Bytte bensinpumpe..
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 19 apr 2007, 08:44
- Bil: M01 9-5 Aero
Bytte bensinpumpe..
Jobber med bensinpumpe på min NG900 -94.
Har klippet hull i gulvet, men får ikke rotert pumpa slik at den løsner..
Må retur og trykk-slagene av? De sitter helt fast, og den plastvinkelen til returslangen knakk da jeg prøvde å rugge litt forsiktig på den. Redd for å rugg på trykkslangen også..
Noen som har noen tips her? Trenger sårt en bil som går..
Siden den plastvinkelen knakk, hvor kan en få tak i slikt? Kan den evt. limes?
Har klippet hull i gulvet, men får ikke rotert pumpa slik at den løsner..
Må retur og trykk-slagene av? De sitter helt fast, og den plastvinkelen til returslangen knakk da jeg prøvde å rugge litt forsiktig på den. Redd for å rugg på trykkslangen også..
Noen som har noen tips her? Trenger sårt en bil som går..
Siden den plastvinkelen knakk, hvor kan en få tak i slikt? Kan den evt. limes?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte bensinpumpe..
Du skal ikke skru på pumpa, men på ringen rundt. Når du har løsnet den, kan du bare løfte ut pumpa.
Ny får du på Saab, eller huggeren. Er like på alle nyere Saaber, du kan f eks ta fra 9000 eller en nyere og900, da er det luke i gulvet. Er du så heldig å finne en 9-5 hos hugger så er det luke under bakseteputa, og veldig enkelt å komme til. Pass på så du får rett, for de er ikke like på trykk og returside. Enkleste måten å sette den på på er å skjøte med bensinslange som tres utenpå den gamle, og feste med slangeklemmer.Warwick skrev: Siden den plastvinkelen knakk, hvor kan en få tak i slikt? Kan den evt. limes?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 19 apr 2007, 08:44
- Bil: M01 9-5 Aero
Ringen er skrudd av, men får ikke pumpa ut. Står i Haynesboka at den må roteres 90 grader før den kan løftes ut. Men må få av slangene først. De sitter veldig godt. Har smurt de inn med 5-56 nå, så får vi se om de løsner.
Ang. den plastdelen så får jeg ringe Saab og høre hva den koster. Erfaringsmessig sikkert ikke billig.
Skulle helst hatt bilen på veien veldig snart, og har eksamen snart også så har ikke tid til å leite på høgger'n.
Ang. den plastdelen så får jeg ringe Saab og høre hva den koster. Erfaringsmessig sikkert ikke billig.
Skulle helst hatt bilen på veien veldig snart, og har eksamen snart også så har ikke tid til å leite på høgger'n.
Husker også jeg sleit med å få bensinpumpen ut etter at jeg hadde skrudd løs ringen. Gjelder å vri den 90grader for så lirke den ut. Vi brukte sikkert en halv time på å lirke den ut så vær tålmodig. Som hos deg så satt alt veldig hardt og jeg er glad jobben er gjort. 8000kr skulle de ha for jobben her i Oslo, mens jeg gjorde alt selv sammen med en kompis på 1.5time og brukte 990sek på deler.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 19 apr 2007, 08:44
- Bil: M01 9-5 Aero
Jeg kjøpte min ny på Speedparts i Sverige da jeg fant ut at høggere rundt omkring skulle ha samme prisen. Angret litt i ettertid på at jeg ikke gikk for Biltema sin til 349kr, den skal visst være den samme. Sparte uansett endel på å gjøre jobbens selv. Når du først har fått lirket ut pumpe er resten av jobben ganske knirkefri. Keep up the good work;)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
De biltema-pumpene er vel Kina-pumper?
Kan jo høre med Ingvar og Daniel hvor glade de er i disse pumpene
Daniel's røyk vel etter et par hundre mil og Ingvar's etter 5000km
Mulig jeg husker litt feil på km men de varte i allefall ikke lenge!
Kjøp heller noe som man vet varer og da er i allefall pumpene SP og Maptun selger EKTE Walbro, samme som Saab bruker orginalt.
Kan jo høre med Ingvar og Daniel hvor glade de er i disse pumpene

Daniel's røyk vel etter et par hundre mil og Ingvar's etter 5000km

Kjøp heller noe som man vet varer og da er i allefall pumpene SP og Maptun selger EKTE Walbro, samme som Saab bruker orginalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 19 apr 2007, 08:44
- Bil: M01 9-5 Aero
Har fått ut pumpearmaturen nå, men det er så kaldt at jeg får la den stå å tine litt i varmen før jeg begynner å herje med den..
Fikk ny returslangeinnfesting på Saab for drøye hundrelappen. Har handla inn slanger og slangeklemmer til armaturen også så nå håper jeg bil er på veien i løpet av kvelden.
Fikk ny returslangeinnfesting på Saab for drøye hundrelappen. Har handla inn slanger og slangeklemmer til armaturen også så nå håper jeg bil er på veien i løpet av kvelden.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 19 apr 2007, 08:44
- Bil: M01 9-5 Aero