint det! :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar