Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 19 okt 2007, 17:19
Heisann!
900en min har hatt et problem med at den bremser og skraper når jeg svinger skarpt. Lenge har jeg trodd at det var et hjullager som ikke har blitt stramma ordentlig, men nå når jeg sjekka ute nå, så fant jeg dette
Dekket skraper heftig på fjæra, hva kan dette komme av? det er en fingerbreddes klarering på andre siden.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 19 okt 2007, 17:41
Hmmmm.........Har du brukt felgene lenge?? Har du hørt skrapinga lenge? ser ut som det er helt feil innpress på felgene, eller at det skal være en spacer der men....!
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 19 okt 2007, 17:47
Kjøpte den av Henrik N449 for en uke sia, han kan vel svare på hvor lenge den har vært der. Skal ut og se på andre siden om det er en spacer der.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 19 okt 2007, 18:45
men jeg har hatt bilen har felgene stått på et par måneder tenker jeg. litt lenger. Det står i prosjekttråden min, hehe.
Veit at biltilsynet ikke er fornøyd med felgene, for det sto det på eu kontrollappen som fulgte med når jeg kjøpte bilen, men skrapelyden har ikke vært der så lenge! og den ble værre etter jeg satte på nye klosser og skiver fremme?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 19 okt 2007, 18:48
Så den har ikke vært der hele tiden?
EDIT:
Skal det forresten være slik som detta? At man ser fjæra på den måten altså. Har aldri hatt en 900 før, så jeg aner ikke.
Tatt bilde ned fra motorrommet, venstre side.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 19 okt 2007, 19:29
Slik skal det definitivt IKKE være
Det hullet som du kikker gjennom skal jo være i senter av fjæra!
Plasser fjærene riktig, så forsvinner nok skrapelyden.

lawicel CanUsb, og Tech2!
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 19 okt 2007, 19:31
HURRA!! Nå ble jeg jævli glad, for å si det mildt!
Livet er lettere når man veit hva som er galt.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 19 okt 2007, 22:05
Bank den på plass.
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 20 okt 2007, 15:53
Der var den banket på plass, og utrolig nok, det hjalp!

Endelig kan jeg legge den helt over uten å gi klampen i bånn og høre på den fæle lyden.
Takk for hjelpen gutta!

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 20 okt 2007, 17:54
Men det må være en grunn til at det har blitt slik. Slik skjer jo bare ikke av seg selv hvis alt sitter riktig på plass. Du har ikke for korte senkefjærer vel? Eller kanskje at fjæra ikke sitter riktig i foringa i toppen? Ville ha sjekka litt hvis jeg var deg.
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 20 okt 2007, 17:59
Sånn jeg har forstått det har det skjedd i sammenheng med et bremsebytte (kan det være grunnen?), den var sånn når jeg kjøpte den. Det kan godt hende at fjørene er for korte, så de skal uansett byttes før bilen blir satt i bruk igjen.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
frkristiansen
- 1,5 bar

- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
-
Kontakt:
Legg inn
av frkristiansen » 20 okt 2007, 18:31
Er fjørene kappet og blir korte nok, så blir de jo helt løse når bilen jekkes litegranne opp... eller viss man hopper lit med den... det skjedde på en Volvo 142 som jeg hadde kappet fjærene på, når jeg gikk inn for landing med den, så var fjærene helt på trynet plassert i skålene sine, så da var det bare frem med jekken, stille inn fjærene og sette den pent ned igjen...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 20 okt 2007, 19:13
Virket ikke som de var så løse, men nå var de jo under større press siden de sto opp imot hjulbuen, og ikke festet sitt som er lengre opp, hvis du skjønner.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 20 okt 2007, 22:30
frkristiansen skrev:Er fjørene kappet og blir korte nok, så blir de jo helt løse når bilen jekkes litegranne opp...
Helt korrekt.
Vet ikke helt opphavet til fjærene, men de løsner fra øverste festet når jeg jekket opp bilen.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 20 okt 2007, 23:12
Da er de sikkert det.

Greit å vite hva problemet var ihvertfall. Får ihvertfall håpe det var det, med defekt motor er det vanskelig å få tatt en lang tur for å teste, men litt rygging og kjøring i virket lovende ihvertfall.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero