Oppgradering av clutch på 96 9000 2.0 LTT

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Oppgradering av clutch på 96 9000 2.0 LTT

Legg inn av Pasient N657 » 13 nov 2007, 15:46

Okei, jeg trenger en ny clutch, og har da blitt fortalt at jeg burde bytte til en aero clutch. Jeg har bare et par spørsmål..

Jeg har bestilt dette fra henholdsvis speedparts og en bruker her på forumet:

240 mm svinghjul
Utløserlager
Slavesylinder
240 Aero clutch

Er det noe mer jeg burde ta hensyn til? Eller er det bare og "smekke" alt inn og kjøre avgårde?

Trenger svinghjulet og planes? Han jeg kjøpte det av sier at det ser bra ut.

Bilen er chippet med steg 1 fra SP (225 hk) og ifølge SP så skulle aero clutchen tåle over 300 hester. Stemmer dette? Jeg vet jo såklart at det er avhengig av hvordan du kjører.. Clutchen som står på nå slurer litt ved heftig pådrag i 2 og 3 gir noen ganger. Har vel vært 3-4 måneder med trimmet bil og en "aktiv" høyrefot.

Med kjøring som ikke vil tilsi direkte misshandling av drivverk, vil jeg greie og slite ut aero clutchen?

Og når den clutchen er på, så vil den jo greie og plante alle hestene ned i bakken til en hver tid, og hvor mye slitasje vil dette påføre girkassen? Etter 3-4 måneder med trimmet bil så har ikke girkassen blitt dårligere, ingen lagerstøy eller noe sånt, høres helt fin ut.

Takker for svar :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 13 nov 2007, 15:58

Det er i alle fall ikke noe mer du trenger av deler, du har det som trengs av deler for å bytte clutch.

At det bare er å "smekke det på" er vel å ta litt hardt i, er en god del arbeid å bytte clutch. Du må ut med girkassen, noe som fort tar en dag om du ikke har gjort det før.

Husk også at du må ha sentreringsverktøy for å montere lamellen, det er veldig viktig. Uten det kan du glemme å få det riktig montert.

Det skal i alle fall ikke være noe som helst problem med 225 HK på en 240mm clutch. Den skal vel på papiret tåle 410-420 nm et sted om jeg husker rett, så du har en del å gå på.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 13 nov 2007, 16:03

Jeg vet det tar lang tid og gjøre det. Jeg har ikke kunnskaper til å bytte alt det der, så det skal noen andre få ta seg av. :P

Bilen har jo på papiret 225hk og 356 nm, så clutchen ser ut til og være mer enn nok..

Takk for svar, da venter jeg spent på og få masse deler i posten, og ikke fult så spent på og høre hva diverse "bekjente" skal ha for og bytte alt dette.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 nov 2007, 16:10

Aero har jo 225 hk orginalt så du har da gode sikkerhetsmarginer med den clutchen...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar