Fjusking ved kaldtstart, M92 900i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Vegard_B
Innlegg: 24
Registrert: 28 okt 2007, 16:38
Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Fjusking ved kaldtstart, M92 900i

Legg inn av Vegard_B » 07 feb 2008, 18:03

God dag! Jeg har i de senere tider plagdes litt med at min SAAB (900i 16v, 92 mod) har fjusket litt ved kaldstart. Når jeg starter bilen går den og hopper på 3-sylindre i noen sekunder(10-40 sek, varierer litt), og etterhvert den har gått noen sekunder går den fra 3-4sylindre, også 3 igjen, og 4. Går litt å skifter før den går rent, dette er ikke under kjøring eller når motor er varm, bare ved kaldstart, eller at bilen har stått ei stund og du starter opp. Den går og noe ujevnt på tomgang ved kaldstart og under normalstart, det og varierer litt. Vet ikke hva dette skyldes? Bilen har gått 320 000KM nå snart, og er ingen ulyder i motor og slikt, ny olje for 100 mil siden ca. Og den går bra og fjusker ikke når motor er varm og kjører, meget sterk i motbakker osv. Om det har vært skiftet topp pakning og eller tennplugger i senere tid er uvisst, så kanskje det er på tide med en sjekk?
SAAB 900i 16V `92 OG

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 feb 2008, 20:10

Høres ut som toppakning, skru ut tennpluggene og lys ned i sylinderen, har du ett stempel som er renere enn de andre, og en tennplugg som har tatt farge av kjølevæska (om du har blå kjølevæske), så vet du hvor det lekker. Andre tegn på toppakning er hvitrøyk fra eksosen og eksoslukt i kjølevæsketanken. Du kan også kjøre bilen varm, skru ut tennpluggene og holde et speil over hullet, om det dugger på speilet så er toppakninga gåen.

Når pluggene først er ute, så bytt dem dersom du ikke finner tegn til defekt toppakning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Vegard_B
Innlegg: 24
Registrert: 28 okt 2007, 16:38
Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Legg inn av Vegard_B » 07 feb 2008, 23:40

ja, når du nevner det så er eksosen en smule hvit, og det ryker ikke bare litt, det ryker ganske mye til tider.. Men skal ta en sjekk i helga! Er det mye jobb å gjøre for å skifte topp pakning? 900i 16v motor..
takker for godt svar:)
SAAB 900i 16V `92 OG

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 feb 2008, 01:48

Vegard_B skrev:Er det mye jobb å gjøre for å skifte topp pakning? 900i 16v motor..
takker for godt svar:)
Kan høres ut som toppakning ja. Det er ikke så altfor mye jobb. Men det du bør nok få toppen planslipt også, når du er igang.
Den verste delen av jobben, ihvertfall etter hva jeg har erfart, er nok å skru løs(og senere feste) eksosmanifoil. Men når jeg tenker meg om, er en nødt til å gjøre det slik? Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 08 feb 2008, 02:14

Eirik N396 skrev:Den verste delen av jobben, ihvertfall etter hva jeg har erfart, er nok å skru løs(og senere feste) eksosmanifoil. Men når jeg tenker meg om, er en nødt til å gjøre det slik? Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja. Var det jeg gjorde når jeg gjorde denne jobben. Blir jo litt vanskelig med plansliping med manifoil der, men er uansett mye enklere å løsne den med toppen ute på bakken :wink:

Jeg tok ikke den planslipinga så nøye når jeg skifta, motoren hadde gått 300 000 km og toppen så grei ut... Gikk bra til jeg solgte bilen noen år senere i alle fall....

Men har du tenkt å beholde bilen noen år til så er jo den snaue tusenlappen greit å koste på :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 feb 2008, 02:21

KongerudN344 skrev:
Eirik N396 skrev:Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja.
Ok. Men en slipper uansett ikke unna at boltene inn i toppen lett knekker :roll:

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 08 feb 2008, 10:30

du får av topp og eksosmanifoil i et stykka ja.

men ang turbo så blir ikkje det problem med denna bilen :wink:

e som allerede e blitt sagt toppakningen som e gåen. e same symptomene som eg hadde på min.
du kan prøva å sleppa ut trykket i ekspansjonstanken itte du har varmkjørt'an. start'an fint ved neste kaldstart så e det nok ein bekreftelse.
forsvinne det kjøleveska?
Eirik N396 skrev:
KongerudN344 skrev:
Eirik N396 skrev:Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja.
Ok. Men en slipper uansett ikke unna at boltene inn i toppen lett knekker :roll:
trikset e å strama de ein smule før du prøve å løsna de. då komme de lettare.

når du fyst har toppen ute så få'an planslipt. sama med eksosmanifoil.
på min manifoil så va det tydelig skjeivheter og det ville aldri blitt tett mot toppen samma søren ka eg hadde gjort.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar