Hjullager venstre foran må byttes, tips ønskes

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 31 aug 2007, 15:35

Eller frysespray fra biltema. Det funker også fint med trykkluft på boks hvis boksen holdes oppned -50C :D
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 31 aug 2007, 16:24

Men om jeg varmer opp spindelen vil den jo også utvide seg innover mot lageret og klemme rundt?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 01 sep 2007, 20:04

ja, men det vil hjelpe metallet og løsne fra hverandre.. slik at det gamle "mønsteret" eller hva jeg skal kalle det endrer seg.. varme funker ypperlig til slikt arbeid.. iallefall når en skal ha det sammen igjenn.. bare husk og smør yttersiden av lageret med "locktight" når du presser lageret på plass.. da slipper du og shimse mellom låseringen og lageret.. hvis ikke du gjør dette kan du være så uheldig at lageret driver og sklir fram og tilbake i spindelen og lager en stygg kneppelyd når du legger over..

Jeg har selv 2 lager som har løsna i fra spindelen.. IRRITERENDE og lageret på høyresiden har begynnt og lage lyd nå.. dette er IKKE bra!!!
Så jeg må nok bestille et lagersett framme + litt pakninger til stempelbytte IGJENN!! 3 gang 8)

Hvis det er noen flere med erfaringer og innspill på bytte av lager på og, så kom med det.. tips blir alltid tatt i mot :D


Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 sep 2007, 15:15

Det problemet har jeg faktisk aldri hørt om, hmm.

Men bare for å være sikker;
Når spindel og bremseskive er av, så skal navet trykkes utover, og så skal lageret trykkes ut innover mot der den store segringen satt?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 sep 2007, 19:15

Henrik N449 skrev:Men om jeg varmer opp spindelen vil den jo også utvide seg innover mot lageret og klemme rundt?
Niks. En sirkulær del vil bevege seg utover.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 sep 2007, 21:49

Ingvar N629 skrev:
Henrik N449 skrev:Men om jeg varmer opp spindelen vil den jo også utvide seg innover mot lageret og klemme rundt?
Niks. En sirkulær del vil bevege seg utover.
Nyttig info! Mye bra du veit Ingvar
Veit du hvilken vei navet skal presses ut også? :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar