ABS bremseproblemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

ABS bremseproblemer

Legg inn av sonnycrockett » 07 des 2007, 22:13

Bilen er den i signaturen; og900 byttet til det nye bremsesystemet (88->) med ABS tatt fra en M90 tror jeg. Problemene startet når det var tid for en bremsejobb pga slitte klosser/skiver bak. Bytta derfor til speedparts sportskit/m greenstuff klosser :D . Bremsene bak tok innpå etter byttet og ble varme, og jeg syntes ikke sylinderen i calipperne gikk helt tilbake derfor bytta jeg calipperne bak fordi jeg trodde de hang på. Det ble imidlertid ikke bedre.

Problemet er at jeg justerer bremsene bak, men med en gang jeg skrur på tenninga/bremser/begynner å kjøre begynner bremsene å henge (de henger ikke mye, men merker at bilen drar litt dårligere og at bremsene blir fryktelig varme etter korte turer, MYE MYE varmere enn bremsene foran. AUUU!! :shock: :evil: ) selv om de ikke gjorde det når jeg justerte(åpner jeg lufteventilen på calipperen er alt tilbake til scratch igjen). Virker på meg som om det bygger seg opp et trykk på hele bremskretsen bak (og ikke foran) som ikke blir sluppet ut på en måte. Lurer på om det kan ha noe med en defekt i hovedenheten/ABS styringa? Evt noen slags ventil? Forslag? Tok bilen til en mekaniker jeg kjenner som justerete og styra og lufta, men han ble ikke klok på hele greia og lurte på om det kunne være noe med ABS systemet(jeg har veldig lite greie på ABS :roll: :oops: )? Tips til feilsøking????

Forslag mottas med takk siden jeg snart har klødd hul på hue her :? :?:

(skal vel også nevnes at når jeg starter bilen når den har stått en stund lyser ABS lyset og bremselyset i ca 30 sek mens trykket bygger seg opp, før det slukker. Slik har det vært en god stund før jeg byttet bremser, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre)
900T
N1035

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 des 2007, 22:58

har ikkje svar på problemet ditt men kan sei at mitt ABS lys lyse og ganske lenge før det slukkes. tror det e ganske så normalt.

edit: uten at eg har skrudd på ABS sjøl men du har ikkje kobla feil når du bytta calippere då?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 07 des 2007, 23:10

kobla feil? Skjønner ikke helt. skifta bare selve calipperen (på begge sider), abs sensoren sitter vel ikke på selve calipperen. Skal vel være like calippere til abs eller uten. Eller har jeg dr¤#% meg ut??
900T
N1035

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 des 2007, 23:17

Vil nok tro at luft er synderen... Du vet at det er en spesiell rekkefølge det skal luftes i når du har ABS? Desuten så skal vel tenninga stå på når du lufter bremsene bak.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 07 des 2007, 23:20

Jeg lufta i riktig rekkefølge som det skal gjøres først foran og så bak med tenninga på. Var også litt derfor jeg sendte bilen over til han mekanikeren for at han evt kunne lufte bremsene. Og han gjorde dette to ganger, men problemet er der fortsatt og helt likt som før
900T
N1035

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 des 2007, 23:23

som eg skreiv i forriga innlegg så har eg ikkje skrudd på bremser med ABS før, så eg vett ikkje koss det ser ut.

om calipperane e like med/uten ABS vett eg ikkje men eg såg ikkje forskjell i EPC.

det eg meinte e at med tanke på ABS så må det jo ver "litt" mer der bak kontra ein bil uten ABS. i den anledning konne det kanskje (om mulig) blitt kobla ett ellår aent feil.

håpe det oppklarte mitt kanskje knotete innlegg :)
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 des 2007, 23:29

Du er sikker på at du har justert brekket rett da??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 07 des 2007, 23:33

Joa, oppklarende. Men når man bytter bremsene (skiver, klosser og calippere) er det ihvertfall sålangt meg bekjent ikke nødvendig å gjøre noe med eller koble noe til/fra med tanke på abs. Sensoren sitter ikke i tilknytning til selve calipperen, men lenger inn mot bakakslingen. Tror derfor ikke jeg kan ha kobla feil. Men jeg setter veldig pris på innspill :D . :handshake:
900T
N1035

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 07 des 2007, 23:40

Jeg klarte ikke å justere bremsene ordentlig fordi hvis brekket tok normalt, ble bremsene veldig varme. Bremsene ble også varme selv om jeg justerte brekket "så dårlig" at det fungerte veldig dårlig (tok for lite slik at bilen triller). Når mekanikeren justerte brekket riktig så fungerer jo brekket bra, men bremsene blir jo fryktelig varme da :shock: kan steke :sunnysideup: på de 8)
900T
N1035

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 des 2007, 00:51

Høres ut som om du bør ta deg en tur til et Saab-verksted som kan få sjekket eventuelle feilkoder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar