Parkbrems 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Parkbrems 9-5

Legg inn av Morten S. » 28 okt 2007, 17:35

Hvordan justeres park bremsen på 9-5 (estate 2002).
Er det samme type som 9-3 (f.eks 1998) med de sære rullene inne i trommelen? Eller virker wiren rett på caliperen?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 28 okt 2007, 18:30

ifølge Epc tegningene er det de rullene inni trommelen ja, ikke noe justeringsmuligheter midt under bilen som på 900/93.

så det er nok av med hjulet, kjedelig jobb
:?
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 28 okt 2007, 21:52

Kenster skrev: så det er nok av med hjulet, kjedelig jobb
:?

det holder å fjerne en hjulbolt så kommer du til å får vridd justeringshjulet med en flattrekker
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 28 okt 2007, 22:43

eller vist du er lat så justerer du bare på vaieren inne i bilen :D
Men du bør justere bandene til grunninstilling før du justerer vaieren..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Legg inn av Sondreot » 05 nov 2007, 21:00

Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 05 nov 2007, 22:40

sondreot skrev:Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
hvorfor har de justering på vaieren hvis man aldri skal justere på den da?
man justerer alltid båndene først, så vist ikke brekket er stramt nok så må man jo justere på vaieren, vaieren strekkes jo etter hvert så det blir jo ikke like stramt om man justerer båndene til grunninnstilling etter noen år?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 06 nov 2007, 00:08

Er det samme justeringsmåte på 9000? Har aldri hatt bra håndbrems på mine 9000. :?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 nov 2007, 00:11

audun-eg skrev:Er det samme justeringsmåte på 9000? Har aldri hatt bra håndbrems på mine 9000. :?
Nei.. Litt vanskelig å forklare uten bilder, søk litt her eller på STCS for jeg vet at det har vært oppe tidligere evt kjøp deg ei Haynes-bok eller lignende slik at du får illustrasjonene.

Selve jobben er enkel.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Legg inn av Sondreot » 06 nov 2007, 01:39

Pancho N497 skrev:
sondreot skrev:Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
hvorfor har de justering på vaieren hvis man aldri skal justere på den da?
man justerer alltid båndene først, så vist ikke brekket er stramt nok så må man jo justere på vaieren, vaieren strekkes jo etter hvert så det blir jo ikke like stramt om man justerer båndene til grunninnstilling etter noen år?
Selvfølgelig må wiren etterstrammes, men poenget er at altfor mange justerer uten å ha peiling på hva de driver med. Dersom parkbremsen er slakk på en 9-5, er det på grunn av klaring på banda, ikkje wireslakk. Har drevet veldig mye med 9-5, og wirejustering har enda ikkje vært nødvendig. Det viktigste er å justere banda på rett måte!
03 Saab 9-5 sedan Vector

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2026
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Morten S. » 06 nov 2007, 23:33

Sondreot skrev:NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
Dette er min første 9-5, og spurte her på forumet før jeg gadd å skru av bakhjulene for å se. Har justert på 9-3 med godt resultat, men håpet at Saab hadde tatt til vett og byttet ut GM bremsene på 9-5 :wink:
"Alt" fra totakt til turbo

Svar