Legge om til vinterdekk!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legge om til vinterdekk!

Legg inn av HenrikWL » 10 nov 2007, 14:07

Jeg tenkte å legge om til vinterdekk nå, da været peker i den retningen. Jeg har byttet mangt et hjul før, så jeg satte i gang med godt mot. Det første bakdekkene gikk greit, null problem.

Men i min naivitet så trodde jeg altså at det skulle holde å fjerne hjulboltene også på framhjulene, løfte hjulet av og sette på vinterhjulet. Så var altså ikke tilfellet. Selv om hjulboltene var fjernet, satt hjulet som støpt, og bilen ville heller falle av jekken enn å gi slipp på det forbaskede hjulet. Dette gjaldt for øvrig begge forhjulene.

Hva slags sort magi må til for å få bilen til å slippe forhjulene? Hvilke besvergelser må ytres, hvilken røkelse må brennes og hvilke guder må blidgjøres?

Hvis noen kunne svare raskt, ville det vært flott, da jeg helst skulle fått gjort dette mens været er såpass bra som det det er nå.

Tasker og bukser. :D

edit: redigerte vekk "haster" fra tittelen, da det strengt tatt ikke haster lenger. ;)
Sist redigert av HenrikWL den 10 nov 2007, 19:20, redigert 1 gang totalt.
1996 Saab 900 S 2.0i

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 10 nov 2007, 14:12

er et kjent problem på saab, alufelgene begynner å spise på stålet i navet å setter seg bom fast. jekk opp bilen å bruk en stor slegge til å slå fra baksiden på dekket, ikke slå på selve felgen da den kan bli sjev.

hvis du ikke har en stor slegge kan du godt bruke en stor planke!

egentlig kun rå kraft som skal til!

husk å smøre navet med litt fett før du setter på de andre hjulene så slipper du dette problemet neste gang
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 nov 2007, 14:12

Felgen sitter fast på navet. Om du har en åpen nok felg, så kan du stikke inn et brekkjern og dra felgen rundt, da slipper den. Ikke bend mot bremseskive eller noe annet bak der, bare bend selve felgen. Pakk inn brekkjernet i et håndkle eller noe så du ikke skader felgen.

Evt kan du skru boltene nesten helt inn og kjøre noen meter, bør slippe da også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 10 nov 2007, 14:14

Hvilken bil? Prøvd å banke litt på navet med en hammer? Er det alufelg? Hvis stål kan det være rust i senterhullet som sitter litt.

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 10 nov 2007, 14:16

Ok, så det er bare rå makt som skal til, rett og slett? Da får jeg ta av silkehanskene! :D

Takk, takk! Ut og prøve igjen!
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 10 nov 2007, 14:32

AKKURAT samme problem med min bil og. (signatur)

Jeg tok bare en haug med 5-56 og lot det sive ned mellom felg og nav også brukte jeg vinterdekket til å slå i siden av sommerdekket, måtte gjøres ett par tre ganger, men de kom av :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 10 nov 2007, 15:11

Da var de av! Jeg løsnet på boltene, rygget tilbake noen meter og fram igjen, jekket opp bilen og røsket og dro vekselvis på hver side av dekket helt til de - bokstavelig talt - spratt(!) av. Men av kom de! :-D

Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?
Sist redigert av HenrikWL den 10 nov 2007, 15:11, redigert 1 gang totalt.
1996 Saab 900 S 2.0i

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 10 nov 2007, 15:11

Nå har jeg ikke vært borti akkurat slik tilfelle som trådstarters, men når jeg kommer ut for lignende pleier et velrettet hardt spark eller to mot selve dekket å gjøre susen.

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 10 nov 2007, 15:56

henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?
Når du ska ha på alu felgene igjen burde du smøre alupasta mellom felgen og navet, og gjerne på boltene også.

På stålfelgene burde du ha kobberpasta
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 10 nov 2007, 16:08

Husk!
Du må ikke smöre på den flata där fälgen ligger mot flata!
Bara smöre med alu-fett på den lille styre kanten i navet!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Kobberpasta

Legg inn av Andreas N1194 » 10 nov 2007, 17:47

P3t3r skrev:
henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?
Når du ska ha på alu felgene igjen burde du smøre alupasta mellom felgen og navet, og gjerne på boltene også.

På stålfelgene burde du ha kobberpasta
Jeg kunne ikke vært mer enig! Jeg kan fortelle at man da går fra å måtte bruke noen timer på velrettede slag med slegge, til å kunne ta av stålfelgene med venstre lillefinger :)

Sommeren er jo også den minst slitsomme årstiden om man glemmer slike ting, veisaltet i Trondheim gjør sitt til at stålfelger sitter ekstremt godt fast dersom man ikke er føre var.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 10 nov 2007, 17:50

Saab900STCR skrev:Husk!
Du må ikke smöre på den flata där fälgen ligger mot flata!
Bara smöre med alu-fett på den lille styre kanten i navet!

Mvh
Hva er grunnen til dette, og gjelder det kun alufett og alufelger? Da jeg pratet med et verksted (første gangen jeg fikk høre om kobberpasta og stålfelger) så fikk jeg beskjed om å smøre hele flata, siden det da skaper et større lag som oksiderer istedet for stålfelgen.

Dersom dette ikke er så lurt så skal jeg jo selvfølgelig ikke gjøre det på den måten senere..

A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 10 nov 2007, 19:35

Det som alltid funker for meg er å sparke alt man har i ytterkant på dekket.. fortsett til det løsner :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 10 nov 2007, 19:38

Morti skrev:Det som alltid funker for meg er å sparke alt man har i ytterkant på dekket.. fortsett til det løsner :)
På min gamle og gode 90 gjorde jeg først dette i en times tid, før jeg måtte gå over til 20 min sleggejobb, stålfelger og trondheims-saltlake var ikke noe særlig! ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 nov 2007, 21:23

henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?
I verkstedhåndboka står det at du skal bruke hvit høytrykksfettpasta, art nr 30 06 442. Dette er egentlig fett for høyt belastede glidelager.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar