Turbo trykk 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
kalvin
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 03 mai 2007, 20:10
Sted: Øyer

Turbo trykk 9000

Legg inn av kalvin » 01 jun 2007, 21:28

Noen som vet hva original trykket skal være på 9000 2,3T??Å hvor mye hester mer en får av å justere opp trykket???
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 01 jun 2007, 21:34

Jeg er sikker på du finner ut dette om du søker litt...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Turbo trykk 9000

Legg inn av Gunnar N326 » 02 jun 2007, 00:39

kalvin skrev:Noen som vet hva original trykket skal være på 9000 2,3T??Å hvor mye hester mer en får av å justere opp trykket???
IKKE skru opp trykket! Hvis du gjør det... :stupid:
Trimming gjøres best med å oppgradere programvare... Flere leverandører å velge i der. Gir flere hester, og er tryggere for motoren.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Turbo trykk 9000

Legg inn av Eirik N396 » 02 jun 2007, 01:36

Gunnar N326 skrev:
kalvin skrev:Noen som vet hva original trykket skal være på 9000 2,3T??Å hvor mye hester mer en får av å justere opp trykket???
IKKE skru opp trykket! Hvis du gjør det... :stupid:
Trimming gjøres best med å oppgradere programvare... Flere leverandører å velge i der. Gir flere hester, og er tryggere for motoren.
Nå vet jeg veldig lite om 9000, men regner med at du Gunnar tenker på "wastegatetrimming" nå? Altså å justere GLT. Det bør du styre unna Kalvin ;)

Om du tenker på en bränselchip + APC-justering er vel dette vanlig prosedyre for å få litt mer fart i en 9000 ? (Denne har vel LH 2.4.2 ? Så slik ut da jeg søkte litt rundt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2007, 01:49

Den har vel DI/APC ettersom det er en M92. Altså funker ikke skrutrekkermetoden på APCn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 jun 2007, 03:43

Skal prøve å svare på det opprinnelige spørsmålet;

Orginalt ladetrykk (STCS FAQ);

B234L.. LH man........ 1,00 +/-0,03 (M1991-1993)

Det er som de sier ikke bare å skru opp ladetrykk for å få mere hester. Blåkran, som jeg antar er hva du tenker på, er ikke veien å gå for å trimme en bil med turbo, det er heller en vei å gå for å rasere motoren. Jeg ville gått til et seriøst firma og kjøpt en komplett "pakke", som i alle fall sørger for at motoren din får nok bensin til å opprettholde riktig forbrenning ved høyere trykk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar