Varmeapparatregister

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Varmeapparatregister

Legg inn av bZerk » 01 jun 2007, 22:17

Har noen spørsmål rundt varmeapparatregisteret. Det er vel 100% sikkert at jeg har et register som lekker da det er vått på gulvet på passasjersiden, det dugger som besatt i bilen, og når jeg setter på varmen kommer den søte lukta. Når jeg har parkert bilen og kommer tilbake litt senere er det dugg på alle rutene. Kan ikke finne noen andre vannlekkasjer på bilen.

Jeg har AC som er tom og klima. Er det dyrt å få dette skiftet? Noen som har fått gjort f. eks. hos Speedparts? Mye jobb?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 jun 2007, 23:43

Faq ;)

viewtopic.php?t=8822

Vet ikke hva SP tar for den jobben, men generelt så er dette en rimelig kostbar affære å få fikset på et verksted ettersom det går endel tid.

Når du først gjør jobben så skift vifta med det samme! Sp selger vifta rimelig 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 02 jun 2007, 21:20

Det er ikke dugg på rutene i dag når det er fint vær kun når det regner. Pleier det å være slik?

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 03 jun 2007, 13:00

Ja, kan godt være slik.
Var sånn på min også.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 03 jun 2007, 13:10

Da får vi satse på en varm sommer! Jeg skal fylle gass på AC, har det noe å si på denne varmeapparatregister lekkasjen?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 jun 2007, 13:48

Nei, varmeapparatregisteret går det vann igjennom, ikke gass.
Du kan jo prøve med noe radiatortetning, det kan jo sikkert være verdt forsøket, for det der er litt av en affære å bytte.

Du skrur løst mye greier for å komme til den saken der.
Hadde jeg hatt en 1991-modell hadde jeg prøvd radiatortetning.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 03 jun 2007, 13:52

OK. Takker.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 03 jun 2007, 20:51

ottorasmussen N242 skrev:Du kan jo prøve med noe radiatortetning, det kan jo sikkert være verdt forsøket, for det der er litt av en affære å bytte.
Vil ikkje anbefala radiatortetting. Det er nåke drit som legg seg i heile kjølesystemet. Var borti ein bil på jobb som dei hadde brukt det på for å han brukte vatn. Viste seg å vera toppakning som var gåen. Me bytta toppakning, men fekk ikkje varme i varmeapparatet. Hadde også problem med at motor gjekk seg varm. Dette pga. at radiatortettinga tetta så mykje at det ikkje var god nok gjennomstømming i radiator + varmeapparat.

Men men , det er mi meining. Sikkert forskjel på ulike typar radiatortettingar og, men blei litt skeptisk etter den jobben....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 jun 2007, 21:45

Trikset med radiatortetning er jo at det skal holde seg flytende helt til det eventuelt treffer et hull.
Det vil nok være lurt å bytte kjølevæsken når hullet evt. er tettet.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 03 jun 2007, 23:55

Har ei flaske med radiatortettning og bak på den står det at den skal være i systemet, ikke bli tømt ut igjen. Men det er kanskje forskjell på dem.

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 jun 2007, 23:59

Det er helt sikkert flere typer, ja.
Du kan jo helle det på og prøve.

Jeg regner med du har vært andre steder enn biltema? :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 jun 2007, 00:07

"helle på og prøve" :?

Radiatortetting bør være siste utvei!
Hvis slike vidundermiddel virkelig hadde fungert godt så hadde nok flere brukt det, problemet er jo som andre har nevnt her at det er lett at også deler av kjølesystemet tetter seg.

Slike middel er jo heller ikke kjent for å vare så da blir vel dette omtrent som å pisse i buksa for å bli varm...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar