Hei,
Har i lengre tid hatt 'klakke' lyd fra magnetventilen, i forrige uke sluttet det og samme gjorde turbo trykket, har nå kun glt. Målte motstand på ventilen og fikk 27 ohm, er dette normal verdi?
Har fått med meg at det ofte i slike tilfeller også kan være APC'en, koblet denne fra uten at det ble noen forskjell på gange eller trykk.
Merket meg forøvrig at bilen gikk merbart dårligere i takt med at frekvensen av 'klakke' lyden økte.
Noen som har synspunkter?
Mvh. Eirik
Ulyd fra magnetventil '86 900 Aero
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ulyd fra magnetventil '86 900 Aero
Ja.taa skrev:Målte motstand på ventilen og fikk 27 ohm, er dette normal verdi?
Skru på tenninga, men ikke start. Klikker det i ventilen da? Sjekk det, så skal du få feilsøkingsliste etterpå.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mest sannsynlig:
Sjekk for irr i kontakta til ventilen
Sjekk at du ikke har tenningsbank ved å montere en diode som du jorder til pinne 19 på APC-boksen, den vil da blinke når tenningsbank registreres. Det jeg da tenker på er at trykklokka på fordeleren din ikke senker tenninga som den skal, evt at tenninnstillinga er helt på bærtur.
I tillegg står disse punktene på feilsøkingslista, men i og med at problemet startet med mye smatring i ventilen så er de ikke det første jeg ville ha sjekket:
Sjekk at sikringa til APC-boksen er hel
Sjekk at bremselyset ditt ikke henger, dvs lyser selv om du ikke trår inn bremsen
Sjekk at kontakta til boksen sitter ordentlig
Sjekk at du ikke kan blåse gjennom ventilens R-inngang når ventilen er frakoblet.
Hjelper ikke noe av dette, prøvebytt APC-boks.
Sjekk for irr i kontakta til ventilen
Sjekk at du ikke har tenningsbank ved å montere en diode som du jorder til pinne 19 på APC-boksen, den vil da blinke når tenningsbank registreres. Det jeg da tenker på er at trykklokka på fordeleren din ikke senker tenninga som den skal, evt at tenninnstillinga er helt på bærtur.
I tillegg står disse punktene på feilsøkingslista, men i og med at problemet startet med mye smatring i ventilen så er de ikke det første jeg ville ha sjekket:
Sjekk at sikringa til APC-boksen er hel
Sjekk at bremselyset ditt ikke henger, dvs lyser selv om du ikke trår inn bremsen
Sjekk at kontakta til boksen sitter ordentlig
Sjekk at du ikke kan blåse gjennom ventilens R-inngang når ventilen er frakoblet.
Hjelper ikke noe av dette, prøvebytt APC-boks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan