Risting under pådrag 900 T16 cab

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Risting under pådrag 900 T16 cab

Legg inn av garrasjen » 16 sep 2007, 22:55

Har et lite problem....
Under pådrag, spesielt i motbakke rister det som om motor eller hjul er på vei ut av bilen.
Har sjekket alle foringer, bære/styrekuler, motorfester, girfester avbalansert alle hjul etc. etc.

Noen som har vært borti dette før? Blir taknemmelig for alle svar/forslag 8)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 17 sep 2007, 00:50

Er det ved uansett fart og turtall?

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 17 sep 2007, 10:26

Du nevner ingenting om km-stand, men regner med at bilen har gått rundt 200.000km +/-.
Min T16 hadde dette problemet ved 200.000km da jeg kjøpte bilen, Saab verkstedet kryssbyttet side på akslene og problemet forsvant, men vibrasjonen kom tilbake nå i sommer ved passering av 500.000km :roll:
Skal jammen klage, fiksen holdt jo ikke mer enn 300.000km :lol:

Hvis det er samme problem, som er slitne indre drivledd, så vil du merke det mest ved pådrag i motbakke på 5.gir.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Legg inn av garrasjen » 18 sep 2007, 00:22

Hei og takk for alle svar :D

Er egentlig under pådrag i alle hastigheter, men merker det ekstra god i høy fart. (over 90 km/t)

Skal heise opp bilen og sjekke de indre drivleddene 8)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 sep 2007, 10:01

jeg fant nå ut av jeg hadde slækk i indre på venstre side(førersiden)..
Har bytta alt som som har mulighet til og framprovosere denne ristinga, så kjente jeg på akslingen og den kunne jeg røre på, men jeg luerer på hvorfor.. tripoden er hel og medbringeren er også hel og med liten slitasje.. vi får se hva jeg finner ut.. kan de inndre medbringerene kjøpes ny? har sett på sp at de selger tripodden iallefall...

Måtte stjele et innlegg i tråden din 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 18 sep 2007, 15:54

eg meine du får de indre på elkparts ellår partsforsaab
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 sep 2007, 20:58

Denne selger speedparts.. jeg er ute etter medbringeren.. noen som veit hvor den kan skaffes?

Tripod
Modell År Art.nr Pris Kod
900/9-3/9000 ej 2,3t 90-93 -98 98-02
85-98 8950628
37mm 51,50628
810 kr
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 30 nov 2007, 13:33

Løfter denne igjen.
Har vibrasjonener på OG900T16`en, værst i 100km/t med svakt pådrag. Selv svakt pådrag i nedoverbakke i 100 gir vibrasjon, tråkker inn klutch = er lik vibrasjonsfritt. Bremse på gir i 100= vibrasjonsfritt. I 120 er det knapt merkbart selv med pådrag og det "bekymrer" meg litt, kanskje det er slakke motorfester?

Skal bytte bakhjul mot forhjul for å se om dette hjelper.
Regner med at det at drivakslene er godt modne etter 515.000km.

Mekonomen selger drivaksler for kun 4646kr per stykk:roll:
Og løse deler:
Indre tripod + mansjett: 890 + 339 = 1229
Ytre drivledd + mansjett: 1384 + 198= 1582

Biltema har kun ytre drivledd: 598,00 kr (mansjett inkludert).

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det så blir det dyrt for begge sider.
Og så kommer medbringere i tillegg, eller er de inkludert i komplett aksel fra mekonomen?

Noen som har andre råd om hvordan skaffe rimelige deler?

EDIT: Må legge til at det ble værre etter at jeg slakket ut spissinga til nærmere null, slik at hjulene ruller mer "fritt" og dett gir mer vibrasjon.

Støtdempere er "nye" også hjulagere, opphengskuler, og styrekuler.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 30 nov 2007, 17:34

Medbringere klarte ikke jeg å finne andre plasser enn på saab for noen ganske betydelige priser.
Triopod har de på elkparts for 400 innkludert mansjetter
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 30 nov 2007, 19:09

Ett triks vedr. medbringerene er rett og slett å bytte om høyre og venstre, da slitasjen kun er i drivretningen. OBS kun medbringeren, ikke hele lagerhuset!
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar