Skal se på en 900 - Hva å se etter?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 17 feb 2008, 22:13

takk for all hjelp.

Men hva er M90 og T16?

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 17 feb 2008, 22:40

Heh.. plenty med kryptiske betegnelser og lignende her ja...

M90, skrives ofte MY, Model-year. Kort og godt 1990'

T16 = Turbo, 16ventiler.

APC er foresten styresentralen for trykkregulering. Turbotrykk. Automatic Performance Control. I Saaber, en ekstern enhet utenfor motorstyring. Liten svart boks...

Disse turbomaskinene skal vel ikke være late, men de er kanskje ikke like hissige og responsive som tilsvarende ikke-matede motorer. De skal være litt seig, men de skal trekke, det skal de :D Og jeg ser i tidligere innlegg det anmodes til å utbedre, før evt. trimming, men at vi i detheletatt snakker om trimming og ombygging på en motor som tydelig ikke er frisk, og har gått 270k!? Ta en mer omfattende sjekk på tilstand mener nå jeg :wink:

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 18 feb 2008, 00:20

har ikke lest igjennom hele tråden, men jeg ville sjekka for rust i reservehjulsbrønnen... det er et ganske vanlig "ruststed"
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Svar