boltsirkel... -*BILDER*-

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

tgabriel

Legg inn av tgabriel » 25 mar 2004, 08:55

wicky skrev:oxo min tur igjen...vil 18tommere passe?fått bra pris på disse felgene;

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=11567
Dersom du har maks ET på 35, er du nok grensen...
Husk også at med 18" felger må du ha meget lav dekkprofil for å holde deg innenfor maksavviket på +/- 5% av original rulleomkrets.

Jeg hadde kontaktet en seriøs dekkforhandler vedr dekkprofil (og pris!) før jeg slo til, hadde jeg vært deg.

--
tgabriel

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 mar 2004, 09:56

Utgjør det noe spesielt med ET 35 vs ET 33 da? Jge lurer på å kjøre ET 35 også...
Styrer med DAB og AUX

tgabriel

Legg inn av tgabriel » 25 mar 2004, 10:48

Freshmaker skrev:Utgjør det noe spesielt med ET 35 vs ET 33 da? Jge lurer på å kjøre ET 35 også...
Det er godt mulig det ligger inne en "sikkerhetsmargin" i disse målene, så 2 mm ikke får noen betydning.
Wicky vil få en halv cm for mye ET, det er vel mer usikkert.

Det beste er trolig å motere felger og dekk, finne en bukk eller grav og kontrollere klaringen.

--
tgabriel

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Boltsirkel...

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 mar 2004, 11:20

Anonymous skrev:
Hjelle, N6 skrev:Grunnen til at 9000 og 900 har ulike ET orginalt er vel pga. ulik sporvidde.
ET er avstanden mellom navet på bilen og høgda ut til kanten på felgen som vender inn mot bilen. Dette kan målast ved å legge ein vater eller lignande over felgkanten, det skal då målast frå sentrum av felgen og ned. Målepunktet kan vere i nærheita av der hola til felgboltane er.
Er ET for liten vil felgane ta i hjulopphenget.
Nei, dette blir nok feil. Se min tidligere forklaring. Innpress er en breddeavstand, ikke høyde.
For stort innpress er ikke bra i forhold til hjuloppheng / fjærbein. Har du for lite innpress, kan derimot felgene komme for langt ut og ta bort i skjermene...

--
tgabriel
Vi er nok enige, det er nok her det har skjedd ei kortsluttning.
Det rette skal i mitt innlegg selfølgelig vere at "Er ET for _stor_....."

Har du foressten ein formel på korleis en kan rekne ut ET?
ET er vel eit tal i mm eller er det berre ein verdi?

Og til slutt, registrer deg på forumet her, då er det mykje lettare for din del å fylje med i diskusjonen. Registreringa er gratis. Er du i tilegg medlem i klubben vil du få tilgong til trimm-forumet.

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 25 mar 2004, 12:32

så jeg MÅ finne felger med et33?usj...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Gjest

Legg inn av Gjest » 25 mar 2004, 13:14

wicky skrev:så jeg MÅ finne felger med et33?usj...
Denne felgen tror jeg har blitt pen på bilen din.
Helt nederst til høyre "Motorsport"
http://www.autogrip.no/sider/nyramme.htm

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 25 mar 2004, 13:15

Anonymous skrev:
wicky skrev:så jeg MÅ finne felger med et33?usj...
Denne felgen tror jeg har blitt pen på bilen din.
Helt nederst til høyre "Motorsport"
http://www.autogrip.no/sider/nyramme.htm
Glemte å logge inn :roll:
Gå inn på Designfelger......
Glenn N101

tgabriel
Innlegg: 15
Registrert: 25 mar 2004, 01:00
Sted: Asker

Re: Boltsirkel...

Legg inn av tgabriel » 25 mar 2004, 13:46

Hjelle, N6 skrev:Har du foressten ein formel på korleis en kan rekne ut ET?
ET er vel eit tal i mm eller er det berre ein verdi?
Det stemmer at ET er antall millimeter. Det er nok ikke så lett å regne ut eller måle dette nøyaktig. Det står ofte angitt på mange felger. Dette er ofte ikke så lett å se dersom felgene er gamle og/eller skitne.
I bilens instruksjonsbok skal maksimum ET være angitt under tekniske spesifikasjoner.
For lav ET er jo også et poeng her, men her tror jeg man har mer å gå på. Dessuten er ikke konsekvensene med at dekket berører skjermen med fullt rattutslag så alvorlige. 8)

Her er et forsøk på å forklare teorien bak måling / utregning av ET (uten ansvar for ev feil :) ):

1. Mål avstanden i mm fra felgens innerste kant til der hvor felgen skal ligge inntil navet.
2. Mål dybden i mm på felgen (fra ytterste pkt til innerste pkt). Del dette på 2 så har du felgens senteravstand.
3. Regn ut forskjellen på 1 og 2.
Dersom 1 er større enn 2, har du positiv ET.
Dersom 2 er større enn 1, har du negativ ET.

Det er altså mulig å ha ET=0. Da har du berøringspunktet mellom felg og nav nøyaktig midt inne i felgen.

Håper dette forklarer ting og ikke roter det til... :)

(Nå også som forummedlem :))
tgabriel N30600 Saab 9-5 Est 2,0 SE Aut - SP1

tgabriel
Innlegg: 15
Registrert: 25 mar 2004, 01:00
Sted: Asker

Legg inn av tgabriel » 25 mar 2004, 14:11

Jeg kan ikke gi meg nå, men må komme med noen tilleggsopplysninger...:)

Den ET som oppgis i bilens tekniske data er basert på originalfelgen.
Dette betyr at dersom du monterer bredere felger, må du ha lavere ET. En tommes økt bredde på felgen medfører altså behov for ca 12 ET lavere. (25 mm / 2).

Som dere skjønner, så er dette er en j.vla vitenskap. For dem som ikke følger mine regnestykker helt, vil det beste være å prøve felgene på før kjøp eller kontakte en forhandler.
tgabriel N30600 Saab 9-5 Est 2,0 SE Aut - SP1

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 26 mar 2004, 00:45

nå har jeg lest denne tråden 3ganger..og fremdeles ikke blitt noe klok..ka jeg eller kan jeg ikke bruke et35???hvilken andre ET kan jeg bruke?kommer nok ikke til å kjøpe nye felger fra forhandler...blir vel brukte..ET 38 blir for feil?får OZ felger i 18toms billig..men har et 38...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 26 mar 2004, 02:31

Det er jo avhengig av bredden på felgen også, hvilket inpress du trenger for å gå klar av støtdempertårnet.

Prøv denne: http://toy4two.home.mindspring.com/offset.html
Husk å bruke . ikke , eks: 6.5 hvis du setter inn halve tommer på bredden.

Satte inn de vanlige Saab målene og de stemmer.
5,5" ET40
6" ET33
6,5" ET27
Som ga:
7" ET20
7,5" ET14
8" ET8

MEN ta en prat med en felgforhandler, dette er bare slik jeg har forstått det, og slett ikke sikkert det er korrekt. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 26 mar 2004, 02:41

blei til at det var LESS...eller no...hva med spacere?må da kunne gå...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 26 mar 2004, 02:44

Ja mulig, men hør med Sharif på Skedsmokorset, han har peil på dette. :)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 26 mar 2004, 02:47

hmm..sist jeg prøve å få slik info av ham så blei han irritert over at jeg sløste tiden hans siden jeg ikke skulle kjøpe felger av han...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 26 mar 2004, 02:54

Da prøver du hos Johs Bjerke..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar