Erstatnings-st?tdempere 9-3
Moderator: Moderatorer
Erstatnings-støtdempere 9-3
Jeg har en standard `99 9-3 (nei, ingen turbo - ennå...). Jeg synes støtdemperne er blitt svært "støtete" og generelt gjør en dårlig jobb. Dette, sammen med at de i vinter var trege og knirket i kaldt vær, gjør at jeg tror de er klare for utskifting. Jeg trodde dempere skulle vare mer en 90'km, men tydeligvis ikke.
Originale dempere er uaktuelt, på grunn av pris (1800,- pr stk foran) og fordi jeg tror det finnes bedre saker "der ute". Hvilke erstatnings-dempere er å anbefale? Senking er ikke aktuelt, og jeg tenker å beholde originalfjærene dersom det ikke er gode grunner til å bytte.
Takknemlig for hjelp!
Originale dempere er uaktuelt, på grunn av pris (1800,- pr stk foran) og fordi jeg tror det finnes bedre saker "der ute". Hvilke erstatnings-dempere er å anbefale? Senking er ikke aktuelt, og jeg tenker å beholde originalfjærene dersom det ikke er gode grunner til å bytte.
Takknemlig for hjelp!
H.C.
Jeg har fått priser fra Torshov på hhv. Koni og Sachs:
Foran kon 8640-1425 kr 1.259,-
Bak kon 8040-1287 kr 1.029,-
Foran sac 553670 kr 769,-
Bak sac 553676 kr 459,-
Jeg er klar over at Koni har et bra navn innen bane/racing, men er det noen grunner til _ikke_ å velge de billigere Sachs-demperne på min bil (standard 1999 9-3) ?
Foran kon 8640-1425 kr 1.259,-
Bak kon 8040-1287 kr 1.029,-
Foran sac 553670 kr 769,-
Bak sac 553676 kr 459,-
Jeg er klar over at Koni har et bra navn innen bane/racing, men er det noen grunner til _ikke_ å velge de billigere Sachs-demperne på min bil (standard 1999 9-3) ?
H.C.
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Sted: Narvik
Har hørt at Koni dempere ikke har så lang levetid,de er meget gode men tar forholdsvis fort kvelden.
Sachs er lo egentlig ganske brae dempere.
Har en kamerat som monterte slike på en Bmw,de funker bare fint sier nå han ihvertfall.
Har du tenkt på et Viggen Rescue Kit,fra Abbot racing,skal vist bedre kjøreegenskapene noe helt sinnsykt sier til og med fagfolk.
Har ikke prøvd det selv,men det står høyest på ønskelisten.......
Har et bildee av det,men hakke peiling hvordan jeg legger det ut.
Glenn N101
Sachs er lo egentlig ganske brae dempere.
Har en kamerat som monterte slike på en Bmw,de funker bare fint sier nå han ihvertfall.
Har du tenkt på et Viggen Rescue Kit,fra Abbot racing,skal vist bedre kjøreegenskapene noe helt sinnsykt sier til og med fagfolk.
Har ikke prøvd det selv,men det står høyest på ønskelisten.......
Har et bildee av det,men hakke peiling hvordan jeg legger det ut.
Glenn N101
Flere priser
Ja, jeg har sett på rescue-kit'et tidligere. Tror det er nyttig dersom man har en del hester, men det er ikke så mange av dem i min stall. Dessuten synes jeg bilen er lav nok som den er (staget i rescue-kit'et stjeler et par centimeter bakkeklaring).
Jeg har fått noen flere priser (priser nevnt her er komplett f/b inkl. mva):
Gabriel: Kr.2280,-
KYB: Kr.2866,-
Monroe: ca. Kr.3000,-
Gabriel er franskprodusert, og er vel dermed automatisk utelukket. Eller? KYB er visstnok japansk, men jeg har aldri hørt om det tidligere. Så foreløpig ser det ut til at valget står mellom amerikansk (Monroe) og tysk (Sachs). Kommentarer mottas fortsatt med takk. Er det forresten noen som vet hvem som produserer originaldemperne til 9-3? Det er iallefall IKKE Öhlins...
Jeg har fått noen flere priser (priser nevnt her er komplett f/b inkl. mva):
Gabriel: Kr.2280,-
KYB: Kr.2866,-
Monroe: ca. Kr.3000,-
Gabriel er franskprodusert, og er vel dermed automatisk utelukket. Eller? KYB er visstnok japansk, men jeg har aldri hørt om det tidligere. Så foreløpig ser det ut til at valget står mellom amerikansk (Monroe) og tysk (Sachs). Kommentarer mottas fortsatt med takk. Er det forresten noen som vet hvem som produserer originaldemperne til 9-3? Det er iallefall IKKE Öhlins...
H.C.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Flere priser
KYB stod på tidlige 900 turbo, eller huskar eg mykje feil no?H.C. skrev:KYB er visstnok japansk, men jeg har aldri hørt om det tidligere. Så foreløpig ser det ut til at valget står mellom amerikansk (Monroe) og tysk (Sachs). Kommentarer mottas fortsatt med takk. Er det forresten noen som vet hvem som produserer originaldemperne til 9-3? Det er iallefall IKKE Öhlins...
Sachs stod det på min 900 turbo (M91), det står på gamlingen sin 9000 2.0i (M95) og om eg ikkje huskar feil er det vel Sachs på brorsan sin M91 9000 2.3T også.
So eg trur at Sachs ikkje er eit gale val, personlig hamna eg på Bilstein Sport-demparar no når eg kjøpte nye på 900-en min.
Ellers har eg høyrt at monge har bra erfaring med Koni på GM900/9-3. For 9-5 anbefalte faktisk den lokale SAAB sjappa Bilstein demparar om en ville ha noko som sat betre enn originalt.
Men høyr med Estrøm Bil, dei har peiling på kva som kan passe,og er du medlemm i klubben vankar det visstnok ein bra pris også.
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Fordelen med Gule Koni dempere er at når de begyner å bli slitt kan de justeres for å kompensere for slitasjen. Mange sverger til koni men jeg synest selv at de er oppskrytt. Dessuten så er det mange som påstår at Koni demperene er justerbare for å justere stivheten på bilen, og justerer nye dempere alt for hardt slik at de ødelegges temmelig fort. Jeg synest immidlertid at Bilstein dempere er meget gode, de koster litt mere en Koni, de er ikke justerbare, men holdbarhet og egenskaper er etter min mening bedre. Husk også på at de fleste dempere på markedet i dag er olje dempere selv om de heter GASSDEMPERE, det er svært få dempere som er ekte gassdempere, og disse er somregel svin dyre. Jeg skal ha Bilstein sprint på min 9-5 så fort som rå er. Dette skal i følge eksperter stå fint til H&R special senkesats. KYB forhandles av Bilextra og det hadde jeg på min gamle 9000, anbefales ikke.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
KYB fikk da god kritikk i Drive's støtdempertest, selv om jeg ikke har lest hele artikkelen.
Min mekanikerkompis, som skrur Audi og VW, anbefaler Monroe. Så da blir det kanskje det. Eller oppfører Saab'en seg som en lat, feit amerikaner med amerikanske dempere...? Noen som har noen formening om holdbarheten på Monroe kontra de andre merkene?
Min mekanikerkompis, som skrur Audi og VW, anbefaler Monroe. Så da blir det kanskje det. Eller oppfører Saab'en seg som en lat, feit amerikaner med amerikanske dempere...? Noen som har noen formening om holdbarheten på Monroe kontra de andre merkene?
H.C.
Etter litt forsinkelse, slik det er vanlig i store prosjekter, sitter det nå 4 nye Monroe-dempere på bilen. Enorm forbedring!
Jeg overtok bilen ved 40'km, og har alltid synes den har vært "støtete". Jeg har aldri kjørt en fabrikkny 9-3, men jeg har snakket med flere som sier dette er ganske typisk for 9-3 (på min bil ble det naturligvis verre etterhvert som kilometrene rullet på, og bilen hadde gått 99'km før skifte). Støtingen er nå borte, samtidig som veigrepet er vesentlig bedre. Bilen har nå den gode mellomtingen av komfort og sportslighet som jeg ønsker (forventer?) av en Saab. Kunne kanskje vært en tanke stivere, men da hadde det vel blitt klager fra resten av familien...
Jeg overtok bilen ved 40'km, og har alltid synes den har vært "støtete". Jeg har aldri kjørt en fabrikkny 9-3, men jeg har snakket med flere som sier dette er ganske typisk for 9-3 (på min bil ble det naturligvis verre etterhvert som kilometrene rullet på, og bilen hadde gått 99'km før skifte). Støtingen er nå borte, samtidig som veigrepet er vesentlig bedre. Bilen har nå den gode mellomtingen av komfort og sportslighet som jeg ønsker (forventer?) av en Saab. Kunne kanskje vært en tanke stivere, men da hadde det vel blitt klager fra resten av familien...
H.C.