Fjærer bak på 9000.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Fjærer bak på 9000.

Legg inn av audun-eg N228 » 23 okt 2007, 00:20

Måtte skifte støtdempere bak på min 92- 9000. Originalt var det selvjusterende dempere, men i og med at de kostet over 5000 + moms, så valgte jeg å skifte til gule Koni-dempere. Måtte da også skifte fjærene bak, da fjærene med de selvjusterende demperne var mye tynnere. Fikk tak i standardfjærer hos den lokale høgger'n, men synes fortsatt at bilen er litt myk bak. Bør jeg kjøpe nye fjærer? Har Speedparts noe som er stivere, eller holder det å bare, kjøpe nye standardfjærer?

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 okt 2007, 02:36

Speedparts har noen fjerer som absolutt er vert og kikkee på. De gjør bilen enda stivere=)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2007, 11:16

Johan N828 skrev:Speedparts har noen fjerer som absolutt er vert og kikkee på. De gjør bilen enda stivere=)
Det er senkefjører, så da må alle fjørene byttes, og bilen må inn til biltilsynet for å få skrevet senkesettet inn i vognkortet. Med H&R-fjørene må maks bakakselvekt skrives ned, og nyttelasten reduseres tilsvarende.

Det er flere som leverer senkefjører til 9k, i denne tråden finner du en del: viewtopic.php?t=12087
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 23 okt 2007, 20:08

Er det noen her som har fått godkjent H&R fjærene på 9000? Eventuelt har papirer på det?

Har samme settet, men ikke montert. Og for og få det godkjent må jeg skaffe tuv papirer på norsk, eller oversette de tyske. Og det koster.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 okt 2007, 22:43

Pasient N657 skrev:Er det noen her som har fått godkjent H&R fjærene på 9000? Eventuelt har papirer på det?

Har samme settet, men ikke montert. Og for og få det godkjent må jeg skaffe tuv papirer på norsk, eller oversette de tyske. Og det koster.
Jeg har da fått godkjent senkesett på bil med tyske papirer uten noen spørsmål...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 24 okt 2007, 19:09

Er ikke så interessert i å senke bilen, men ser at Speedparts har standardfjærer også. Vil det hjelpe å bytte?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 okt 2007, 13:25

audun-eg skrev:Er ikke så interessert i å senke bilen, men ser at Speedparts har standardfjærer også. Vil det hjelpe å bytte?
Eit alternativ kan være å velge fjører med mindre senking. Veit at Lesjöfors leverar fjører med 25mm senking. Har Lesjöfors på 900-en min, og der vart det merkbart betre etter montering av desse, både stivheita og problemet med at bilen set seg i hekken.
Har desverre ikkje erfaring med Lesjöfors til 9000, bestillte eit sett ifrå Elkparts, men fikk beskjed etter 2-3 mnd (fikk sjølvsagt beskjed ved bestilling om at dette ikkje var lagervare) at dei ikkje kunne levere. Like etter vart bilen seld, so eg prøvde ikkje alternative levrandørar. Har høyrt rykter om at Mekonomen skaffar.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 okt 2007, 15:33

Du får kjøpt såkalte "campingfjærer", standard høyde, men stivere for den som kjører mye med henger eller tung last. Disse er stivere enn standardfjærene uten at bilen ser sidrumpa ut. Tror bla Biltema selger slike. Ellers har du trolig glemt å justere koni-demperne før du satte dem i. Du skal trykke dem helt i bunn og skru 5 runder medurs. Fabrikanten anbefaler 2-3 runder for sportslig kjøring, men det holdt IKKE for meg.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 31 okt 2007, 00:59

Trodde ikke den typen jeg kjøpte var justerbare i og med at det ikke er justeringsratt på dem.... Hmmm dum kanskje? :oops:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 okt 2007, 01:26

Gule Koni er justerbare ja... Var det ikke med bruksanvisning da? ;)

Men jeg er ikke enig med Trond, jeg hadde mine gule Koni på medium (husker ikke runder, men midt i mellom min og maks) og dette fungerte i allefall glimrende på min gamle CC sammen med H&R senkesett.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 04 nov 2007, 01:36

Tor N12 skrev:Gule Koni er justerbare ja... Var det ikke med bruksanvisning da? ;)

Men jeg er ikke enig med Trond, jeg hadde mine gule Koni på medium (husker ikke runder, men midt i mellom min og maks) og dette fungerte i allefall glimrende på min gamle CC sammen med H&R senkesett.
Skiftet dem ikke selv. Men de kan vel ikke justeres uten å ta de av?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 nov 2007, 02:00

audun-eg skrev:
Skiftet dem ikke selv. Men de kan vel ikke justeres uten å ta de av?
Nei, eller... du må trykke demperen i bunn for så å vri den for å justere m.a.o så må du enten løsne den nede eller oppe for å få det til, det enkleste må vel være å løsne den oppe.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 04 nov 2007, 02:02

Takk. Da kan det vel være en sjanse for at jeg greier å gjøre det selv. :?

Svar