gode råd ang oljetrykksventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

gode råd ang oljetrykksventil

Legg inn av Liebak » 11 feb 2008, 22:29

etter lengre tid med lite motivasjon er jeg i gang igjen med 99an.

det som skjedde sist jeg drev med den var at ventil henger seg og trykket gjør at oljekjøler revner på midten...

har fått på ny kjøler og skrudd ut "bolten" som ventilen sitter innen for.
fikk da ut fjera også men ikke selve ventilen. det var også litt groms på fjera så at ventilen har satt seg skjønner jeg jo godt. (super sint på meg selv for å ha glemt og skru opp den da jeg satte sammen motor).

det jeg har prøvd er å bruke masse wd40. og magnetstav. prøvde å skru av oljefilter og sette på trykkluft der. men alt uten at den vil komme ut.

fikk et tips om å ha på diesel og dra den på starteren men er litt i tvil siden den sitter så godt at den fikk kjøleren til å revne sist.

andre forslag til hva jeg kan gjøre?

håper virkelig jeg slipper å ha ut motoren igjen... :roll:

edit: motoren er en T16
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 12 feb 2008, 01:28

Sitter den i pumpa eller i "adapteret" til filteret?

Husker ikke i farta...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 12 feb 2008, 10:42

T16 på 99 høres trangt ut.
Hvis du kommer til, sett inn en bolt i ventilen, med ca. samme diameter som fjæra og forsøk å kakke ventilen innover med en hammer, har du flaks så løsner den.

Hvis ikke det hjelper forsøk å kakke bolten forsiktig sideveis i forskjellige retninger, mulig den løsner?

Hvis ikke det hjelper, varm opp bolten med blåselampe, sett den inn i ventilhylsa, forsøk med litt småhampring på bolten innover og sideveis.

Hvis ikke det hjelper, så bruk "grisep*kk" skru den fast i ventilhylsa og skru den løs, da må du antageligvis skaffe ny ventil...

Hvis ikke det hjelper......
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Liebak » 12 feb 2008, 13:01

sitter i pumpa ja... kan trygt si det er trangt. eneste veien jeg kommer til er igjenom torpedoveggen. flaks den ble litt justert for servo...

takk for gode råd. skal dra og prøve dette nå. hvis noen kommer på flere ting er det bare å si ifra=)
SAAB SPORT & RALLY

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 12 feb 2008, 14:41

Kommer man ikke til overtrykksventilen fra "andre siden" om man skrur av oljepumpa? (kan sjekke hjemme på noen gamle deler om du vil). Men uansett om ventilen har satt seg så godt fast, så spørs det vel om ikke løpet den går i er ripete, og den vil sette seg fast igjen..
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 12 feb 2008, 16:02

Hvis du får den hel ut, eller setter på ny så har jeg et tips.
Hullene i siden på ventilenstempelet er veldig skarpe, rund disse av med en fil (på utsiden), det er ikke mye som skal til.
Årskene er at de skarpe kantene i hullene kan "bite seg fast" i fremmedlegmer og låse ventilen, med lett avrundede hull så klarer ikke hullene å bite seg fast :wink:

Har gjort dette på långmilaren og problemet med låst ventil ble borte som dugg for solen :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Liebak » 12 feb 2008, 20:08

da er motoren ute igjen...fikk bare så vidt løs ventilen da også... ser ingen grunn til å bruke det pumpe"huset" igjen så setter på et annet jeg har i morgen. der jeg vet ventilen går lett=)
mener å ha lest om at det er viktig at man setter oljepumpa på riktig merking. stemmer det?

tusen takk for gode tips :D

Bilde
SAAB SPORT & RALLY

Svar