Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 25 okt 2007, 17:34
kjallemann skrev:oki.... Skal se på det. Men si at trykket mitt er alt for høyt. Og jeg ikke har gradert måler. Hvor vil nåla på den integrerte turbotrykk måleren ca stå på skala'n når bilen går på tomgang? Noen som har en liten pekepinne?
For om den er farlig høy, kan jeg eventuelt ''prøve'' å stille på WG-stangen.
Men er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan WG-stangen skal justeres. Skal det bli færre eller flere gjenger?
Du må få deg en gradert måler, vanskelig å si ellers. Og tomgangen hjelper deg lite, for da har du jo ikke ladetrykk.
Færre gjenger = mer ladetrykk. Så dersom du har for høyt GLT må du "forlenge" staget, altså skru det ut.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 25 okt 2007, 17:35
kjallemann skrev:oki.... Skal se på det. Men si at trykket mitt er alt for høyt. Og jeg ikke har gradert måler. Hvor vil nåla på den integrerte turbotrykk måleren ca stå på skala'n når bilen går på tomgang? Noen som har en liten pekepinne?
For om den er farlig høy, kan jeg eventuelt ''prøve'' å stille på WG-stangen.
Men er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan WG-stangen skal justeres. Skal det bli færre eller flere gjenger?
Akkurar i skillet mellom hvitt og gult

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 25 okt 2007, 18:48
ParADigM N558 skrev:kjallemann skrev:oki.... Skal se på det. Men si at trykket mitt er alt for høyt. Og jeg ikke har gradert måler. Hvor vil nåla på den integrerte turbotrykk måleren ca stå på skala'n når bilen går på tomgang? Noen som har en liten pekepinne?
For om den er farlig høy, kan jeg eventuelt ''prøve'' å stille på WG-stangen.
Men er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan WG-stangen skal justeres. Skal det bli færre eller flere gjenger?
Akkurar i skillet mellom hvitt og gult

...som er null, så det hjelper ham jo ikke noen ting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 25 okt 2007, 22:24
Ingvar N629 skrev:ParADigM N558 skrev:kjallemann skrev:oki.... Skal se på det. Men si at trykket mitt er alt for høyt. Og jeg ikke har gradert måler. Hvor vil nåla på den integrerte turbotrykk måleren ca stå på skala'n når bilen går på tomgang? Noen som har en liten pekepinne?
For om den er farlig høy, kan jeg eventuelt ''prøve'' å stille på WG-stangen.
Men er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan WG-stangen skal justeres. Skal det bli færre eller flere gjenger?
Akkurar i skillet mellom hvitt og gult

...som er null, så det hjelper ham jo ikke noen ting.
her klusser en av dere litt.. jeg har ikke i hodet hvor den originale måleren min står på tomgang, men den graderte står så klart ikke på null.. det er jo vakuum før turboen snurrer.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 26 okt 2007, 10:42
Det er null overtrykk, som er det det spørres om... At motoren produserer vacuum bak gasspjeldet er en annen side av samme sak...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 27 okt 2007, 00:50
Dette lignet da sannelig veldig på feilen som jeg har/hadde på min bil.
Samme symptomene..
Ta ut pluggene og skjekk om de er hvite..
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP