Talladega

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 mai 2004, 08:07

Nå skal ikke du ta deg for mye vann over hodet da,
Freshmaker. En oppstivet og900 er en utrolig kjøremaskin
og henger lett med på alt vi kan prestere i våre 9000'er.

Nesten alle mine vanvittige rekorder på kjørestrekninger
står fortsatt fra min gamle 900 med enkel forgasser og lett
modifisert understell, på tross av 7 år med 9000 aero.


Og ja, det koster bare omreg. for trimming av eldre biler.
Dere kan få være med i klubben hvis dere lover å kjøpe
SAAB turbo ved en senere anledning :lol:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 mai 2004, 09:13

Trond: Jeg sammenligner det jeg har kjørt, både 2.0i 16v, T16 og T8 av 900, 2.0 i, 2.0T og 2.3T av 9000.. Alle bilene med turbo av de nevnte er oppjustert chassi på.. Jeg må si at min mening er at 900 ikke kan komme opp mot 9000... Vet hva jeg vil ha, -95 modell 9000 2.3T.. :D

Men hei, dette er mine personlige meninger, tar kansje feil.. eller til og med veldig feil, men det er slik jeg opplever det..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 mai 2004, 11:26

Ikke så altfor uenig jeg heller, du ser jo hva jeg kjører. Men har prøvd
senkede og900 som virkelig har ligget godt på veien. Og med TRX dekk
i 210/55x390 går det minst like fort i svingene som med 9000.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 mai 2004, 12:16

Ja.. Altså, har ikke sagt de er dårlig.. :wink: Bare at 9000 er bedre.. :D Har prøvd senket 900 T16... Funket greit det.. Men allikavel,9000 2.3 er hakket vassere..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 mai 2004, 14:09

broderns ogAERO 1988 var en jubileumutgave som kom chippet fra fabrikken med 205 hk mener jeg det var..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mai 2004, 21:01

Freshmaker skrev:Hei...

Er vel om bilen er eldere enn -96, dvs. før 1.1.96... Det er ikke gratis, men koster vel bare omregistreringsavgiften.. TROR du slipper engangsavgiften... Ikke helt sikker...

Synes de har peiling på "min" Saab forhandler, Scanauto i Bergen...

C er vel en kjip utgave tror jeg, spør hjelle, han hadde en slik tidligere... Er forgassermotor i disse bilene.. Ja, det er fullt lov, jeg har ikke turbo og de slapp jo meg inn.. :D

9000 er en mye bedre bil å kjøre enn OG900, OG900 er traktor i forhold.. Blir nok 9000 CSE 2,3T neste gang :wink:
Bilar som er regga før 1.1.96 i Norge slepp en å betale effekt og slagvolum-avgift på, grunna at avgiftene var beregna på ein annan måte, eg synes huske det gikk på verdi og vekt. Spør nærmaste tollkontor, dei kan svare deg på dette. Husk berre å presiser at bilen er fysstegongsregistrert i Norge før 1.1.96.

900c er faktisk hakket over den kjipe utgåva, den har då tross alt dei nye fangarane/fronten og 5 gir iforhold til ein vanlig 900.
Motormesstigt er det som du seier 2.0 enkel forgassar med 100 gamp.
Det er nok berre å melde deg inn, solenge interessa finns for SAAB er turbo intet krav, men du kjem til å få "litt" peppar for det... ;)

Til slutt, 9000 er betre i standard utførelse enn ein 900 i standard, men som Trond N47 skriv, so kan en få 900-en meget potent. Og tra*tor og SAAB høyrer ikkje heime i same setning. [-X 900 er den "moderne" SAAB-en med skjel, 9000 er faktisk kjønnslaus i forhold, men bevares til sitt bruk ein fin bruksbil (pirtar kanskje på meg ein del her....)
Men over til noko artigare, Trond; kva spec hadde du på understellet på din 900? Eg køyrer no med Bilstein Sport + Lesjöfors/Kilen senkesett, med PF foringar på stabstaget framme. Synes den har vorte litt meir levjete i år enn i fjor sommar, ser at foringane bak på panhardstaga mellom anna ikkje ser heilt bra ut. Vurderar å bytte bak til enten PF eller å dreie nylonforingar sjølv, men er ikkje heilt sikker på om effekta vert so stor som ønska. So Trond, fortell, mykje vil ha meir og f*en vil ha fleir.... ;) Og TRX 210/55x390, kva tilsvarar det i "normal" dim.?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 mai 2004, 21:19

Hei..

Sjekket nå på jobben, det som gjelder før 1.1.96 er at omregistrering skal betales, det samme du betaler om du kjøper bilen.. Og som kjent, hvis det er mindre enn 2 mnd. siden forrige omreg., slipper du å betale den andre...

Mener selvfølgelig at det må testes likt mot likt, dvs. enten 900 og 9000 som standard eller begge med relativt likt chassioppsett..

1.: Jeg synes 9000 uansett er hakket råere og/eller mer komfortabel alt etter oppsett...

2.: Jeg synes 9000 "flyter" mer enn 900..

3.: Samtidig har 900 muligens flere muligheter?

Fantes 900c bare i 1987? Lite peiling på kjipe modeller... Sant det at det er hakket over, men er jo fremdeles cromlister, enkelforgasser og uten midtkonsoll (?) blant annet.. Men du sier 100 gamp, er det ikke esler? hehe, neida, funker vel greit den bilen også..

Han får vel ikke pepper om han ikke har turbo, bare omvender ham til at det UANSETT blir turbo neste gang...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mai 2004, 21:40

9000 er for meg under stadig vurdering (mot 9-5 fks.og 9-5 vinn leikande lett kvar gong, synes 9k har litt for dårlig finish innvendlig), 9k vert då meir en turbil enn ein leikebil/entusiastbil for meg. 9000 er faktisk hakket meir konfortabel enn 900, det har nok litt med at 9k "flyt" meir enn 900 som du seier i orginalt oppset.

900c fanns som M87 og M88 om eg ikkje huskar feil.
Ang. chromlister, so hadde faktisk 900i også dette opptil M91 er det vel, då fikk 900i også svarte lister rundt glasa pluss "chromgrill". M88 900i hadde også svarte lister rundt glasa, men den hadde vanlig grill.
Midtkonsoll hadde min, veit ikkje om den var orginalmontert, men eg trur faktisk det også var ein av fordelane med c-modellen i forhold til ein skrapa 900 utan bokstavar.
Korreksjon på hk-antalet, det skal vere 100 ponnyar.... ;)
Men eg saknar enno den lyden ein forgassar 900/90/99 gir, og ein med dobble er då endå grymmare.
Dobbelforgassar vart det vel slutt på som M85 fer eg i.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 mai 2004, 21:54

Sant det du sier der med 9000 og 900 ja, jeg bruker den mye langt da.. Men er ikke helt enig på det med finish på interør. Synes den er helt grei, men ikke bedre enn å forvente i den prisklassen heller... (Snakker om min egen 9000i nå, M90)

Sant det, liker lyden i 99`en her på bruket...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

og900 understell

Legg inn av Trond N47 » 04 mai 2004, 11:31

Min første 900 GL fra 79/80 monterte jeg Biltema sportgassdempere i.
Kjøpte til TRX-felger (originalt til 5d turbo 79-81?), de har dekk som er
voldsomt mye mere torsjonstive enn vanlige radialdekk. Tilsvarer ca 15",
men har mye bedre sidegrep enn 18 tommere!!!

Senere kjørte jeg en T16 med 3-4 cm senkede fjærer (usikker på
fabrikat) og gule Koni rundt om, samt krengningsstabilisatorer. 7x16"
felger med 205/50ZR16 Ukomfortabel liten råtass med et uslåelig veigrep.

Har hatt flere og900, men ingen som kunne matche disse 2. Trist at TRX
ikke slo gjennom for fullt, var vel bare SAAB, BMW og Citroen som leverte
biler med Michelin's overlegne patent.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar