Stadig problemer med AC-anlegget

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Elisabeth
Innlegg: 17
Registrert: 27 jan 2007, 16:24
Medlemsnummer: 3068
Navn: Elisabeth N3068
Bil: 9-5 SE 2.0 MY99 /9-3 1.8i MY04
Sted: Tananger

Stadig problemer med AC-anlegget

Legg inn av Elisabeth » 04 nov 2007, 22:32

Sliter stadig med vifta på bilen jeg.
Sukkerbiten som kobler ledningene til vifteregulatoren svir seg hele tiden, dvs minuskabelen.

I tillegg har jeg en sikring (bakre el.vinduer og sigarettenner) som ryker.
Jeg har skiftet alle lys på bilen, likevel lyser det inni dahsbordet.

Mistenker det er noe alvorlig galt her, men vet ikke hvor jeg skal starte.

Noen forslag, anyone?? Fremgangsmåte??

Var muligens en god grunn til at jeg fikk bilen billig :-(

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 nov 2007, 22:41

Kan jo begynne med å fortelle hvilken bil dette er snakk om? :wink:
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Elisabeth
Innlegg: 17
Registrert: 27 jan 2007, 16:24
Medlemsnummer: 3068
Navn: Elisabeth N3068
Bil: 9-5 SE 2.0 MY99 /9-3 1.8i MY04
Sted: Tananger

Legg inn av Elisabeth » 04 nov 2007, 22:50

Ikke dumt... :D
9000 CSE -98

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Stadig problemer med AC-anlegget

Legg inn av Skaten N671 » 04 nov 2007, 23:36

Not4u2c skrev:Sliter stadig med vifta på bilen jeg.
Sukkerbiten som kobler ledningene til vifteregulatoren svir seg hele tiden, dvs minuskabelen.
Svidd kabeltilkopling er tegn på dårleg kontakt (noko som skapar gnist, transientar) eller for høgt straumforbruk...
Kontroller jordingspunktet til minuskabelen....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Elisabeth
Innlegg: 17
Registrert: 27 jan 2007, 16:24
Medlemsnummer: 3068
Navn: Elisabeth N3068
Bil: 9-5 SE 2.0 MY99 /9-3 1.8i MY04
Sted: Tananger

Legg inn av Elisabeth » 05 nov 2007, 00:01

Jordingspunkt OK etter sjekk.

Må få byttet ut den sukkerbiten og få målt.

Hva kan man gjøre med et evt. høyt strømforbruk da?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 05 nov 2007, 00:14

Ei sleten vifte kan trekkje for mykje straum. Prøv å måla kor mykje straum den trekkjer med eit amperemeter.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Elisabeth
Innlegg: 17
Registrert: 27 jan 2007, 16:24
Medlemsnummer: 3068
Navn: Elisabeth N3068
Bil: 9-5 SE 2.0 MY99 /9-3 1.8i MY04
Sted: Tananger

Legg inn av Elisabeth » 05 nov 2007, 19:49

Ok, har fått feilsøkt litt her nå og det viser seg at tidligere eier sannsynligvis har triksa og miksa litt om på kretsene her og at det kanskje dreier seg om en overbelastning.

Hjelp!!!!! Dette må da bli himla dyrt å fixe på verksted??
Dårlig med cash for tiden og snart jul...

Finnes det ingen her inne som er dyktige på sånt som kan fikse for en grei penge????

Svar