Startproblemer etter katalysatorbytte - 9000i - 90 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Startproblemer etter katalysatorbytte - 9000i - 90 modell

Legg inn av Jim S. N1578 » 04 nov 2007, 00:36

Hei dere. Ny på forumet, og har et megaproblem.
Jeg satte inn en ny katalysator og sveiset inn nytt fleksirør på bilen min på torsdag. Bilen har gått uten innhold i katalysatoren vist nok. Den forrige eieren fjernet dette fordi han trodde katalysatoren var tett…
Problemet nå er at bilen ikke vil starte igjen etter at jeg ordnet dette. Bilen gikk som en klokke før inngrepet, men nå er det ikke sjanse for å få liv i den igjen. Feilkode jeg får ved bruk av ”Check Engine” lampen er: 12112 ”Learning fault in lambda (air fuel mixture adj) vacuum leak, oxygen sensor, air mass meter”
Noen forslag til løsning på dette problemet?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 nov 2007, 02:02

Har du prøvd med å nulle boksen (ta av batteripolen noen min)?

Hvis ikke dette hjelper så synes jeg det høres ut som om du enten har frieksos eller at du har skadet lambdasensoren når du holdt på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 04 nov 2007, 02:11

Tor N12 skrev:Har du prøvd med å nulle boksen (ta av batteripolen noen min)?

Hvis ikke dette hjelper så synes jeg det høres ut som om du enten har frieksos eller at du har skadet lambdasensoren når du holdt på.
Takk for svaret...
Var redd for at det kunne være lamdasonden som var gåen ja. Har prøvd både å "nulle boksen", har også prøvd med egen egen jordingssløyfe til lambdasonden. Men ikke antydning til slag i motoren :(

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 nov 2007, 02:18

Jim T. skrev:
Takk for svaret...
Var redd for at det kunne være lamdasonden som var gåen ja. Har prøvd både å "nulle boksen", har også prøvd med egen egen jordingssløyfe til lambdasonden. Men ikke antydning til slag i motoren :(
Var litt rask i sted ser jeg.... Hvis du ikke får start så har du nok en annen feil, hvis lambdaen har røket så skulle bilen uansett ha gått i limp home og startet.. Hvis den ikke starter så begynn med å sjekk om bilen får bensin og gnist.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 04 nov 2007, 02:27

Tor N12 skrev:Var litt rask i sted ser jeg.... Hvis du ikke får start så har du nok en annen feil, hvis lambdaen har røket så skulle bilen uansett ha gått i limp home og startet.. Hvis den ikke starter så begynn med å sjekk om bilen får bensin og gnist.
Får ta i tu med det i morgen og gå over alt sammen. Håper inderlig bare det ikke er ECU'en som hat gått føyken...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 nov 2007, 02:45

Er det en 2.3i eller en 2.0i? Hvis det er en 2.3i så har den tennkassett, det kan også være synderen.. Om det er en 2.0i så har du ikke tennkassett men da har du en tenningsmodul på venstre innerskjerm som har en tendens til å ryke.

EDIT: begge motoralternativene har også en veivakselgiver som sitter bak reimhjulet, den kan også ryke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 04 nov 2007, 18:41

Tor N12 skrev:Er det en 2.3i eller en 2.0i?
Det er nok bare en 2,0i desverre.. Men har fått den til å gå nå da. Var bare tennkabelen mellom fordeler og coil som var brist i. Heldigvis :D
Er litt typisk meg da at en tenker det verste, hehe. Men nå er det bare litt småplukk igjen som gjenstår så går den forhåpentlighvis rett igjennom på eu-kontrollen...

Takk for hjelpen Tor N12 :D

Svar