Tenningsbank + Ny motor på og900? Les føste post(oppdateres)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Tenningsbank + Ny motor på og900? Les føste post(oppdateres)

Legg inn av Pål N526 » 21 jul 2007, 12:29

Hei.. Jeg har nå fått skrudd sammen motoren og har komment fram til at jeg muligens har tenningsbank, og for det får jeg under lading.. Hva er det som kan fororsake dette? Har hatt dette problemet LENGE, men jeg trodde det var wg som laga raslelyden og apc senka trykket.. Det er det jo da ikke for den har jeg prøvebytta og nå er det tenningsbank..
Jeg skal gå igjennom en del tester for og se om jeg blir noe klokere på hva som kan gjøre dette..

Har dere tips og innspill om egene historier, så fyr løs.. jeg kommer til og lage en liste her om hva jeg har testa og resultatene..

Plugger: I orden, men 0.6-.06mm tennstift gap. (ingen endring)
Tennledninger: Prøvd med nye og gamle (ingen endring)
Coilledning: IKKE byttet enda
Coil: Ikke byttet eller gjort noe med.
Fordelerlokk: Byttet med nytt og prøvd med gammelt..(ingen endring)
Rotor: Bytte med ny og testa og testa kontra gammel(ingen endring)
Dyser: de spruter fint, men litt vanskelig og finne ut om det er rett mengde og hvordan de virker under trykk..
Bensintrykk: Skal testes i dag..
Bensinpumpe: Hører ingen ulyder, og den mater bensin.. Skal teste leveringsmengde i dag..
Bensinfilter: Byttet til nytt. (ingen endring)
Tenning: Har stilt den inn på 16 grader i følge plastikkdekselet, men tror ikke det er noe til og stole på. Skal ta og stille inn tenninga etter den indikasjonen på (TDC) på blokka..
Turbo: Wastegate er i orden og har ikke noe med at bilen fusker. GLT likker på 0.3~0.4 og da begynner bilen allerede og tulle..
Fordeler: Har rensa den for drit, og skjekka at alt ser bra ut. Er ikke sikker på om den mekaniske fortenningsfunksjonen er i orden, testes i dag. Har også en nogelunde defekt ledning til hallsensoren, VAR kortsluntnig og har midlertidig fiksa dette..
Tenningsmodul: Har en liggende.. Disse går vel om hverandre, så jeg skal prøve og bytte den..

Motor: B202L tic16 ute kat. Lh 2.2


Mvh. Pål
Sist redigert av Pål N526 den 22 jul 2007, 00:05, redigert 2 ganger totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jul 2007, 12:44

Bensintrykk, mål det. Kan være både pumpe og BTR.
Dyser
Tenning
Tenningsforskyving ved trykk (trykklokka på fordeleren)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 21 jul 2007, 13:32

Her ser dere fargen på pluggene etter litt kjøring og feilsøking i går.. ser jo ut til at blandinga er rett?

Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 21 jul 2007, 20:32

Bråkete vannpumpe? Den har lurt meg ved en tidligere anledning...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 22 jul 2007, 17:42

Skal elektroda være så spiss? For meg ser det ut som den har hatt det ganske varmt...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 22 jul 2007, 22:12

Så nesten litt spiss ut ja. Men ellers ser det ut som at fargen er rett ang blanding.

Johan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 22 jul 2007, 23:52

Jeg er ikke helt sikker nå, men har ikke platina-pluggene mye spissere(dvs smalere) elektrode? Mener jeg har sett dette selv!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 23 jul 2007, 00:28

Det stemmer det.. platinepluggene har en litt søt spiss ja.. var ute i stad og gikk over ledningsnettet til hallsensoren, tenningsmodulen og coil..
Fant 1 mystisk liten feil.. Skal vi se... 2 blåe ledninger som går til coilen.. en tykk og en tynn.. den tykke kommer i fra tenningsmodulen.. denne jordes når coilen skal avgi gnist(intakt ledning).. den andre tynne ledninga er signalet til tachometeret og signal til hjærna.. den tynne ledninga var klemt i hop med noe kabelskogreier og der var det EKSTREMT dårlig kontakt... har fiksa den.. en annen ting er at det dårlige ledninger på hallsensorepluggen. har fiksa den også.. skal ut og prøvekjøre nå... håper på det beste..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar