900-T8 starter ikke??
Moderator: Moderatorer
900-T8 starter ikke??
Min 900-T8 86mod nekter å starte lengre. Kjøpte den for noen måneder siden(har stått en stund før jeg kjøpte den). Den har fått det sånn periodevis, første gangen jeg startet den gikk den helt bra, så bare på 3 sylindre..og så kunne den gå bra igjen. Men nå har den tatt kveld. Har skiftet plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk(da gikk den bra en liten stund), innsug, bensinfordeler. Og bensinpumpa fungerer. Så jeg lurte på om det kan vere tenningsmodulen, coil, eller "hele" fordeleren? Det kommer også bensin i oljen på den. Noen som kan hjelpe??
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Jeg er ute på litt tynn is her. Har hatt akkurat samme årsmodell T8. Den pleide å starte alltid, men hvis den stoppet igjen etter noen sekunder var det umulig å få start på den igjen uten å bytte plugger. Kunne evt få noen til å prøve å starte bilen samtidig som jeg dro ut ledninga fra coilen til fordeleren og holdt den ca 5 mm fra kontakten på coilen(med isolert tang). Dette gjør at du får høyere spenning på coilen og kan tvinge frem så mye gnist på pluggene at bilen starter.
Dersom problemet ditt er noe lignende, kan du sjekke om pluggene blir veldig våte.
Kan da være oppvarmingsregulatoren som er gåen ( den som styrer innsprøytninga på k-jetronic.
Denne er forholdsvis kostbar og det kan lønne seg å få et saab verksted til å sjekke styretrykket på innsprøytninga(ca 1 times arbeid)
Dersom problemet ditt er noe lignende, kan du sjekke om pluggene blir veldig våte.
Kan da være oppvarmingsregulatoren som er gåen ( den som styrer innsprøytninga på k-jetronic.
Denne er forholdsvis kostbar og det kan lønne seg å få et saab verksted til å sjekke styretrykket på innsprøytninga(ca 1 times arbeid)
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
Sjekk først av alt om du har gnist. Visst du har det, kan du sjå på om den får bensin. Sjekk om pluggane blir våte, er dei det så får den i allefall bensin.
Men det kan jo vere at det er for mykje eller for lite. Ta ut ei og ei dyse. Sjå korleis den dusjar. Dette kan du gjere mens bilen går, men då må du ta ut ei og ei dyse, og sjå med augemål korleis dei dusjar.
Det du og kan gjere er å ta av gummislangen mellom luftmengdmeter og innsug. Deretter koblar du ein ledning mellom 87 og 30 på kontaka til bensinpumpereleet(trur det var 87 og 30, nokon som veit). Skrur ut alle dysene, og drar opp lokket som ligg i botn av luftemengdmetert. Då skal det dusje i alle dysene, og desto meir du dreg opp, desto meir bensin kjem det. Du kan då måle om det kjem like mykje bensin ut alle dysene.
Oppvarmingsregulatoren skal regulere bensinmenga gjennom temeratur, så visst den er dårlig vil den kunne gje feil mengde bensin til kaldstart. Eg hadde dette problemet på min 900i, då starta den berre når motorvarmar hadde stått på nokon timar.
Men det kan jo vere at det er for mykje eller for lite. Ta ut ei og ei dyse. Sjå korleis den dusjar. Dette kan du gjere mens bilen går, men då må du ta ut ei og ei dyse, og sjå med augemål korleis dei dusjar.
Det du og kan gjere er å ta av gummislangen mellom luftmengdmeter og innsug. Deretter koblar du ein ledning mellom 87 og 30 på kontaka til bensinpumpereleet(trur det var 87 og 30, nokon som veit). Skrur ut alle dysene, og drar opp lokket som ligg i botn av luftemengdmetert. Då skal det dusje i alle dysene, og desto meir du dreg opp, desto meir bensin kjem det. Du kan då måle om det kjem like mykje bensin ut alle dysene.
Oppvarmingsregulatoren skal regulere bensinmenga gjennom temeratur, så visst den er dårlig vil den kunne gje feil mengde bensin til kaldstart. Eg hadde dette problemet på min 900i, då starta den berre når motorvarmar hadde stått på nokon timar.
Saab 9-5 Vector Sport M05
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Ja så starta den til slutt da! Startet da jeg skiftet tennplugger, igjen. Men den går ikke noe bedre enn før. Dvs at det ikke går an å ruse den. Den henger etter...om jeg trykker gassen i bunn, så kommer den bare litt om litt..fusker og stopper om jeg slipper gassen. Kan det vere tenningsmodulen?? Virker jo som om det er noe med tenninga, siden den ødelegger pluggene, eller?
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Du sier at du har byttet bensinfordeler. Har du også tilgang til en styretrykk/oppvarmingsregulator? I så fall bør du prøve å bytte denne. Det er en dings som er skrudd fast på termostathuset og det går to plastslanger fra denne og til bensinfordelerenheten.Parlour skrev:Ja så starta den til slutt da! Startet da jeg skiftet tennplugger, igjen. Men den går ikke noe bedre enn før. Dvs at det ikke går an å ruse den. Den henger etter...om jeg trykker gassen i bunn, så kommer den bare litt om litt..fusker og stopper om jeg slipper gassen. Kan det vere tenningsmodulen?? Virker jo som om det er noe med tenninga, siden den ødelegger pluggene, eller?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
Skiftet oppvarmingsregulator, og så måtte jeg så klart skifte plugger igjen for å få den til å starte. Måtte ty til noen plugger som satt i en delebil, NGK-BP7EV?? Og nå gikk den mye bedre..men. Når jeg gir den litt turtall før jeg girer, hakker og fusker den etterpå(en liten stund). Virker som den fremdeles får for mye bensin. Hvis jeg gir på, og bare trykker inn clutchen uten å gasse, stopper den...da må jeg vente en stund, og dra den en stund på startmotoren før den starter igjen? Takker for all hjelp hittil



- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
Hadde nøyaktig like symptomer på min gamlebil(900T8)
Byttet nesten alt som hadde med tenning og innsprøytning å gjøre.
Rotor,fordelerlokk,plugger,pluggledninger,effektsteg,kaldstartventil, dette er det jeg kom på ifarta, men ingenting hjalp
Så byttet jeg styretrykksventilen og termotidkontakten og gjorde ren polene på bensinpumpen, der var det sinnsykt mye irr.
Da var det som jeg fikk en ny bil.
Men det er kanskje greit å vite om det er f.eks styretrykksventilen som er gåen, før du eventuelt kjøper en, den er rimelig dyr(betalte over 3000 i sverige for den)
Byttet nesten alt som hadde med tenning og innsprøytning å gjøre.
Rotor,fordelerlokk,plugger,pluggledninger,effektsteg,kaldstartventil, dette er det jeg kom på ifarta, men ingenting hjalp
Så byttet jeg styretrykksventilen og termotidkontakten og gjorde ren polene på bensinpumpen, der var det sinnsykt mye irr.
Da var det som jeg fikk en ny bil.
Men det er kanskje greit å vite om det er f.eks styretrykksventilen som er gåen, før du eventuelt kjøper en, den er rimelig dyr(betalte over 3000 i sverige for den)
Glenn N101
- Rune N01
- 1,5 bar
- Innlegg: 432
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 01
- Navn: Rune Hensel
- Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
- Sted: Vinterbro
Alt dette jkan feilsøkes...
Ingen grunn til å kjøpe en ny styretrykksventil før du har målt trykket..
Mitt tips er:
Innsprøytningsventiler... Kansje de står å lekker når motoren ikke er igang - det vil gi mye bensin i olje, dårlig fordeling, sur motor osv..
Vil da alltid hjelpe å skifte tennplugger for du får luftet forbrenningskammeret litt...
Ingen grunn til å kjøpe en ny styretrykksventil før du har målt trykket..
Mitt tips er:
Innsprøytningsventiler... Kansje de står å lekker når motoren ikke er igang - det vil gi mye bensin i olje, dårlig fordeling, sur motor osv..
Vil da alltid hjelpe å skifte tennplugger for du får luftet forbrenningskammeret litt...
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96