Ladetrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Ladetrykk

Legg inn av laesi N1097 » 22 okt 2007, 19:15

Hei!
bytta ut noen vacumslanger på bilen min i dag.
i den anledning flytta eg T-stykket som boost gaugen er tilkoblet.
Nå brukte jeg ikke det T-stykket som ble levert med boost gaugen fordi dette var for stort for slangene i bilen.
Men nå viser måleren 0,7bar!! i motsetning til 0,5 tidligere.
ka dette stemme?
Det T-stykket som følgte med i eska til måleren hadde en struping i uttaket mot måleren, men det er vel bare for å få litt "smoothere" visning?

bilen er en chippa 9-5 2.0T..

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 okt 2007, 22:44

Strypningen är där för att du ska få lite mjukare visning i måleren och för att det inte ska pysa ut en massa tryck om den slangen skulle hoppa av.
Varför måleren plötsligt viser mer har jag inte svar på.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 22 okt 2007, 23:01

dvs OT: chippet og ligger på 0.5 eller 0.7 bar?
Hvilken chip er det? steg 1?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 22 okt 2007, 23:42

Kanskje du fiksa en vakuumlekkasje som fikk deg til å kjøre på glt? :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 23 okt 2007, 07:18

Vet ikke hva steg det er siden det var forrige eier som fikk dette gjordt.
men skal yte 210hk i følge dem som monterte den.
Ja, skal ikke se bort ifra at det var litt lekkasje. sokkene mine hadde nok egnet seg bedre enn de morkne slangene.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2007, 11:08

Hvis du har et 210 hk program, så stemmer 0,7 bar bedre enn 0,5!

Om du satte T-korset til ladetrykksmåleren der jeg skrev i en annen tråd, altså på BTR-slangen, så skal det stemme.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 23 okt 2007, 22:06

Følte også det, skal vel være 0,4 bar originalt(?)
Hadde jo vore digg å fått 60hk på 0.1bar økning då! :lol:

Men ja, flytta den nesten til der du sa, fant ut at den slangen til BTR va kort nok, så eg satte den heller på den andre slangen som går inn på mainifoilen på samme plassen.
Så det e tydeligt at den ventilen som styre dumpvalven kødda til ladetrykkmåleren min.

Svar