Bytte av register og balanse kit på 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Bytte av register og balanse kit på 9-5

Legg inn av Kurt N597 » 10 sep 2007, 14:06

Hallo.
Jeg har etterhvert blitt lei av kjederasling i motoren, så da er det bare å stålsette seg og gjøre klar til mekking.
Nye, komplette kit er innhandlet fra Speedparts, og med gode råd fra Ole og Bent i bakhånd har jeg en grov plan for gjennomføring av dette.
Jobben skal gjøres med motoren i bilen, og rengjøring av bunnpanne/sil samt bytte av rådelager blir tatt i samme slengen.
Jeg har ikke mekket på denne motoren før, bare kjørt bilen siden nyåret 2002, så hvis dere der ute har noen gode råd og tips til meg, så mottas de med takk. :)
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 10 sep 2007, 14:37

Gjorde dette føre ferien, tok noen fåbilder som du jo kan studere.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Legg inn av Kurt N597 » 10 sep 2007, 15:39

Takk for det Ronny. :)
Bildene skal studeres nøye, men etter å ha lest litt rundt lurer jeg på om jeg skal fjerne balanseakslene helt.
Noen som har erfaring med dette? Blir det merkbart mer vibrasjon?
Motoren vil jo gå litt lettere da, og den skal vel justeres opp litt etterhvert uansett.
Jeg er midt i et facelift prosjekt (2002 baklys/fanger og Aero 2004 front), så jeg vet ikke når jeg skal få gjort alt. Det går ut over studiene også...
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 10 sep 2007, 21:32

må for all del ikke fjerne selve akslingen.du som en vanlig person vil ikke merke noen som helst forskjell,men hvis du er en perfeksjonist så kan du få litt problemer.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 10 sep 2007, 22:31

Etter oppfordring fra Ingvar fant jeg omsider en fin link, angående det å fjerne eller ikke fjerne balansekjeden, som du kan lese litt på om du vil.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ght=balans

Lykke til!
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Legg inn av Kurt N597 » 10 sep 2007, 22:51

Hmmmmm.
Der stod det jo en del, ja. Takk for det.
Trur jeg driter i å fjerne noe, jeg bare bytter til nye deler.

Ronny: Det var bra bilder. Hvor lang tid brukte du på jobben?
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 sep 2007, 23:13

Jeg byttet for noen måneder siden alt dette, men asistanse.. Gikk endel timer med på jobben, og det er trangt.. Men raskere med motor i bil tror jeg.. Byttet register+balanse kjeder med alle drev, men ikke aksling/lager.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Legg inn av Kurt N597 » 17 sep 2007, 12:56

Takker for all info jeg har fått om dette.
Etter å ha kjørt motorrensing med diesel i går har jeg begynt å lure på om jeg bør se nærmere på andre ting, som oljepumpe og turbo, mens jeg er i farta.
Er det noen som har meninger om det så mottas de med takk.
Jeg vet at TD04 turboen er solid, men den kan umulig ha hatt godt av den smørja som var i motoren...
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 17 sep 2007, 15:33

så lenge det ikkje e ulyda eller blårøyk fra turbo så trenge du vel ikkje bytta den
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Legg inn av Kurt N597 » 03 okt 2007, 13:04

Da var jobben gjort. :)

Først må jeg si takk til Ingvar som fikk hentet meg inn da han skjønte at jeg var i ferd med å planlegge noe som var vanskelig å gjennomføre. Han overtok jobben som verksmester, jeg fikk jobben som sporadisk håndtlanger, og etter mange timers mekking fikk vi se hvor galt det var.

Bilde
Bilde

Det var på høy tid at dette ble gjort, for å si det mildt. Jeg lurer egentlig på hvordan det så ut inni der før jeg tok motorrens med diesel for et par uker siden...
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 okt 2007, 13:32

Litt av en jobb, og den så stygg ut inni! Men vi fikk det til, og det ble bra! Godt å være to om en sånn jobb. :handshake:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 03 okt 2007, 13:57

Regner med at dere hadde ned bunnpanna og sjekka oljesilen også? Hvordan så det ut?

Edit: Tror jeg skal ta av toppdekselet en dag å sjekke hvordan det ser ut på min 9-5......
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Legg inn av Kurt N597 » 03 okt 2007, 14:01

Oljesilen så ikke så ille ut, men jeg kjørte jo 4 runder med diesel gjennom motoren 2 uker før. Som forberedelse til dette, kan man si. :)
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 okt 2007, 18:11

Min motor var overraskende rein når jeg holdt på, uten noe form for diesel eller flushing før dette ble gjort.. Men kjedet så minst sagt søppel ut, sammen med drev på denne..
Styrer med DAB og AUX

Svar