Fjærer bak på 9000.
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Fjærer bak på 9000.
Måtte skifte støtdempere bak på min 92- 9000. Originalt var det selvjusterende dempere, men i og med at de kostet over 5000 + moms, så valgte jeg å skifte til gule Koni-dempere. Måtte da også skifte fjærene bak, da fjærene med de selvjusterende demperne var mye tynnere. Fikk tak i standardfjærer hos den lokale høgger'n, men synes fortsatt at bilen er litt myk bak. Bør jeg kjøpe nye fjærer? Har Speedparts noe som er stivere, eller holder det å bare, kjøpe nye standardfjærer?
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er senkefjører, så da må alle fjørene byttes, og bilen må inn til biltilsynet for å få skrevet senkesettet inn i vognkortet. Med H&R-fjørene må maks bakakselvekt skrives ned, og nyttelasten reduseres tilsvarende.Johan N828 skrev:Speedparts har noen fjerer som absolutt er vert og kikkee på. De gjør bilen enda stivere=)
Det er flere som leverer senkefjører til 9k, i denne tråden finner du en del: viewtopic.php?t=12087
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Er det noen her som har fått godkjent H&R fjærene på 9000? Eventuelt har papirer på det?
Har samme settet, men ikke montert. Og for og få det godkjent må jeg skaffe tuv papirer på norsk, eller oversette de tyske. Og det koster.
Har samme settet, men ikke montert. Og for og få det godkjent må jeg skaffe tuv papirer på norsk, eller oversette de tyske. Og det koster.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg har da fått godkjent senkesett på bil med tyske papirer uten noen spørsmål...Pasient N657 skrev:Er det noen her som har fått godkjent H&R fjærene på 9000? Eventuelt har papirer på det?
Har samme settet, men ikke montert. Og for og få det godkjent må jeg skaffe tuv papirer på norsk, eller oversette de tyske. Og det koster.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eit alternativ kan være å velge fjører med mindre senking. Veit at Lesjöfors leverar fjører med 25mm senking. Har Lesjöfors på 900-en min, og der vart det merkbart betre etter montering av desse, både stivheita og problemet med at bilen set seg i hekken.audun-eg skrev:Er ikke så interessert i å senke bilen, men ser at Speedparts har standardfjærer også. Vil det hjelpe å bytte?
Har desverre ikkje erfaring med Lesjöfors til 9000, bestillte eit sett ifrå Elkparts, men fikk beskjed etter 2-3 mnd (fikk sjølvsagt beskjed ved bestilling om at dette ikkje var lagervare) at dei ikkje kunne levere. Like etter vart bilen seld, so eg prøvde ikkje alternative levrandørar. Har høyrt rykter om at Mekonomen skaffar.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Du får kjøpt såkalte "campingfjærer", standard høyde, men stivere for den som kjører mye med henger eller tung last. Disse er stivere enn standardfjærene uten at bilen ser sidrumpa ut. Tror bla Biltema selger slike. Ellers har du trolig glemt å justere koni-demperne før du satte dem i. Du skal trykke dem helt i bunn og skru 5 runder medurs. Fabrikanten anbefaler 2-3 runder for sportslig kjøring, men det holdt IKKE for meg.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Gule Koni er justerbare ja... Var det ikke med bruksanvisning da? 
Men jeg er ikke enig med Trond, jeg hadde mine gule Koni på medium (husker ikke runder, men midt i mellom min og maks) og dette fungerte i allefall glimrende på min gamle CC sammen med H&R senkesett.

Men jeg er ikke enig med Trond, jeg hadde mine gule Koni på medium (husker ikke runder, men midt i mellom min og maks) og dette fungerte i allefall glimrende på min gamle CC sammen med H&R senkesett.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Skiftet dem ikke selv. Men de kan vel ikke justeres uten å ta de av?Tor N12 skrev:Gule Koni er justerbare ja... Var det ikke med bruksanvisning da?
Men jeg er ikke enig med Trond, jeg hadde mine gule Koni på medium (husker ikke runder, men midt i mellom min og maks) og dette fungerte i allefall glimrende på min gamle CC sammen med H&R senkesett.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nei, eller... du må trykke demperen i bunn for så å vri den for å justere m.a.o så må du enten løsne den nede eller oppe for å få det til, det enkleste må vel være å løsne den oppe.audun-eg skrev:
Skiftet dem ikke selv. Men de kan vel ikke justeres uten å ta de av?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt