Hei
har akkurat fått i hus senkesettet mitt, osm består av eibach fjærer og gule koni dempere.. Disse skal være justerbare, og jeg lurer bare på hvordan de bør justeres? så stive som mulig? så myke som mulig? midt i mellom? hva er best på en saab 9-5 "limousine" fra 98?
mvh oddi
Gule Koni på saab 9-5?
Moderator: Moderatorer
Gule Koni på saab 9-5?
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Det er vanlig å begynne med den innstillingen dem har, dvs den mykeste. Så justerer du opp om noen år, når de begynner å bli litt mykere... Hvis du ikke kjører på bane da, da er det vel å stille opp etter banen, men det kan jeg ingenting om..
Bare så det er sagt: Du trenger ikke justere opp gule Koni for at de skal være faste..

Bare så det er sagt: Du trenger ikke justere opp gule Koni for at de skal være faste..

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Anbefaler deg ikke å justere dem på det hardeste, det kan de som har sitti på med meg skrive under på. Bilen får, i tillegg til å være noe ukomfortabel, litt feil chassireaksjoner spesielt ved unnamanøver. Bakenden er lett å provosere ut. Merka det spesielt godt på slalomen.
Så mine skal justeres ned noe før Vålerbanen, men må laborere litt. Hadde håpa å få teste med litt Autoslalom på Gardermoen i dag, men her regner det kaniner...
Så mine skal justeres ned noe før Vålerbanen, men må laborere litt. Hadde håpa å få teste med litt Autoslalom på Gardermoen i dag, men her regner det kaniner...
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Har justert mine medium - dvs midt mellom hardest og mykest. Synes det fungerer veldig fint. Har originalt sportschassi da, så kan hende det blir litt ukomfortabelt når du har senkesett i tillegg. Bilen blir iallefall veldig fast og fin, selv med originale fjærer...
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
Ok, får gå for mykeste justeringa i første omgang da... men jeg spør for nyskjerrighetens skyld; HVORDAN justeres de? prøvde å vri på den blanke delen og holde fast dne gule. skjedde ikke noe spesielt da tror jeg, selvom det virket som den gikk over et hakk ellerno da dempern (bak) var trykket helt sammen...
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
De gule har justering på toppen. Hadde det iallefall sist jeg hadde hendene i dem.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det stemmer som du sier at demperen bak skal klemmes helt sammen og så vris så du kjenner et knepp for å justeres. Vri mot klokken for å få dem mykere, med klokken for hardere. Det skal være tre trinn, myk, medium og hard.
Hvordan det er fremme til denne bilen vet jeg ikke, men på bilen jeg hadde før (ford...) var det en liten tapp oppå slik at de kunne justeres med et lite plastratt som fulgte med. Disse kunne justeres mens demperne var montert i bilen, og trengte ikke noen sammenklemming. Kun å vri på den lille tappen. Mener også å huske at justeringen forran var "trinnløs", og at for å få mykeste innstilling var det bare å vri mot venstre til det stoppet.
Hvordan det er fremme til denne bilen vet jeg ikke, men på bilen jeg hadde før (ford...) var det en liten tapp oppå slik at de kunne justeres med et lite plastratt som fulgte med. Disse kunne justeres mens demperne var montert i bilen, og trengte ikke noen sammenklemming. Kun å vri på den lille tappen. Mener også å huske at justeringen forran var "trinnløs", og at for å få mykeste innstilling var det bare å vri mot venstre til det stoppet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1