Får ikke kald luft, 9-3 98mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
duffy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av duffy » 14 okt 2007, 21:27

Prøvde å vri 2 hakk tilbake uten at jeg merka at lufta ble noe kaldere, men kan jo være som du sier at det rett og slett er sånn det er laget.

Får ta turen innom Saab og la de bedømme om det er innenfor normalen eller ikke.

Brukeravatar
duffy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av duffy » 15 okt 2007, 17:58

Da har jeg vært på Saab og de mente det skulle komme kald luft ut der.
Skal ta den inn å se på det men hadde ikke tid før om 2 uker.

Tenkte skulle ta med et termometer ut senere å måle temperaturen når motoren er varm, så kanskje noen her orker å gjøre det samme så det kan sammenlignes. Forskjellig hva folk definere som kaldt.

Altså 98 - 02 mod 9-3 med manuelt varmeapparat
Varm motor
Kaldeste mulige innstilling uten AC
Også noter ned utetemp

Brukeravatar
duffy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av duffy » 28 okt 2007, 15:46

Siden værstasjonen sin sensor er litt tiltak å ta ned ble det lite målinger med det første.

Fikk tips om å sjekke kupéfiltere, om det kanskje var tett. Har mine tvil men skader ikke prøve, men hvor sitter det på min 9-3?

Mats900R
Overload!!!
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 28 okt 2007, 15:49

av med vindusviskerne, og av med det svarte plastdekselet som går langs frontruten. så ser du med en gang filteret :wink:
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
duffy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av duffy » 05 nov 2007, 15:13

Bytte luftfilter hjalp ikke.

Vært inne på Saab og de trodde kanskje det kunne være at vaieren hadde strukket seg litt og at jeg dermed manglet den siste cm for å kald luft, også ville de bytte selve bryteren med tanke på at gjengene bak kunne være slitt og gi slark.

Skal inn at torsdag så kommer jeg med ny rapport da.
'98 Saab 9-3

Brukeravatar
duffy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av duffy » 09 nov 2007, 17:04

Da har jeg vært inne på Saab og bytta vaier og bryter og det ble verre enn noen gang, så var ute å stad å justerte vaieren så den presser mest mulig mot reguleringen når den står på kaldt og det ble veldig mye kaldere enn før. Ikke utetemp kaldt men innenfor grensen at det føltes som kald luft.

Tok noen målinger så håper noen flere kan gjøre det samme så jeg kan se om jeg begynner å nærme meg normalen.

Målingene er gjort med varm motor
Stillestående på tomgang
3 på vifte nivå, all luft ut av miderste dyse.
Sensor 20 cm inn i dysa
Ute temp. 1 grad
Kaldeste nivå u/ac: 20 grader
Kaldeste nivå m/as 10 grader

19 grader over utetemp virker fortsatt en del så vil gjerne vite hva dere andre får som har manuelt klima anlegg
'98 Saab 9-3

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 12 nov 2007, 21:24

Hvordan er temperaturen på det kaldeste når du kjører da? Hvis spjeldet lukker ordentlig, skal jo temperaturen ikke være så langt unna lufttempen på utsida da lufta ikke går gjennom varmeapparat-radiatoren.

Hvis bilen står stille på tomgang, vil jo naturlig nok området rundt motor, lutfkanaler osv bli noe oppvarmet av motoren, men synes det hørtes mye ut med 19 grader forskjell da det var såpass kaldt på utsiden.

Brukeravatar
duffy
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av duffy » 12 nov 2007, 21:37

Ikke målt mens bilen kjører men merker at det er noe kaldere enn når den står stille. Nå har jeg ikke temperaturmåleren jeg brukte til å måle sist men ikke umulig biltema eller clas ohlson kan løse det på en billig måte så jeg får tatt en måling i fart og.

Sammenligna med en anna bil, vel å merke ikke samme bil og var ikke så mye kaldere der. Derimot er eneste måte for meg vite om det stemmer om noen orker å ta seg 5 min å måle på sin egen 9-3.
'98 Saab 9-3

Svar