Ny 9-3, første service 30.000KM/12mnd - galskap?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Ny 9-3, første service 30.000KM/12mnd - galskap?

Legg inn av KapteinSAABeltann » 08 nov 2007, 16:08

Kjøpte i sommer en ny 9-3 SS 1.9 tid, og fikk beskjed om at det ikke skulle gjøres en ting med bilen før ett år eller 30.000 km.

Jeg har en del å gjøre med diverse marine motorer og generatorsett i jobbsammenheng, og utfører mellom 30 og 70 oljeskift på slike i året. Videre har jeg også oppstart og førstegangsservice når arbeidsgiveren kjøper inn nytt utstyr. Jeg regner meg derfor i stand til å se forskjell på den første oljen som blir tappet av en ny dieselmotor etter f.eks. 50 timers drift kontra den som blir byttet på vanlige intervaller.

Siden jeg ble litt skeptisk til å kjøre så lenge/langt på den medsendte oljen skiftet jeg i dag olje og filter. Og for å gjøre en lang historie kort; olja jeg tappet av var ikke særlig pen å se på. Bilen er gått 2800 KM..... jeg får frysninger av tanken på å kjøre til neste sommmer, eventuelt 27.000 KM til på dette svineriet. Oljen så ut som man kunne forvente etter en innkjøring i en helt ny motor.

Har hysteriet rundt å holde servicekostnadene nede, og konkurransen om lengste serviceintervaller gått fullstendig av skaftet? Hva mener du?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 nov 2007, 16:22

Jag hade, om jag var bilproducent idag bjudit på första servicen och den borde göras efter 100-200mil.
Om jag köpt en ny bil, så hade jag gjort på samma sätt som du!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 08 nov 2007, 18:26

I instruksjonsboken står det at drivstoff-forbruket vil ligge noe høyere enn normalt de første 5-7000 KM. Selv om det er flere bevegelige deler enn selve motoren i bilen tyder jo det på at det slettes ikke er fritt for at ting må kjøres inn før de løsner. Og når oljen så slik ut som den gjorde etter så få kilometer passer jo også det inn i bildet. Tipper at oljeskiftet jeg gjorde i dag vil ha betydning for levetiden til motoren.

Forresten en utrolig pønglete konstruksjon den oljefilterkoppen. Fikk bare så vidt ett knepp av gangen på skralla når det skulle åpnes. Det var noe italiensk over det hele....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2007, 19:10

Står det virkelig ikka angitt noen annen førstegangsservice i serviceheftet enn 30 000 km?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 08 nov 2007, 19:31

Ser ikke slik ut nei. 30.000 eller 12 måneder. Forhandleren i Kristiansund opplyste om det samme på direkte spørsmål om førstegangsservice. Kjøpte like godt et oljefilter der og da jeg...

Dessverre ser det ikke ut som om det går an å resette servicevarselet før man er kommet til "dags for service". Har anført det ekstra oljeskiftet som vedlegg i serviceheftet, og tenker ikke ta neste service før om 12 måneder. Jeg kjører jo uansett ikke mer enn 12.000 i året. Kunne godt tenkt meg å ha SID 100 % i samsvar med realitetene også :)

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 08 nov 2007, 23:12

Hørte i dag at man får varsel hvis det er noe galt med olja mellom service intervallene! En av sjefene der jeg jobber har Saab, og han hadde 30000km servicen idag på sin 9-5. Den første servicen!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 08 nov 2007, 23:40

Vesto skrev:Hørte i dag at man får varsel hvis det er noe galt med olja mellom service intervallene! En av sjefene der jeg jobber har Saab, og han hadde 30000km servicen idag på sin 9-5. Den første servicen!
Syns det høres sykt ut, men har hørt om værre....

Veit at en kammerat kjøpte seg BMW 3serie av et eller annet slag, han fikk beskejd om at første servicen var på 60 000km :shock:
Dem påstod at motoren var selvrensende og det gjalt vist olja og :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 09 nov 2007, 09:14

zero900t skrev:
Vesto skrev:Hørte i dag at man får varsel hvis det er noe galt med olja mellom service intervallene! En av sjefene der jeg jobber har Saab, og han hadde 30000km servicen idag på sin 9-5. Den første servicen!
Syns det høres sykt ut, men har hørt om værre....

Veit at en kammerat kjøpte seg BMW 3serie av et eller annet slag, han fikk beskejd om at første servicen var på 60 000km :shock:
Dem påstod at motoren var selvrensende og det gjalt vist olja og :roll:
Og griser kan fly!
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 10 nov 2007, 02:32

Tyskerkjerra mi skal også ha 1. gangs service etter 30.000km.. Men måtte fylle på 1,5l etter at den hadde gått 7000.. Men sånn er det vel med VW-crap..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 10 nov 2007, 08:37

ikke bare det at selskapene skal spare penger på service,men de skal og tjene penger når bilen er rullet 100000km og ting begynner å havarere.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 10 nov 2007, 12:17

Ta like godt alle servicene selv jeg. Så vet jeg at jeg får den beste olja, og di beste delene og ingen slurving og til en fornuftig pris. Har tenkt å ha min elskede såpass lenge at for meg er et servicehefte lite vids i. Har på tidligere levert inn biler, å blitt loppa og lurt mange ganger, nei takk !
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 nov 2007, 12:26

arnesl skrev:Tyskerkjerra mi skal også ha 1. gangs service etter 30.000km.. Men måtte fylle på 1,5l etter at den hadde gått 7000.. Men sånn er det vel med VW-crap..
Og da fylte du vel på VW olje? Ei jeg snakket med her om dagen hadde en ny Touran, også den måtte fylles olje på før 30 000 km. Dama nevnte det jo selvfølgelig når ho kom til servicen at ho hadde måttet fylt på en liter. Og da skulle de jo selvfølgelig vite hva slags olje dama hadde hatt på. Ho hadde kjøpt olje av dyreste sort på bensinstasjonen.

Det var synd, for der røyk dessverre garantien på motoren din! Da kunne ikke lenger VW garantere for den motoren fordi det var fylt på en liter med "vanlig" olje. :roll: Tror jeg hadde blitt sånn passe blid akkurat da!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 10 nov 2007, 13:32

Fikk med 1l fra forhandleren da jeg hentet bilen, og fikk en liter til ei lita stund etterpå.. Dette var Mobil1 olje tror jeg, ikke helt sikker på viskositeten og de greiene der, men dette var ihvertfall oljen de sendte med alle diselbiler. Fikk beskjed om at oljelampa ville begynne å lyse etter 5', men kom aldri på min.. En annen på jobben (dette er snakk om firmabiler, ikke f* om jeg hadde kjøpt Caddy privat.. :lol: ) kjørte vel 15', men ingen lampe hadde lyst. Han måtte fylle på mye mer olje enn meg, men slapp havari..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 10 nov 2007, 15:08

KongerudN344 skrev: Det var synd, for der røyk dessverre garantien på motoren din! Da kunne ikke lenger VW garantere for den motoren fordi det var fylt på en liter med "vanlig" olje. :roll:
Det er godt å høre. Ikke fordi det er hyggelig med andres elendighet, men fordi det bekrefter at jeg gjorde rett når jeg forlot VW for godt for 7 år siden.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Ny 9-3, første service 30.000KM/12mnd - galskap?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 10 nov 2007, 19:41

KapteinSAABeltann N1132 skrev:eks. 50 timers drift kontra den som blir byttet på vanlige intervaller.

Siden jeg ble litt skeptisk til å kjøre så lenge/langt på den medsendte oljen skiftet jeg i dag olje og filter. Og for å gjøre en lang historie kort; olja jeg tappet av var ikke særlig pen å se på. Bilen er gått 2800 KM..... jeg får frysninger av tanken på å kjøre til neste sommmer, eventuelt 27.000 KM til på dette svineriet. Oljen så ut som man kunne forvente etter en innkjøring i en helt ny motor.
Altså du er god viss du kan se om svart olje er dårlig, du har ikke sjangs i havet og finne ut noe på kvaliteten på vanlig svart olje bare ved og se på den. Hadde vert noe annet viss oljen var kvit eller grå...

Oljen i motoren din vil ikke vere like brun og fin som den er på donken når du har hatt den ned på motoren din og kjørt litt, da blir den kål svart.
Spesielt på diesel motorer blir oljen mye fortere svart kontra bensin motorer...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar