Fusking ved turbotrykk!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Fusking ved turbotrykk!

Legg inn av Petruski » 28 aug 2007, 10:23

Har en OG 900 Turbo som jeg sliter litt med. Det begynte med et topp paknings bytte, deretter frontmontert intercooler. Ble ganske mye stress fordi jeg skulle på banetreff å kjøre, så jeg fikk ikke testa bilen etter hver ting jeg gjorde. Ved første pådrag begynte bilen å fuske ved rundt 0,9 bar. Virker som om den stritter i mot. Etter hvert ble det verre og bilen kunne til og med bare stoppe av seg selv. Er det noen som har peiling på hva det kan være??

Ps: Nå får jeg ikke start på bilen i det hele tatt. Ikke får den gnist å ikke klikker bensinpumpe relê inn. Har skiftet fordeleren, samt masse andre ting. Noen som har vert borti dette??

Hilsen Øyvind
Saab 900 Turbo 16

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 aug 2007, 11:38

en bensinpumpe kan sakte men sikkert ta kvelden, slik at du opplever problemer som verre og verre, helt til bilen ikke starter engang. kan være en ting å sjekke. men har du prøvd å bytte dette relèet til bensinpumpa som ikke klikker?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 28 aug 2007, 13:15

Edward N812 skrev:en bensinpumpe kan sakte men sikkert ta kvelden, slik at du opplever problemer som verre og verre, helt til bilen ikke starter engang. kan være en ting å sjekke. men har du prøvd å bytte dette relèet til bensinpumpa som ikke klikker?
Eller bensin filteret, da sleit jeg med å starte bilen når den var tett :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 28 aug 2007, 13:17

Edward N812 skrev:en bensinpumpe kan sakte men sikkert ta kvelden, slik at du opplever problemer som verre og verre, helt til bilen ikke starter engang. kan være en ting å sjekke. men har du prøvd å bytte dette relèet til bensinpumpa som ikke klikker?

Har skiftet bensinpumpe. Ble ikke bedre. Denne er riktig nok ikke ny, men tviler på at det er samme feilen på begge. Byttet om på de to relè'ene, siden de er like. Det kom fortsatt det ene klikket. Så det er ikke noe feil på disse.
Saab 900 Turbo 16

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 28 aug 2007, 13:20

zero900t skrev:
Edward N812 skrev:en bensinpumpe kan sakte men sikkert ta kvelden, slik at du opplever problemer som verre og verre, helt til bilen ikke starter engang. kan være en ting å sjekke. men har du prøvd å bytte dette relèet til bensinpumpa som ikke klikker?
Eller bensin filteret, da sleit jeg med å starte bilen når den var tett :roll:

Har faktisk ikke byttet bensinfilter på denne. Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal få tenning hvis det er det som er problemet. :s
Saab 900 Turbo 16

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 28 aug 2007, 13:27

Petruski skrev:
zero900t skrev:
Edward N812 skrev:en bensinpumpe kan sakte men sikkert ta kvelden, slik at du opplever problemer som verre og verre, helt til bilen ikke starter engang. kan være en ting å sjekke. men har du prøvd å bytte dette relèet til bensinpumpa som ikke klikker?
Eller bensin filteret, da sleit jeg med å starte bilen når den var tett :roll:

Har faktisk ikke byttet bensinfilter på denne. Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal få tenning hvis det er det som er problemet. :s
får jo testa om du får bensin inn på dysene, husker ikke åssen jeg gjorde det, men det stod i hayns boka :wink:

glemta at du ikke hadde tenning :oops:

Ellers står det jo noe om feilsøking på tenningsbiten i hayns boka også da, kan jo kikke litt i den hvis du har den, ellers er det en god investering :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 28 aug 2007, 23:27

Da har vi hvertfall fått start på bilen. Men fuskingen er der fortsatt. Turbotrykket detter også ned når fuskingen begynner. Hva kan dette være??

Takk for alle svar
Saab 900 Turbo 16

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 aug 2007, 00:01

Du har ikkje luftlekasje?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2007, 01:34

Høres ut som om fuskinga er tenningsrelatert. At turbotrykket faller er sikkert fordi APC justerer ned. Rengjør fordeler, sjekk tenninnstilling og at den tenner riktig med trykklokka på fordeleren trykksatt. Sjekk plugger. Har du tatt motorvask i det siste forresten? Fukt i fordeleren kan gi lignende symptom.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 29 aug 2007, 09:52

Ingvar N629 skrev:Høres ut som om fuskinga er tenningsrelatert. At turbotrykket faller er sikkert fordi APC justerer ned. Rengjør fordeler, sjekk tenninnstilling og at den tenner riktig med trykklokka på fordeleren trykksatt. Sjekk plugger. Har du tatt motorvask i det siste forresten? Fukt i fordeleren kan gi lignende symptom.

Kjører uten apc. Kjører med elektronisk boost kontroller. Har tatt motorvask i det siste, men har skiftet fordeler, pluggkabler, justert tenning, sjekket for luft lekasje, lmm, sluttsteg?, bensintrykks regulator, bensin pumpe, coil osv osv

Men skal skifte pluggene og bensinfilter i dag eller i mårra. Så får vi se.
Kom til å tenke på om jeg kanskje har tatt knekken på ei dyse. Koplet feil når jeg skiftet toppakning. Koplet ledningen til kaldstarten på ei dyse, så den fikk 12 volt hele tiden. :oops: Er det noen som vet om dette kan gjøre at dysen ikke klarer å lever like mye bensin som før??

Takk for alle svar :)
Saab 900 Turbo 16

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 29 aug 2007, 10:06

Petruski skrev:
Ingvar N629 skrev:Høres ut som om fuskinga er tenningsrelatert. At turbotrykket faller er sikkert fordi APC justerer ned. Rengjør fordeler, sjekk tenninnstilling og at den tenner riktig med trykklokka på fordeleren trykksatt. Sjekk plugger. Har du tatt motorvask i det siste forresten? Fukt i fordeleren kan gi lignende symptom.

Kjører uten apc. Kjører med elektronisk boost kontroller. Har tatt motorvask i det siste, men har skiftet fordeler, pluggkabler, justert tenning, sjekket for luft lekasje, lmm, sluttsteg?, bensintrykks regulator, bensin pumpe, coil osv osv

Men skal skifte pluggene og bensinfilter i dag eller i mårra. Så får vi se.
Kom til å tenke på om jeg kanskje har tatt knekken på ei dyse. Koplet feil når jeg skiftet toppakning. Koplet ledningen til kaldstarten på ei dyse, så den fikk 12 volt hele tiden. :oops: Er det noen som vet om dette kan gjøre at dysen ikke klarer å lever like mye bensin som før??

Takk for alle svar :)
Prestanda! hehe..
men velger å tro at den kan ta skade av det, den skal bare ha 12V i noen få millisekund av gangen..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 29 aug 2007, 21:17

Petruski skrev: Men skal skifte pluggene og bensinfilter i dag eller i mårra. Så får vi se.
Kom til å tenke på om jeg kanskje har tatt knekken på ei dyse. Koplet feil når jeg skiftet toppakning. Koplet ledningen til kaldstarten på ei dyse, så den fikk 12 volt hele tiden. :oops: Er det noen som vet om dette kan gjøre at dysen ikke klarer å lever like mye bensin som før??

Takk for alle svar :)
Tvilal på at den dysa di har tatt kvelden av den feilkoplinga. Ei kaldstartdyse og ei vanleg dyse e so å sei likt oppbygd.... Han sku jo uansett ha gått på dei 3 andre.....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 30 aug 2007, 04:52

e dorr kaldstartsdyse på t16 med bosch?

e ikkje det på min Lucas
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 30 aug 2007, 08:54

Frode N073 skrev:e dorr kaldstartsdyse på t16 med bosch?

e ikkje det på min Lucas

Er egentli ikke ei dyse. Er bare et spjell som åpner forbi selve spjelle slik at d kommer mer luft inn i motorn.
Saab 900 Turbo 16

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 30 aug 2007, 08:57

Vegard Skaten skrev:
Petruski skrev: Men skal skifte pluggene og bensinfilter i dag eller i mårra. Så får vi se.
Kom til å tenke på om jeg kanskje har tatt knekken på ei dyse. Koplet feil når jeg skiftet toppakning. Koplet ledningen til kaldstarten på ei dyse, så den fikk 12 volt hele tiden. :oops: Er det noen som vet om dette kan gjøre at dysen ikke klarer å lever like mye bensin som før??

Takk for alle svar :)
Tvilal på at den dysa di har tatt kvelden av den feilkoplinga. Ei kaldstartdyse og ei vanleg dyse e so å sei likt oppbygd.... Han sku jo uansett ha gått på dei 3 andre.....


Vegard


Den går på alle fire, men tenkte at den ene dysa hadde blitt skadet og ikke klarte å henge med når det ble litt turtall å turbotrykk.
Saab 900 Turbo 16

Svar