Litt research for mutter`n =P Generelle problemer 9000 -97

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 jun 2007, 22:29

Det klarer de sikkert hjemme, hvis de hadde hatt tid. Men takker for svar folx, da er jeg ihvertfall en erfaring rikere :wink: Evt vente på rapporten fra verkstedet og se hva de hadde å si på saken. Men har 16V motoren DI-kasett da? Har DI-kasett no med EFI motorer å gjøre el, er det derfor jeg ikke har det? Siden jeg har vel mekanisk insprøytning.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jun 2007, 22:50

Daniel: DI kom før 94, for jeg har det på min. Trionic med DI kom vel i 94. Er litt usikker på hvilken bil som først kom med DI, men jeg tror det var 9000 2,3T som kom i 91 med DI/APC systemet. Usikker på om noen andre utgaver av 9000 fikk det samtidig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 jun 2007, 23:12

Finnes vel DI+APC på biler fra M88B på 9000 :wink: Men det er vel litt offtopic
Beveger turtellernåla seg når du prøver å starte? Hvis ikke er vel Veivakselgiveren synderen :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 08:28

Som sagt så er je ike hjemme for tia, så får ikke gjort researchen selv... Virket på de som at de ville sende den inn, for de trengte bilen fortest mulig. :P De er ikke som oss de vettu, som ser frem til å mekke litt ;)
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 26 jun 2007, 12:29

edhunter: min M93 2.3T har trionic og DI ;)

det finnes visst gamle typer tennkassetter også, ikke "bare" rød og svart.. disse hadde et litt annet støpsel og ledningene en litt annen sukkerbit for å komme seg inn i det, så klart.

og anaconda: om du står et HVILKET som helst sted med en 10mm skralle (eller en litt større type torx-bit som jeg ser mange andre har) så er jobben gjort så fort du ser på tennkassetten. NULL problem, ikke la et verksted gjøre det for deg. og i alle fall ikke la dem ta betalt for det. i så fall bare for to minutters arbeid! hehe.

om du bytter denne selv, kan du til og med få et lite glimt av toppen på tennpluggene dine! YEAH!!

Edit: litt uoppmerksom her, hehe. så ikke at du ikke var hjemme hos din mor og far for tida :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jun 2007, 14:28

Edward N812 skrev:edhunter: min M93 2.3T har trionic og DI ;)

det finnes visst gamle typer tennkassetter også, ikke "bare" rød og svart.. disse hadde et litt annet støpsel og ledningene en litt annen sukkerbit for å komme seg inn i det, så klart.
Du har vel Trionic 5.2. 5.5 kom på M94. Forøvrig har alle biler med trionic DI-kassett.

Som Ottar sier så kom DI først på 9k CD turbo M88, da med separate bokser for DI og APC. DI/APC i en boks kom året etter.

Eldre tennkassetter som du snakker om er som den røde, men kontakta er annerledes. Skal den byttes ut så setter man dit en ny rød tennkassett, men må da ha et kabelstykke i tillegg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 27 jun 2007, 13:59

Da har jeg fått rapport fra Saab-verkstedet, og som noen av dere sa så hadde DI-kasetten gått :wink: samt den 9 mnd gamle bensinpumpa som ikke var ny da den ble erstattet med den gamle som satt i i fjor :evil: Og begge disse komponentene er vel vesentlige for at bilen skal starte :P
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 27 jun 2007, 14:11

Off-topic: Hvordan logger man av kontoen sin på MTSautoparts.com??? :P
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 08 jul 2007, 03:10

Fikk nettopp denne varselen da jeg var ute å kjørte her om dagen: Check Radiator. Motoren hadde norm. temp og det var godt med kjølevæske. Noen som veit hvorfor denne melder ifra?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Maria Elena
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 324
Registrert: 16 mar 2007, 11:35
Bil: Saab 9-5t Aero -03 Ombygd
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av Maria Elena » 09 jul 2007, 22:27

Anaconda skrev:Fikk nettopp denne varselen da jeg var ute å kjørte her om dagen: Check Radiator. Motoren hadde norm. temp og det var godt med kjølevæske. Noen som veit hvorfor denne melder ifra?
Titta litt på dette emnet- er det ikke den berømmlige "koilen"? Jeg fikk samme problem i fjor sommer med min 9000 fra 97, og den hadde bare gått 90 000!! Fikk det røde lokket fra Saab for ca 1500, og skifta det på ti minutter.. :D

Det med radiator lampen som lyste, er noe utrolig merkelig- det gjorde min også- helt uten at det var noe galt med temp og kjøl. Men det kan hende ledningen til lampa er løs, eller rett og slett en sikring... :lol:
Når en kvinne føler, lager hun magi..
http://mariaelenadesign.blogg.no/

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 09 jul 2007, 22:37

Men hvis den er løs, da vil den jo ikke indikere noe i det hele tatt vel? ER ikke det at selve radiatoren begynner å ta kvelden da, må byttes? Hadde jeg hatt slik varsling på min, tror jeg den ville lyst hele tia :P Min må nok byttes
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Maria Elena
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 324
Registrert: 16 mar 2007, 11:35
Bil: Saab 9-5t Aero -03 Ombygd
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg inn av Maria Elena » 09 jul 2007, 22:43

Anaconda skrev:Men hvis den er løs, da vil den jo ikke indikere noe i det hele tatt vel? ER ikke det at selve radiatoren begynner å ta kvelden da, må byttes? Hadde jeg hatt slik varsling på min, tror jeg den ville lyst hele tia :P Min må nok byttes
Min starta å lyse ETTER servicen. Tok den så inn å ba dem sjekke om det var noe galt med radiatoren. Det var det ikke, men den hadde låst seg i datan- et par klikk fra verkstedet, og den slutta å lyse. Det kostet meg ingenting, og tok Saab to minutter å fikse.
Jeg vet ikke om det er det samme med din , men de sa det var en typisk ting... :?
Når en kvinne føler, lager hun magi..
http://mariaelenadesign.blogg.no/

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 09 jul 2007, 22:44

Skulle vel kanskje hørt med de :roll: Får se hva mamma vil gjøre, siden det er hennes bil, men min "kommende" ;)
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Svar