Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 04 okt 2007, 11:12
Jeg har jo forstått at det er mye "enklere" å trimme en turbomotor enn en vanlig innsprøytningsmotor, men hva gir mest "bang for the buck" for en slik en?
Vi har jo de klassiske som å file ventiler, utvide sylindre og det gode gamle effektanlegget - jeg kjenner nostalgien fra mopedtiden strømme på her. Er det de enesete alternativene man har?
Tips?
1996 Saab 900 S 2.0i
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 04 okt 2007, 11:33
Kvassere kammer og slik da

Men det lukter det mye penger av.
Ellers kan du chiptrimme bilen. Da får den mer bensin, og kanskje 4-5 hester ekstra

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 04 okt 2007, 11:39
alternativt.. finn deg en T16-motor og hive i med fullt ledningsnett.. høres billigere ut

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 04 okt 2007, 12:42
Fikk tilbakemelding i en annen tråd her på at en slik ombygging koster mer i tid, penger og innsats enn det gjør å bare kjøpe en bil med turbo i.

1996 Saab 900 S 2.0i
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 04 okt 2007, 13:34
henrikwl skrev:Fikk tilbakemelding i en annen tråd her på at en slik ombygging koster mer i tid, penger og innsats enn det gjør å bare kjøpe en bil med turbo i.

det må ha vært et klokt menneske, hør på han! ikke bare blir det vanvittig dyrt å få en i-motor opp i der turbobilene ligger, men ***** for et slit du må gjennom for å få tak i disse delene. ikke minst må du ha masse peiling på motorens anatomi om du skal gjøre dette selv. du må vite hvor mange grader kammen skal ha, hvor mye overlapp på innsug/eksos du kan ha, hvor mye komp du kan kjøre med osv. er ikke bare bare i NA-trimme en motor heller, selv om det faktisk er litt mer "teknologi" i de fleste turbomotorer.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
HenrikWL
- 0.7 bar

- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legg inn
av HenrikWL » 04 okt 2007, 14:09
Vel, jeg har definitivt ikke hverken know-how eller utstyr til å gjøre alt det der, så jeg tenker jeg lar det ligge.
Det er ikke superviktig for meg å få trimma den bilen, jeg bare tenkte at siden jeg nå engang slipper HK-avgift så kunne det vært moro å utnytte det hvis det gikk an å gjøre noe enkelt og billig. Men nå ser ikke ut til at noe er hverken enkelt eller billig, så jeg får se...
Takk for forslag i alle fall.

1996 Saab 900 S 2.0i