Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 18 feb 2008, 20:37
Startet opp bilen som vanlig og oljetrykket steg til det vanlige 4,5 - 5 bar ved kald motor. Sto på tomgang litt og plutselig ble trykket helt borte...!!
Hva kan dette være??
Tenkte det var overtrykksventilen som hadde hengt seg, men der så alt fint ut....! kom heller ikke olje ut av oljetrykksventilhullet når jeg dro den på starteren heller....!!
Oljepumpa kan vel ikke ta kvelden slik helt plutselig, med 0 oljetrykk som resultat??

-
Liebak
- 2.0 bar

- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Legg inn
av Liebak » 18 feb 2008, 23:10
tett sil i pick-up?
SAAB SPORT & RALLY
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 18 feb 2008, 23:11
sprokit_mk1 skrev:tett sil i pick-up?
Syns det er rart sila skal være helt tett og...! er jo ganske grov sil!
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 feb 2008, 00:19
Sila på de gamle motorene er grov ja, fanger vel bare opp verktøy som evt er glemt igjen i bunnpanna
Sikkert et teit spørsmål, men har du peila oljen??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 19 feb 2008, 00:31
Tett oljefilter

1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
Liebak
- 2.0 bar

- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Legg inn
av Liebak » 19 feb 2008, 00:33
o.ring på pickup inn motpumpa?...bare slenger ut noen ideer her

SAAB SPORT & RALLY
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 19 feb 2008, 00:40
Ingvar N629 skrev:Sila på de gamle motorene er grov ja, fanger vel bare opp verktøy som evt er glemt igjen i bunnpanna
Sikkert et teit spørsmål, men har du peila oljen??
Mer enn nok olje ja...!!
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 19 feb 2008, 00:41
Rusta N832 skrev:Tett oljefilter

Neppe, da det heller ikke kommer olje ut fra oljepumpa når jeg drar den på starteren....
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 19 feb 2008, 00:42
sprokit_mk1 skrev:o.ring på pickup inn motpumpa?...bare slenger ut noen ideer her

Alle o-ringer og pakninger i motoren er nokså nye, så tviler på det!
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 19 feb 2008, 00:53
Ta ut pumpa og sjekk, har sett et par ganger at tappen/sporet mot veiva har gått av... (riktignok så har jeg bare sett det på B234 M90&M91)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 19 feb 2008, 09:47
Griffin N430 skrev:Tenkte det var overtrykksventilen som hadde hengt seg, men der så alt fint ut....! kom heller ikke olje ut av oljetrykksventilhullet når jeg dro den på starteren heller....!!
Oljepumpa kan vel ikke ta kvelden slik helt plutselig, med 0 oljetrykk som resultat??

Det kommer ikke olje ut av oljetrykksventilhullet nå du roteter motoren på starteren, har prøvd dette selv.
Mener du "virkelig" 0 i oljetrykk eller er det bare oljetrykksmåleren som har tatt kvelden?
Har du forsøkt å prime pumpa?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 19 feb 2008, 10:34
Skru av ene slangen til kjølinga og peis på olje ned der. Altså på filterhuset! må ha noe holje for å lage vacum slik at olja i bunnpanna blir slurpa opp:P sikker på at du har fått snorkelen ORDENTLIG på plass? og i at den i det heletatt er der? jeg glemte det på min. hadde akkratt fått spennt på clutchen, så ser jeg at snorkelen ligger å hviler på bordet ved siden av

da ble det hasteskruing for å redde pakninga

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 feb 2008, 12:58
Du har ikke glemt å skru snorkelen til oljesila fast i tredje veivlageroverfall da? Slik at den har løsnet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 19 feb 2008, 20:31
Tor N12 skrev:Ta ut pumpa og sjekk, har sett et par ganger at tappen/sporet mot veiva har gått av... (riktignok så har jeg bare sett det på B234 M90&M91)
Tja, kan jo være det! Må vel ta ut motoren igjen da, men det blir ikke med det første....!!
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 19 feb 2008, 20:35
Macgeier skrev:Griffin N430 skrev:Tenkte det var overtrykksventilen som hadde hengt seg, men der så alt fint ut....! kom heller ikke olje ut av oljetrykksventilhullet når jeg dro den på starteren heller....!!
Oljepumpa kan vel ikke ta kvelden slik helt plutselig, med 0 oljetrykk som resultat??

Det kommer ikke olje ut av oljetrykksventilhullet nå du roteter motoren på starteren, har prøvd dette selv.
Mener du "virkelig" 0 i oljetrykk eller er det bare oljetrykksmåleren som har tatt kvelden?
Har du forsøkt å prime pumpa?
Ja, er 0 i oljetrykk...! Er hvertfall så lite att oljelampa lyser! Oljetrykksmåleren fungerer....!
Det som er litt rart er att motoren tikket ikke da den sto litt på tomgang da dette skjedde.....! Husker jeg kjørte oljetom på min gamle og900, og den begynte å tikke som f.... da oljetrykket ble borte...!
Så da tyder det vel egentlig på at det er litt sirkulasjon i oljen??