bygge om til AC på 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

bygge om til AC på 9000

Legg inn av Edward N812 » 28 sep 2007, 16:24

topic sier vel det meste, og her er det jeg har vært sååå flink og funnet ut på egen hånd:

handleliste:

-AC-kompressor
-lenger drivreim, til å gå rundt kompressor
-rør inn og ut av kupèen
-kjøler
-sikring og rele
-bryter

i tillegg vet jeg jo at dette må trykktestes og så fylles på gass.
at jeg må kjøpe deler til den nyere type gassen vet jeg og..

har noen noe å legge til? jeg vet blant annet ikke om disse rørene ender opp i noe annet jeg må ha? inne i kupèen altså. ledningsnett ligger klart til både tempføler (som jeg ikke vil ha bruk for) og til bryteren..

kanskje noen vet om en link til en slags guide?

Mvh Edward
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 28 sep 2007, 18:11

Daniel N683 skrev:Spjellene i kupeen er elektroniske på biler 9000 med klima. Så ha du også ventilasjon i bakdørene.
Det trenger han vel ikke så lenge han "bare" skal ha AC?

Å bygge om til ACC/klima er en god del mer jobb etter hva jeg har forstått.
9³ TurboX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 sep 2007, 18:48

Det beste er å flytte over et komplett system fra en annen bil, det er nemlig fullt mulig å flytte over et komplett system uten å løsne noen slanger etc, dermed slipper man å etterfylle gass 8)

Å bygge om til ACC er MYE verre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 29 sep 2007, 01:43

det hørtes nesten litt vanskelig ut å bare flytte rett over... har du gjort det før tor?

og i hvilket år kom den nye gassen?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 sep 2007, 01:47

Edward N812 skrev:det hørtes nesten litt vanskelig ut å bare flytte rett over... har du gjort det før tor?

og i hvilket år kom den nye gassen?
Egentlig ikke, men jeg har tatt det ut helt så det er fullt mulig, har også hørt om andre som har gjort det.
R134 kom vel i 92 tror jeg?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 sep 2007, 13:01

Jepp, M92 9000 hadde den nye gassen. 900 hadde R12 til den gikk ut av produksjon.
Uansett skal det være eit klistremerkje i motorrom eller på kompressor der det står at det er R134 gass i anlegget om so er tilfelle.

Svar