justering av apc

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
paal
Innlegg: 19
Registrert: 04 apr 2004, 01:00
Sted: Kongsberg

justering av apc

Legg inn av paal » 19 apr 2004, 20:46

Til helga er bilen endelig tilbake fra verkstedet, har fått byttet ut begge hjulbuene bak, da disse var kraftig angrepet av rust. Så nå skal nye 16" superaero på og samtidig skal jeg prøve å få skrudd opp turbotrykket.
Har lest litt om dette og forstått det slik at F-poten styrer trykket, mens p-poten styrer luft(mengde?).... stemmer dette?

Bilen min, en 87-t8, er utstyrt med steg 3 fra speedparts(3" eksos, modifisert APC, trim60 turbo,luftfilter). Opptimalt skal dette kunne gi 200-220 hk og 370 nm.
Turboen skal tåle 1,5 bar, men tenkte å ikke overstige 1- 1,2 bar. Har for øyeblikket ikke trykkmåler utenom standard måler i instrumentpanelet.
Må jeg ha dette eller er det en annen måte å sjekke hvor høyt trykk jeg kjører på? Hva blir evt. antall hk ved 1,2 bar? Noen som veit?
Paal

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 apr 2004, 21:11

Vil sterkt anbefale deg å få målt trykket du har FØR du startar å justere trykket på eine eller andre måten.
Trykkmålar er berre anbefalt for at du skal vite kor høgt ladetrykket ditt er, du kan trygt gjere som meg, å kople til ein gradert målar berre for å sjekke kva trykket er når org. målar står på ein viss plass osv., men om du har planar om å lade meir enn normalt hadde eg nok foretrekt å kunne overvåke trykket heile tia, med å hatt ein fast installasjon.

Eg brukar berre å strekke slangen ut gjennom panseret, og inn vinduet, slik at eg kan kontrollmåle når det skulle passe meg.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 19 apr 2004, 21:34

Med F-poten justerer du hvor høyt maxtrykk du vil ha, med P-poten justerer du hvor fort du vil at trykket skal stige. Husk at P-poten er veldig følsom!
Og om du stiller den for lavt får du en veldig treg respons, stiller du den for høyt kan du få plutselige jojo-takter...
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
paal
Innlegg: 19
Registrert: 04 apr 2004, 01:00
Sted: Kongsberg

Legg inn av paal » 20 apr 2004, 09:05

OK - jeg kjører nå med 0,7 bar(er dette vanlig grunnladetrykk på T8?).

Turboresponsen er veldig bra slik jeg kjører nå, men vil responsen forandre seg hvis jeg stiller på F-poten?

Ellers takk for gode tips :)
Paal

macgeier

Legg inn av macgeier » 20 apr 2004, 11:04

paal skrev:OK - jeg kjører nå med 0,7 bar(er dette vanlig grunnladetrykk på T8?).

Turboresponsen er veldig bra slik jeg kjører nå, men vil responsen forandre seg hvis jeg stiller på F-poten?

Ellers takk for gode tips :)
Hmmm....
Grunnladetrykket er trykket du får hvis du napper ut pluggen på APC`en eller kobler bort pluggen på solenoidventilen. Det vil si det trykket du får uten APC styring.

Hvis du har 0,7 bar i grunnladetrykk/grunnladd/baseboost så er dette for høyt i forhold til standard, uten å huske helt presist så skal grunnladetrykket ligge i området 0.35-0.45 bar. (Noen andre har vel en manual tilgjengelig). Enkelte mener at du bør ha 1/2 av ønsket makstrykk som grunnladetrykk, i ditt tilfelle bør du ha 1.4 bar som makstrykk.

Regner derimot med at du mener at du nå har 0.7 bar i makstrykk med APC innkoblet? Hvis dette er tilfelle vil du få en meget merkbar effekt på justering av F-poten og kjører kun på 98 oktan.

Brukeravatar
paal
Innlegg: 19
Registrert: 04 apr 2004, 01:00
Sted: Kongsberg

Legg inn av paal » 20 apr 2004, 11:45

Maks trykk med APC innkoblet er nå 0,7 bar. Da får jeg bare prøve meg frem med å stille F-poten og få skaffet en trykkmåler!

Takk igjen!
Paal

macgeier

Legg inn av macgeier » 20 apr 2004, 14:00

paal skrev:Maks trykk med APC innkoblet er nå 0,7 bar. Da får jeg bare prøve meg frem med å stille F-poten og få skaffet en trykkmåler!

Takk igjen!
Lykke til :)

OBS. Husk å justere overtrykksbryteren innen du begynner, juster den til ett nivå (med sikkerhetsmargin) over det du ønsker som max ladetrykk. I motsatte fall vil du få deg en overaskelse hvis den aktiveres - motoren kuttes brått :shock: For så å komme tilbake når trykket faller tilbake til nivå akseptert av trykkvakten :D

nilsu
Innlegg: 4
Registrert: 27 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N248
Navn: Nils Elling Usland
Bil: Saab 9-5, 9-3 SS
Sted: Kongsberg

Legg inn av nilsu » 20 apr 2004, 16:22


Svar