Ny Saab 9000T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
holtn
Innlegg: 20
Registrert: 02 apr 2007, 14:16
Sted: Gausdal

Ny Saab 9000T

Legg inn av holtn » 02 des 2007, 16:36

Jeg har kjøpt meg en -96 9000 2.3T som har gått 157`. Bilen ser veldig bra ut, ingen rust som jeg kan se. Bilen skjelver på rattet(du kjenner det i hele bilen) vel lave hastigheter, men blir vanskelig å kjenne i 60 km/t og oppover. Har prøvd andre dekk med samme utfall, forhandleren snakket om att bremsen hadde hengt seg tidligere, kan dette ha noe med det å gjøre? syns det er rart om bilen da skjelver uavhengig om jeg bremser eller ikke. Også en ting til; Når jeg vrir lysbryteren til høyre, hovedlys, blir alt mørkt, har verken nær eller fjernlys. Men noen ganger så virker det i korte perioder. Er det bryter, eller relê som fusker her? Noen her som har vært borti lignende?

Kristian Holte

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: Ny Saab 9000T

Legg inn av audun-eg N228 » 02 des 2007, 16:49

holtn skrev:Når jeg vrir lysbryteren til høyre, hovedlys, blir alt mørkt, har verken nær eller fjernlys. Men noen ganger så virker det i korte perioder. Er det bryter, eller relê som fusker her? Noen her som har vært borti lignende?

Kristian Holte
Har du kjørelys i venstre posisjon? Hvis det funker, er det vel ikke releet. Blir instrumentbelysningen også borte? Høres ut som kontaktfeil i bryteren, men er ingen elektriker, så det er vel andre som kan svare deg bedre...

holtn
Innlegg: 20
Registrert: 02 apr 2007, 14:16
Sted: Gausdal

Legg inn av holtn » 02 des 2007, 17:00

I ventre posisjon har jeg nærlys ja, så jeg kjører med det. Instrumentbelysningen blir ikke borte nei, uansett posisjon.

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 02 des 2007, 17:07

Ville nok prøvd å bytte bryter. Evt. tatt den ut og prøvd å "rense" den med kontaktspray f.eks.
Sist redigert av audun-eg N228 den 02 des 2007, 21:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 02 des 2007, 18:17

Første og billigste er å sjekke om sikringene er hele.
Er de i orden vil jeg tro releet er på vei til å si takk for seg.
9³ TurboX

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 02 des 2007, 18:37

Joachim N370 skrev:Første og billigste er å sjekke om sikringene er hele.
Er de i orden vil jeg tro releet er på vei til å si takk for seg.
Det vil da vel ikke virke i det hele tatt hvis sikringene er gått? Er det også eget rele på kjørelysene? Er som sagt ikke eleltriker, men synes det høres ulogisk at kjørelysene virker, mens lysene bare virker av og til med bryteren til høyre?

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 02 des 2007, 19:29

Kan være både rele og bryter.
Releet har flere funksjoner, og i dette tilfellet tre oppgaver, hvor vær og en av dem kan svikte inividuelt
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 des 2007, 19:58

Bytt det orange rele'et som sitter i sikringholderen fremme, er nok det som tuller (evt så kan du åpne reøe'et og lodde over loddepunktene).

Når bryterem står i kjørelysposisjon så går strømmen direkte uten noen rele'er...

Er også em liten sjangs for at det kan være det store røde rele'et...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 02 des 2007, 20:20

Har hatt kontaktfeil i releet et par ganger selv. Det har vært et loddepunkt som har sluppet. Du ser det lett om det er det som har skjedd. Enkelt å lodde sammen igjen...
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 02 des 2007, 21:17

Der ser du... Greit med folk som har peil :lol:

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 03 des 2007, 02:59

Joachim N370 skrev:Første og billigste er å sjekke om sikringene er hele.
Er de i orden vil jeg tro releet er på vei til å si takk for seg.
Tenkte litt feil her i stad... :oops: Blandet litt med hva jeg har gjort med bilen min. :P

Mente å huske at jeg hadde byttet noe... Var selvfølgelig releet, ikke sikringene. Da virket alt bortsett fra "halvljusen" (bryter mot venstre). Hadde også problem med at fjernlysene ikke virket med bryteren til høyre. Nytt rele fikset dette vettu.

Nappet ut sikringen til "halvljusen" for en stund siden (kan være kjekt å slå lysene helt av en gang i blant :roll: :lol: )... Var det jeg tenkte på i stad... Sorry :oops:
9³ TurboX

holtn
Innlegg: 20
Registrert: 02 apr 2007, 14:16
Sted: Gausdal

Legg inn av holtn » 03 des 2007, 12:27

takk for alle svar, da prøver jeg med nytt rele! dette med skjelvingen da, noen som har noen forslag der? kjørte til oslo i går, skjelvingen kommer og går litt, noen ganger kjenner man det ganske bra, noen ganger kjenner jeg det ikke. tips?

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 03 des 2007, 13:07

holtn skrev:takk for alle svar, da prøver jeg med nytt rele! dette med skjelvingen da, noen som har noen forslag der? kjørte til oslo i går, skjelvingen kommer og går litt, noen ganger kjenner man det ganske bra, noen ganger kjenner jeg det ikke. tips?
Kast i skiver eller i forbindelse med håndbrekk kanskje? Flere på lokaltreff nå ser jeg :) ?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

holtn
Innlegg: 20
Registrert: 02 apr 2007, 14:16
Sted: Gausdal

Legg inn av holtn » 03 des 2007, 19:22

om det er kast i skivene skulle jeg kjenne det når jeg bremser. snakket med en saab-mekaniker i dag og han foreslo drivknute eller drivaksel. men vi får se.

Svar