Fra luftfiltret til innsuget går det en vakumslange. Altså, dette er avlastningsventilen.
Hvis jeg skal montere et åpent luftfilter, har jeg ingen plass å gjøe av avlastingsventilen, og må derfor ta av slangen. Er dette så særlig smart og gjøre? Og hva skal jeg eventuellt gjøre med t-stykket som sitter igjen på innsuget? er det bare å tette igjen, eller bør jeg heller droppe å montere et åpent luftfilter og heller la luftfiltret og avlastningsventilen være som de er?
Avlastningsventlil på saab 9000i 87 mod
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Om du har en 9000i(ikke turbo), har du ingen avlastningsventil. Jeg vet ikke hvilken slange du mener, men om du bruker søk-funksjonen på forumet finner du nok mange meninger om åpent luftfilter. Effekten du får er ikke merkbar, ihvertfall ikke uten turbo. Litt lydendring kanskje, men ikke noe mer. Og åpent luftfilter er ikke heldig for LMM. Delte meninger om hvor "farlig" det egentlig er, men de fleste er enige om at det beste er å beholde det originale filteret.
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror 9000i også har det originale luftfilteret plassert i en snabelboks som liggen i venstre framskjerm. Har du SP sitt OpenAirKit må denne boksen ut, og du monterer filteret før LMM.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Før du begynner å bygge om nedi der, bør du finne ut hva det egentlig er du skrur på. LMM sitter ETTER luftfilterboksen, og det går neppe noen gummislange til eksosmanifoilen. Jeg lurer også på hvilken nytte du ser i å montere åpent filter på den motoren, eller på noen motor i det hele tatt som ikke har et meget stort luftbehov. Det finnes mengder av tråder om dette, og om hvilke problemer som kan oppstå ved bruk av åpent filter om du ikke vedlikeholder det riktig. Søk, og du vil finneCigaro skrev:Men etter lmm, kommer luftfilterboksen, og fra luftfilterboksen går det en svart slange, som går inn til et t-stykke på eksosmanifolden, denne må jeg da ta av hvis jeg skal sette på open air kit.
hvordan skal jeg da ta av denne? eller bør den tettes?

Det du gjør for å sette på åpent filter:
Ta bort luftfilterboksen, og monter filteret på røret før LMM, eventuelt forleng røret for å få en fornuftig plassering av filteret. Dersom motoren suger varmluft fra motorrommet så vil bilen gå dårligere enn før. Sørg eventuelt for å skjerme filteret fra motorrommet, og selvsagt fra sprut og skit.
Den slangen du snakker om er det litt vanskelig å si hva er ut ifra beskrivelsen din, om du kan ta et bilde ville det være lettere. Evt kan sikkert noen som kjenner akkurat den bilen bedre enn meg svare bedre på akkurat det, men uansett hva den er til så har den en funksjon, og bør ikke plugges!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan