Ny medbringer til 900 M93 koster 1777,60 og ny tripod koster 1484,80 på Saab, ifølge en liste som jeg har fått fra Hjelle. Vet ikke hvor oppdatert den er, men da vet du iaf sånn ca hva det ligger på.
EDIT: Tripoden finnes visst også som byttedel.
vibrering ved akselerasjon på 900'en
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Løfter denne tråden med resultatet av feilsøking på min 92 900 2,1i.
Jeg har som før nevnt vært plaget med vibrasjoner rundt 65-75 km/t i fjerde og femtegir ved jevn fart.
Jeg satte bukker under de nedre bærekulene og la inn femtegiret. Det ble ikke observerbart kast på høyre drivaksel og bare litt kast på venstre drivaksel. Jeg kjørte testen med først venstre side låst, og så låste jeg høyre side. Låsingen ble gjort med å stoppe rotasjonen på skiva og stikke et skrujern ned i et av ventilasjonshullene på skiva. Da roterer bare andre sida. Det som jeg fant som forårsaket vibrasjonene var at hele motoren begynte å riste når jeg var på 65 - 75 km/t på girkassa. Det skjedde både når venstre aksel snurret og når høyre aksel snurret. Det ble ikke forskjell på fjerdegiret heller, samme ristinga på 65 - 75 km/t.
Venstre og høyre motorfeste er hydrauliske, mens det fremre er std. gummihylse på denne bilen. Når vibrasjonene oppsto så jeg at gummien i det fremre festet jobbet fordi motoren ristet sånn. De bakre festene så ut til å stå i ro, men de kjennes slappe ut når jeg puffer på motoren.
Så jeg skulle likt å vite hvordan de hydrauliske festene fungerer, og om funksjonen blir dårligere på dem med alderen? Eller om det blir udempet slakke på dem etter hvert?
Jeg har i hvertfall motorfestene sterkt mistenkt for å gjøre en dårlig jobb med å dempe resonansen som oppstår i motor/driverk rundt den hastigheten jeg refererer til.
Kan det ha oppstått ubalanse inne i differentialen som forårsaker dette? Eneste ubalansen jeg kan se utvendig er strammeskruen til slangklemma på medbringerene.
Jeg har som før nevnt vært plaget med vibrasjoner rundt 65-75 km/t i fjerde og femtegir ved jevn fart.
Jeg satte bukker under de nedre bærekulene og la inn femtegiret. Det ble ikke observerbart kast på høyre drivaksel og bare litt kast på venstre drivaksel. Jeg kjørte testen med først venstre side låst, og så låste jeg høyre side. Låsingen ble gjort med å stoppe rotasjonen på skiva og stikke et skrujern ned i et av ventilasjonshullene på skiva. Da roterer bare andre sida. Det som jeg fant som forårsaket vibrasjonene var at hele motoren begynte å riste når jeg var på 65 - 75 km/t på girkassa. Det skjedde både når venstre aksel snurret og når høyre aksel snurret. Det ble ikke forskjell på fjerdegiret heller, samme ristinga på 65 - 75 km/t.
Venstre og høyre motorfeste er hydrauliske, mens det fremre er std. gummihylse på denne bilen. Når vibrasjonene oppsto så jeg at gummien i det fremre festet jobbet fordi motoren ristet sånn. De bakre festene så ut til å stå i ro, men de kjennes slappe ut når jeg puffer på motoren.
Så jeg skulle likt å vite hvordan de hydrauliske festene fungerer, og om funksjonen blir dårligere på dem med alderen? Eller om det blir udempet slakke på dem etter hvert?
Jeg har i hvertfall motorfestene sterkt mistenkt for å gjøre en dårlig jobb med å dempe resonansen som oppstår i motor/driverk rundt den hastigheten jeg refererer til.
Kan det ha oppstått ubalanse inne i differentialen som forårsaker dette? Eneste ubalansen jeg kan se utvendig er strammeskruen til slangklemma på medbringerene.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681