Er det noe forskjell på en 85 og 88mod saab 9000 turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Er det noe forskjell på en 85 og 88mod saab 9000 turbo?

Legg inn av Larisss » 22 jul 2007, 22:42

Har kjøpt meg en Saab 9000 Turbo 88mod, delebil.
- Så da lurer jeg på om det er noe i det hele tatt som er forskjell på bilene?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Skavold » 22 jul 2007, 23:34

Ser ikke ut som om det er så store forskjeller. Anbefaler å ta en liten titt her.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 jul 2007, 00:11

Er nok ganske mange forskjeller... 85-modellen hadde endel barnesykdommer som ble fjernet til M86, spesielt så er det en god del forskjeller på el-systemet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 23 jul 2007, 01:06

Som Tor sier, det er en del forskjellig på el.systemet.
Jeg har hatt en 85-mod. som delebil, og det var langt fra alt som passet.
Apc-boksen mener jeg å huske var en anelse forskjellig, vingen bak er annerledes for å nevne noe.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 23 jul 2007, 02:45

Utover det som er nevnt så er vel de største forskjellene at det kom nye frambremser og vannkjølt turbo i løpet av 1987. Støtfangerne ble mye bedre fom. 1986. Girkassene ble det gjort endringer på hvert år, så en 88 kasse er merkbart forbedret i forhold til 85. Har du en 88B så hadde den katalysator.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 24 jul 2007, 00:02

det er olle kat på 88mod.. det har iallefall ikke jeg..
far hadde en 89mod. og den hadde det..
(min står det 89mod i vognkortet)
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 jul 2007, 00:27

88A hadde ikke katalysator som standardutstyr, 88B hadde det som standard på nesten alle markeder. Det står ingen ting om årsmodell i vognkortet, bare når den er registrert første gang.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar