Oljeskvetter ut av oljepåfyllingsrør - Stempelringer?
Moderator: Moderatorer
Oljeskvetter ut av oljepåfyllingsrør - Stempelringer?
Når jeg kjører 900`n litt hardt (bånn øs på 1.4-1.5 bar) så hender det at det kommer en liten skvett olje opp av oljepåfyllingsrøret. Kan dette tyde på gåene stempelringer så den trykker kompen ned i bunnen av motorn for å deretter spytte opp en liten skvett i røret? Eller kan det være noe annet som får olje til å sprette opp? Det er ikke store mengder olje, men det hender det kommer en skvett i ny og ne! Men dette skjer ikke når det lades mindre (1 bar).
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Vil tippe at veivhusventilasjonen ikke tar unna for alt, så du får trykk i veivhuset. Du kan jo begynne med å sjekke at alt er i orden, dvs at ingen slanger eller enveisventilen er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Har selv sett dette en gang, men da var det ekstremt. Vi kjøpte en delebil (skulle ha motoren), men vi returnerte den da vi tok en prøvetur og så at oljespruten hadde stått opp av påfyllingen så voldsomt at store deler av motorrommet på venstre side var dekket av olje 
Da fikk jeg høre at det sannsynligvis var stempelringer ihvertfall.
Men det er vel å be om bråk å lade 1,5 da?

Da fikk jeg høre at det sannsynligvis var stempelringer ihvertfall.
Men det er vel å be om bråk å lade 1,5 da?

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
1,5 bar går fint det!Eirik N396 skrev:Men det er vel å be om bråk å lade 1,5 da?

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan