Pakning til føler for TCS/ABS?
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Pakning til føler for TCS/ABS?
9000 CD 92-mod. Har hatt problem med at TCS har slått seg på ved fuktig vær. Skrudde av føler og tørket den og hullet den sitter i, og TCS'en funket som den skulle. Skal det være en pakning der? Prøvde å skru av for rengjøring på andre siden også, men føleren satt bom fast.
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det er ABS-sensoren, skal ikke sitte noen pakning på den...
Kan være smart å løsne de av og til så de ikke setter seg.
Hvis du har feil på denne så må den skiftes men er du sikker på at det er den som har feil da, det er nemlig passe sjelden...
De vanligste feilene på TCS'n er at sikkerhetsventilen fjusker, den sitter på torpedoen. For å sjekke denne så kan du bytte plass med den som sitter i innerskjermen, rett ved batteriet (selve skrufestet er ikke likt men funksjonen er lik på disse så det er i allefall en grei måte å eliminere ventilen som feilkilde på).
Ellers så bruker potensiometeret på gasspedalen å ryke (ca 2500.- for et nytt), spjellhuset (nesten 19.000.-
) eller ABS-pumpa (den vil du ikke vite prisen på).
Har du lest ut feilkodene på bilen da?
Sist men ikke minst så må TCS'n kalibreres av og til, i allefall om du bytter komponenter... Dette må gjøres på verksted eller hos noen andre som har ISAT (Tech2 kan også benyttes med den rette overgangen men den har ofte kommunikasjonsproblemer med de eldre bilene)
Ser du bor i Trøndelag, om du ikke får den til så får du stikke innom engang, tror ikke det er noen som har holdt på mere med TCS i norge enn meg..
Kan være smart å løsne de av og til så de ikke setter seg.
Hvis du har feil på denne så må den skiftes men er du sikker på at det er den som har feil da, det er nemlig passe sjelden...
De vanligste feilene på TCS'n er at sikkerhetsventilen fjusker, den sitter på torpedoen. For å sjekke denne så kan du bytte plass med den som sitter i innerskjermen, rett ved batteriet (selve skrufestet er ikke likt men funksjonen er lik på disse så det er i allefall en grei måte å eliminere ventilen som feilkilde på).
Ellers så bruker potensiometeret på gasspedalen å ryke (ca 2500.- for et nytt), spjellhuset (nesten 19.000.-

Har du lest ut feilkodene på bilen da?
Sist men ikke minst så må TCS'n kalibreres av og til, i allefall om du bytter komponenter... Dette må gjøres på verksted eller hos noen andre som har ISAT (Tech2 kan også benyttes med den rette overgangen men den har ofte kommunikasjonsproblemer med de eldre bilene)
Ser du bor i Trøndelag, om du ikke får den til så får du stikke innom engang, tror ikke det er noen som har holdt på mere med TCS i norge enn meg..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- audun-eg N228
- 1,5 bar
Prøvde å starte igjen nå, og TCS'n var innkoblet
Da jeg tok av ABS-sensoren, funket det etterpå. Skal prøve å bytte ventilene i motorrommet. ABS'en funker som den skal. Dårlig med Saabverksted i Bjugn, så hadde vært fint med hjelp til dette, ja! Var noen uhyggelige priser på noen av de delene du nevnte
Er det noen mulighet for å koble ut TCS'en, uten at det innvirker på ABS?

- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ja, da har du to alternativer... den ene medfører ganske kraftig ombygging av det elektriske systemet med skifte av bla.a abs-pumpa, spjellhus mmaudun-eg skrev: Er det noen mulighet for å koble ut TCS'en, uten at det innvirker på ABS?

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- audun-eg N228