DI-System med APC-ventil - Har min 96 9000 dette?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

DI-System med APC-ventil - Har min 96 9000 dette?

Legg inn av Pasient N657 » 08 nov 2007, 20:40

DI system har jeg jo, det vet jeg. Men APC ventil?

Er ikke APC noe eget system som Saab brukte før? Eller kan det bety to ting?

Eneste "ventilen" jeg kan tenke om som har med turboen min og gjøre må jo være den ettermonterte MVen fra Speedparts.

Noen kloke hoder som kan fortelle meg noe om dette? Var en kompis som mente at jeg hadde det.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 08 nov 2007, 20:42

APC system har du nok ikke, det er Trionic som tar seg av styringa hos deg :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 08 nov 2007, 20:52

Bilen er chippa med steg 1 fra Speedparts. Den VAR en 2.0 LTT.

Sitat kompis på MSN: "å den hjernen du bytta ut var nok bensin hjernen å apc ventilen forandra trykket"

Det stemmer da vel ikke? Tironic systemet som tar seg av det meste på min bil, ikke sant?

Og jeg har vel ikke separat DI og Bensin hjerne har jeg vel? Alt ligger vel i Tironic systemet?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 08 nov 2007, 21:02

Stemmer det. Var på de gamle det var snakk om brenselchip og greier. Kan vel si at magnetventilen er en slags APC-ventil, har vel den samme jobben. Men systemet i seg selv er mye mer avansert.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 08 nov 2007, 23:58

du har apc selv om du ikke har trionic, det er bare integrert i selve hjernen din. med magnetventil (som sikkert er apc-ventil) blir apc-systemet "satt i bruk ved å kunne regulere trykket opp og ned, alt ettersom hva det føler for ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar