Fjusking ved kaldtstart, M92 900i
Moderator: Moderatorer
Fjusking ved kaldtstart, M92 900i
God dag! Jeg har i de senere tider plagdes litt med at min SAAB (900i 16v, 92 mod) har fjusket litt ved kaldstart. Når jeg starter bilen går den og hopper på 3-sylindre i noen sekunder(10-40 sek, varierer litt), og etterhvert den har gått noen sekunder går den fra 3-4sylindre, også 3 igjen, og 4. Går litt å skifter før den går rent, dette er ikke under kjøring eller når motor er varm, bare ved kaldstart, eller at bilen har stått ei stund og du starter opp. Den går og noe ujevnt på tomgang ved kaldstart og under normalstart, det og varierer litt. Vet ikke hva dette skyldes? Bilen har gått 320 000KM nå snart, og er ingen ulyder i motor og slikt, ny olje for 100 mil siden ca. Og den går bra og fjusker ikke når motor er varm og kjører, meget sterk i motbakker osv. Om det har vært skiftet topp pakning og eller tennplugger i senere tid er uvisst, så kanskje det er på tide med en sjekk?
SAAB 900i 16V `92 OG
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Høres ut som toppakning, skru ut tennpluggene og lys ned i sylinderen, har du ett stempel som er renere enn de andre, og en tennplugg som har tatt farge av kjølevæska (om du har blå kjølevæske), så vet du hvor det lekker. Andre tegn på toppakning er hvitrøyk fra eksosen og eksoslukt i kjølevæsketanken. Du kan også kjøre bilen varm, skru ut tennpluggene og holde et speil over hullet, om det dugger på speilet så er toppakninga gåen.
Når pluggene først er ute, så bytt dem dersom du ikke finner tegn til defekt toppakning.
Når pluggene først er ute, så bytt dem dersom du ikke finner tegn til defekt toppakning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Kan høres ut som toppakning ja. Det er ikke så altfor mye jobb. Men det du bør nok få toppen planslipt også, når du er igang.Vegard_B skrev:Er det mye jobb å gjøre for å skifte topp pakning? 900i 16v motor..
takker for godt svar:)
Den verste delen av jobben, ihvertfall etter hva jeg har erfart, er nok å skru løs(og senere feste) eksosmanifoil. Men når jeg tenker meg om, er en nødt til å gjøre det slik? Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja. Var det jeg gjorde når jeg gjorde denne jobben. Blir jo litt vanskelig med plansliping med manifoil der, men er uansett mye enklere å løsne den med toppen ute på bakkenEirik N396 skrev:Den verste delen av jobben, ihvertfall etter hva jeg har erfart, er nok å skru løs(og senere feste) eksosmanifoil. Men når jeg tenker meg om, er en nødt til å gjøre det slik? Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?

Jeg tok ikke den planslipinga så nøye når jeg skifta, motoren hadde gått 300 000 km og toppen så grei ut... Gikk bra til jeg solgte bilen noen år senere i alle fall....
Men har du tenkt å beholde bilen noen år til så er jo den snaue tusenlappen greit å koste på

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
du får av topp og eksosmanifoil i et stykka ja.
men ang turbo så blir ikkje det problem med denna bilen
e som allerede e blitt sagt toppakningen som e gåen. e same symptomene som eg hadde på min.
du kan prøva å sleppa ut trykket i ekspansjonstanken itte du har varmkjørt'an. start'an fint ved neste kaldstart så e det nok ein bekreftelse.
forsvinne det kjøleveska?
når du fyst har toppen ute så få'an planslipt. sama med eksosmanifoil.
på min manifoil så va det tydelig skjeivheter og det ville aldri blitt tett mot toppen samma søren ka eg hadde gjort.
men ang turbo så blir ikkje det problem med denna bilen

e som allerede e blitt sagt toppakningen som e gåen. e same symptomene som eg hadde på min.
du kan prøva å sleppa ut trykket i ekspansjonstanken itte du har varmkjørt'an. start'an fint ved neste kaldstart så e det nok ein bekreftelse.
forsvinne det kjøleveska?
trikset e å strama de ein smule før du prøve å løsna de. då komme de lettare.Eirik N396 skrev:Ok. Men en slipper uansett ikke unna at boltene inn i toppen lett knekkerKongerudN344 skrev:Er fullt mulig å bare løsne den fra turboen ja.Eirik N396 skrev:Eller er det mulig å bare løsne denne fra turboen?
når du fyst har toppen ute så få'an planslipt. sama med eksosmanifoil.
på min manifoil så va det tydelig skjeivheter og det ville aldri blitt tett mot toppen samma søren ka eg hadde gjort.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt