Skeiv forstilling!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Skeiv forstilling!

Legg inn av heinrich » 19 okt 2007, 17:19

Heisann!

900en min har hatt et problem med at den bremser og skraper når jeg svinger skarpt. Lenge har jeg trodd at det var et hjullager som ikke har blitt stramma ordentlig, men nå når jeg sjekka ute nå, så fant jeg dette

Bilde

Dekket skraper heftig på fjæra, hva kan dette komme av? det er en fingerbreddes klarering på andre siden.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 19 okt 2007, 17:41

Hmmmm.........Har du brukt felgene lenge?? Har du hørt skrapinga lenge? ser ut som det er helt feil innpress på felgene, eller at det skal være en spacer der men....!

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 19 okt 2007, 17:47

Kjøpte den av Henrik N449 for en uke sia, han kan vel svare på hvor lenge den har vært der. Skal ut og se på andre siden om det er en spacer der. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 19 okt 2007, 18:45

men jeg har hatt bilen har felgene stått på et par måneder tenker jeg. litt lenger. Det står i prosjekttråden min, hehe.
Veit at biltilsynet ikke er fornøyd med felgene, for det sto det på eu kontrollappen som fulgte med når jeg kjøpte bilen, men skrapelyden har ikke vært der så lenge! og den ble værre etter jeg satte på nye klosser og skiver fremme?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 19 okt 2007, 18:48

Så den har ikke vært der hele tiden?

EDIT:

Skal det forresten være slik som detta? At man ser fjæra på den måten altså. Har aldri hatt en 900 før, så jeg aner ikke. :P

Bilde

Tatt bilde ned fra motorrommet, venstre side.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 19 okt 2007, 19:29

Slik skal det definitivt IKKE være :shock:
Det hullet som du kikker gjennom skal jo være i senter av fjæra!
Plasser fjærene riktig, så forsvinner nok skrapelyden. :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 19 okt 2007, 19:31

HURRA!! Nå ble jeg jævli glad, for å si det mildt!

Livet er lettere når man veit hva som er galt. :D
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 19 okt 2007, 22:05

Bank den på plass.

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 20 okt 2007, 15:53

Der var den banket på plass, og utrolig nok, det hjalp! :D Endelig kan jeg legge den helt over uten å gi klampen i bånn og høre på den fæle lyden.

Takk for hjelpen gutta!

Bilde
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 20 okt 2007, 17:54

Men det må være en grunn til at det har blitt slik. Slik skjer jo bare ikke av seg selv hvis alt sitter riktig på plass. Du har ikke for korte senkefjærer vel? Eller kanskje at fjæra ikke sitter riktig i foringa i toppen? Ville ha sjekka litt hvis jeg var deg.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 20 okt 2007, 17:59

Sånn jeg har forstått det har det skjedd i sammenheng med et bremsebytte (kan det være grunnen?), den var sånn når jeg kjøpte den. Det kan godt hende at fjørene er for korte, så de skal uansett byttes før bilen blir satt i bruk igjen.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 20 okt 2007, 18:31

Er fjørene kappet og blir korte nok, så blir de jo helt løse når bilen jekkes litegranne opp... eller viss man hopper lit med den... det skjedde på en Volvo 142 som jeg hadde kappet fjærene på, når jeg gikk inn for landing med den, så var fjærene helt på trynet plassert i skålene sine, så da var det bare frem med jekken, stille inn fjærene og sette den pent ned igjen...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 20 okt 2007, 19:13

Virket ikke som de var så løse, men nå var de jo under større press siden de sto opp imot hjulbuen, og ikke festet sitt som er lengre opp, hvis du skjønner.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 20 okt 2007, 22:30

frkristiansen skrev:Er fjørene kappet og blir korte nok, så blir de jo helt løse når bilen jekkes litegranne opp...
Helt korrekt.
Vet ikke helt opphavet til fjærene, men de løsner fra øverste festet når jeg jekket opp bilen.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 20 okt 2007, 23:12

Da er de sikkert det. :D Greit å vite hva problemet var ihvertfall. Får ihvertfall håpe det var det, med defekt motor er det vanskelig å få tatt en lang tur for å teste, men litt rygging og kjøring i virket lovende ihvertfall. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Svar