Hva har jeg gjort???

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 09 sep 2007, 18:56

Kolbjørn skrev:Sjekka serviceheftet og alle servicer var fulgt men 90 000 km servicen manglet stempel i heftet.Videre var det skiftet olje hver 10 000 km.
Frua trengte ikke å bli overtalt til å like Saab.Både hun og jeg har alltid likt disse bilene.Det er noe eget med Saab som ikke de andre bilene har.Eget spesiellt design.Tidløse så de blir ikke så fort gammeldagse som f.eks Toyota som skifter modeller oftere enn je g skifter sokker.
Håper og tror at vi blir fornøyde.Bilen er jo så god å kjøre at jeg velger lange omveier når jeg skal ut for å handle.Og ofte glømmer jeg noe slik at jeg får en handletur til.

Mvh Kolbjørn
Som jeg skulle sagt det sjøl.. :wink: Sikker på at du ikke er meg :lol: ?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Kolbjørn

Legg inn av Kolbjørn » 10 sep 2007, 10:48

Hei

Så det er flere som nyter Saaben sin her?Ja Saaben er en nytelse,setene,design og kjøreopplevelsen er noe for seg selv.Har kjørt Mercedes i noen år,og det er også noe for seg selv.Og flere har spurt meg hvorfor det ikke ble MB igjenn.Og svaret mitt er:dersom jeg skulle kjøpt MB (eller BMW 5 serie) så måtte jeg gått for 2003 (2004) modellen,og måtte da lagt ut kr 150-200 000.- mere enn jeg betalte for Saaben.En MB eller BMW fra 2002 virker gammeldags både innvendig og utvendig sammenlignet med Saaben.
Ikke et vondt ord om MB eller BMW men jeg følte at jeg kjøpte en NY bil da jeg kjøpte Saab 9-5.Og at det var en Vector med delskinn og det lekkre innteriøret samt strammere hjuloppheng er jo heller ikke noe minus.
Nei nå skal jeg ut og lufte meg (i Saaben) litt.

Mvh Kolbjørn

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 10 sep 2007, 18:05

Jeg kjøpte bilen hos Møller i Haugesund.Dette er Volkswagen,Audi og Skodaforhandler.Prisen lå langt under prisene hos Saabforhandleren.
Men jeg har fått et veldig bra inntrykk av Saabforhandleren i Haugesund og kommer til å ta all service hos dem.
Kan egentlig ikke si meg fornøyd med Saab forhandleren. Kanskje jeg er en "vansklig" kunde... siden jeg stort sett kunn kjøper litt deler der. Men alikevel synes jeg dem burde kunne sette av litt tid til framtidig kunde. Hadde noe småplukk da jeg kjøpte bilen. en " skranglelyd" jeg ikke fant ut av selv.
var oppom og avtalte at jeg kunne komme innom etter jobb neste dag med bilen....da jeg komm opp fikk jeg beskjed om mekanikerne var gått hjem..det et kvarter før tiden jeg hadde avtalt.... slike ting irriterer meg. en annen gang skulle jeg skifte batteri i fjernkontrollen til sentrallåsen.den satt litt hardt det lokket på nøkkelen, så jeg tok en tur innom for å få dette gjort av en som har skiftet slik før og vet hvor mye man kan ta i uten å ødelegge. Måtte vente over en halvtime på grunn av mekanikerne hadde pause....greit nokk det at dem har pause...men det tok ham under et halvt menutt å skifte batteriet for meg...

men jeg er kanskje for ung til at dem ser på meg som fremdtidig kunde og derfor nedprioriterer meg.... for mange andre skryter av servicen der....men den har jeg til gode å oppleve enda.

Vel jeg vet det jeg ser ingen grunn til å ta vanlige servicer der... kunn visst det er snakk om saabspesifikke feil....generell service klarer de aller fleste versksteder.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Kolbjørn

Legg inn av Kolbjørn » 11 sep 2007, 10:00

Hei
Det var synd du fikk så dårlig behandling.Det er jo de unge som er fremtidens kunder så de bør behandles ordentligt.
Jeg har ikke all verdens erfaring med Saab i Haugesund.Men jeg har hvert innom og prøvd div biler der.Og de har alltid hvert blide og hyggelige.Og da jeg var innom med Saaben (som jeg hadde kjøpt hos Møller) var de også imøtekommende.De skiftet bla en lyspære for meg.
Jeg kommer nok til å ta servicer,oljeskift etc der så lenge de behandler meg bra.

Mvh Kolbjørn

Kolbjørn

Legg inn av Kolbjørn » 13 sep 2007, 10:02

Hei igjenn

Er det andre verksteder i Haugesund eller på Stord som annbefales.Når vi hadde Mercedes fikk vi beskjed om at serviceheftet ikke var "gyldig" derso service ikke var utført på godkjent Mercedesverksted.
Er det ikke slik for Saab eller andre bilmerker?
Det betyr vel ikke så mye nå som bilen er såpass gammel og med over 110 000km på telleren.Jeg vet ikke.
Uansett så er det vel en stor fordel at den får samme type motorolje som Saabverkstedet har brukt.

Mvh Kolbjørn

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 sep 2007, 17:24

Kolbjørn skrev:Når vi hadde Mercedes fikk vi beskjed om at serviceheftet ikke var "gyldig" derso service ikke var utført på godkjent Mercedesverksted.
Er det ikke slik for Saab eller andre bilmerker?
Dette gjelder ikke lenger. Det har blitt bestemt at alle godkjente bilverksteder kan ta servicen, uten at det skal slå ut på garantien.

Les denne tråden :
viewtopic.php?t=10072

Kolbjørn

Legg inn av Kolbjørn » 13 sep 2007, 19:53

Hei
Ok.Da kan jeg altså ta service overalt.Men det er faktisk bare et par måneder siden jeg fikk høre at Mercedes skulle har service på MB verksted.
Men.Er det det samme hvilken olje som blir brukt bare den har de riktige tallene for viskositet etc?Eller bør jeg holde meg til et bestemt merke?
Forskjellige verksteder har jo forskjellig type olje.

Mvh Kolbjørn

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 sep 2007, 20:32

jeg kjører på mobil 1 full synt. og holder meg til den, har ikke hatt noen problemer med den.. Ellers så vil jeg da tro at saab og andre merkeverksteder veit hvilken olje som er best for bilen..
NB! Ikke alltid 8)

Grattis med bil da og velkommen i klubben..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 sep 2007, 21:32

Kolbjørn skrev:Hei
Ok.Da kan jeg altså ta service overalt.Men det er faktisk bare et par måneder siden jeg fikk høre at Mercedes skulle har service på MB verksted.
Regner med de fleste bilforhandlere ønsker at servicen blir tatt hos nettopp dem, men de har ihvertfall ikke rett til å kreve det i bytte mot bilgaranti.

Lykke til med bilen ! :)

Svar