T16 og T8 blokk like?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

T16 og T8 blokk like?

Legg inn av Gjest » 05 apr 2004, 12:53

Jeg har en T16 motor der den ene sylinderen virker til å være sprekt, jeg har en T8 motor liggende og det jeg lurer på er om blokka på T8 er lik den på T16 sånn at jeg kan sette på toppen til T16 på T8 blokka?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 05 apr 2004, 15:41

Ja det går, men du må flytte over alt i kamkjede enden også, forskjell på T8 -T16. Vet ikke om det er annen komp på T8 stemplene?? Mortimer du vet det sikkert..?

Jeg kjører med blokka fra en 900i 8V i cabben, men sef med stempler fra en turbo.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 05 apr 2004, 16:57

Det er nok ikke så veldig mye mer enn blokk og veiv som er likt. Du må bytte allt i registerkjedeenden som børre sier, pluss stempler og råder. Det er andre delenummer på 8V rådene, men jeg er ikke 100% sikker på om det er forskjell på de... For å være på den sikre siden så bytter du bare over allt i fra 16V motoren til 8V motoren. Du kan bruke veiva fra 8V motoren hvis den er mindre slitt eller har gått mindre.

Med det samme du er i gang bør du vel også bytte alle lagrene i bunndelen. (råde, ramme og axiallager)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 06 apr 2004, 09:50

Det blir lavere komp med 8V stempel og råder, så da kan du lade hardere :evil:
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar